Metroid: Other M

thumbnail

Metroid is één van de oudste en succesvolste series van Nintendo. Na drie Metroid Prime titels in first-person keert Samus weer terug naar haar roots in een action-adventure game die weer een beetje teruggrijpt naar de Super Metroid tijd. De bekende Metroid formule is gemixt met zowel third-person als first-person gameplay in een game vol actie.

Metroid: Other M speelt zich af direct na de gebeurtenissen van de alom geprezen Super Metroid. Na het vernietigen van de Metroids op planeet Zebes wordt Samus wakker uit haar coma. Ze gaat weer op pad en ontvangt een vreemd noodsignaal dat van een schip van de Galactic Federation af komt. Ze gaat er op af en daar komt zij haar oude commandant Adam Malcovich tegen. Samen met Adam en zijn mannen gaat Samus op onderzoek uit op het schip. Daar ontdekken zij al snel dat de Galactic Federation heeft geëxperimenteerd met bio-wapens en dat het vreselijk is misgelopen. In tegenstelling tot de vorige Metroid games wordt er in dit deel veel aandacht besteed aan het verhaal.

Niet alleen leer je over de geschiedenis van Samus en haar vroegere relatie tot Adam, ook het verhaal wat zich af speelt in de game is zeker boeiend. Ik ben normaal niet iemand die gaat voor het verhaal in games, maar hoe verder je komt in de game, hoe beter en ingewikkelder het verhaal word. Het vrij simpele concept van het onderzoeken van een schip ontplooit zich tot een spannend verhaal met verraad, verlies en gruwelijke ontdekkingen over de Galactic Federation. Aangezien er geen bloed en extreem geweld in de game voor komt zal ik niet zo ver gaan als eng, maar er hangt zeker een spannend horror-achtig sfeertje in de game. Daarmee is het verhaal echt een goede toevoeging en niet zomaar een sausje over de gameplay heen. De Metroid fans zullen zeker blij zijn dat Samus meer wordt uitgediept als persoon, maar ook de nieuwkomer in de serie zal het grootste deel van het verhaal begrijpen. Na een paar geweldig mooie cutscenes waarin Samus Mother Brain verslaat (einde van Super Metroid) begint de game met wat oefeningen. Al snel spring je snel in het avontuur wat zich volledig afspeelt op het schip. In het eerste half uur zijn er vrij veel cutscenes te zien en ook verder in het spel krijg je steeds weer een stukje van het verhaal mee. De flashbacks en de langere filmpjes zijn duidelijk voor gerenderd en zijn van zeer hoge kwaliteit. Daarnaast zijn er ook kortere in-game cutscenes die de zelfde graphics hebben als de game.

Gameplay
De game heeft dus een geweldige presentatie, maar het gaat natuurlijk vooral om de gameplay. De game is ontwikkeld door Team Ninja, bekend van Ninja Gaiden en hun specialiteit komt ook tot zijn recht in Metroid Other M. Er is gekozen voor een third-person actie game, met 2D en 3D gameplay. Je bestuurt de game met alleen de losse Wii-mode. Door de controller zijwaarts te houden kun je de hem gebruiken als een NES controller en zo lopen, springen en schieten. Het schieten wordt automatisch gemikt, al moet je wel de goede kant op kijken. De gameplay is hier 3D, je kunt ook naar voren en achteren lopen, maar de meeste ruimtes zijn wel 2D georiënteerd. Door de controller vervolgens op het scherm te richten ga je naar first-person mode en kun je in het rond kijken en schieten door met de pointer te mikken. Door te locken opvijanden kun je raketten af schieten, iets wat in de third-person mode niet kan. Deze simpele combinatie van third-person en first-person werkt heel goed na even oefenen. Daarmee heeft deze game daadwerkelijk originele gameplay, iets wat we nog nooit eerder hebben gezien. Zowel vijanden, bosses en puzzels maken gebruik van dit principe en het past gewoon heel goed in het spel. Alleen in de third person mode kan Samus bewegen en haar acties zijn spectaculair. Naast gewoon lopen en springen kan Samus dodgen en speciale finishing moves doen waarbij ze bijvoorbeeld op de vijand springt en een charge shot door zijn kop ramt.

Het dodgen is ook een groot onderdeel in de combat. De animaties zijn erg goed wat zorgt voor hele spectaculaire beelden en intense gameplay. Door het spel heen krijgt Samus beschikking tot meer wapens en speciale suit functionaliteiten. Hiermee kun je weer langs obstakels komen. Denk aan hoger springen, een grapple beam waarmee je kan slingeren of een bepaalde raket die grote objecten kan slopen. Dit zijn over het algemeen de bekende Metroid items. In alle vorige Metroid games vond je deze items gewoon in het spel, maar in dit deel is er voor een beetje een rare manier van progressie gekozen. Omdat in het verhaal Samus onder leiding van Adam aan het onderzoeken is moet zij naar zijn orders luisteren. Samus heeft het hele spel al alle functionaliteiten, maar ze moet eerst toestemming van Adam hebben om deze te gebruiken. Dit komt heel raar over en doet een beetje af aan de geloofwaardigheid van het verhaal.

Het spel is in tegenstelling tot eerdere delen redelijk lineair. Er is wel wat backtracking, maar dit is grotendeels optioneel. Na het spelen van de game op de GamesCom vreesde ik dat het spel te lineair zou zijn en dat het ontdek en adventure gedeelte te weinig aanwezig zou zijn. Gelukkig bleek dit niet helemaal het geval. Alhoewel het vinden van de weg een minder groot deel van de gameplay is, zitten er wel heel veel upgrades voor bijvoorbeeld leven of raketten verstopt in het spel. Zo is er in bijna de helft van alle kamers nog iets te vinden wat je niet in eerste instantie door hebt. Je wordt hier bij geholpen door een stipje dat op de kaart verschijnt als je alle vijanden in een kamer hebt verslagen. Wat hierbij wel vervelend is, is dat je niet altijd zeker weet of je hem al KAN vinden. Zeker 2 op de 3 verstopte items kan je niet de eerste keer halen, je moet dan eerst een bepaald wapen of een bepaalde suit upgrade hebben. Soms heb je dit door, maar soms loop je een half uur te zoeken naar het item, terwijl uiteindelijk bleek dat je hem nog niet kon halen. Zo is het spel af en toe onduidelijk. Het is heel irritant om verder te gaan terwijl je weet dat je iets hebt overgeslagen. Het is namelijk ook niet duidelijk of je later terug kan komen op die locatie. Toch is dit zoeken naar verstopte items wel heel leuk en het is zeker een challenge om alles te vinden in het spel.

Naast moeilijk verstopte items zijn er vaker onduidelijke dingen. Je krijgt weinig hints in het spel en sommige kamers zijn vaak heel donker zodat je het gewoon niet goed kan zien. Naast het zoeken naar items en het vinden van de weg door een kamer is het grootste deel van de gameplay de combat. Alhoewel het mikken op vijanden vrijwel automatisch is en het dodgen slechts een druk op een willekeurige kant van de d-pad is, is dit zeker geen makkelijke game. De vijanden zijn sterk en vooral erg snel, zodat het vechten veel concentratie en skill vereist. Je bent in vergelijking tot de Prime games veel sneller dood en één foutje kan fataal zijn. Je moet dus veel dodgen en op het juiste moment schieten. Het switchen naar first-person mode en het mikken moet dus ook snel gebeuren en dat kan soms lastig zijn. Dit maakt vooral de vele boss battles erg moeilijk. Ik ben bij sommige bosses vele malen dood gegaan voor dat ik ze versloeg. De bosses waren wel heel vet ontworpen, zo moest je sommigen beklimmen of vastgrijpen met je grapple beam, wat de gevechten spectaculair en episch maakt. Sommige stukjes zijn wel wat moeilijk maar in principe is er wel doorheen te komen na een paar keer oefenen.

Lava en ijsgrotten in een ruimteschip?

Over de graphics was ik in eerste instantie niet te enthousiast. Op de GamesCom zagen we dan ook alleen maar saaie binnenlocaties en was het spel uitvergroot op een enorme HD tv, wat de Wii natuurlijk niet ondersteund. Gelukkig zag het er bij mij thuis een stuk beter uit. De filmpjes zijn zoals ik al zei voor gerenderd en zien er zeer goed uit. Maar ook de in-game beelden zijn zeker niet slecht. Het pak van Samus is gedetailleerd en glimt mooi in het licht. Ook de vijanden bevatten genoeg detail en zijn vet ontworpen. Het detail is redelijk consistent en de visuele effecten zijn goed. Ik verbaasde mij zelfs over sommige visuele effecten zoals het mooi gemaakt water. Wat duidelijk een bezuiniging is geweest is de grootte van de kamers. Alles speelt zich binnen af, alhoewel er wel sommige ‘gesimuleerde’ buitenlocaties zijn. Voor de bio-experimenten zijn er complete vulkanen en ijsgrotten gemaakt op het schip en de lucht er omheen wordt gesimuleerd door apparaten. Er is een plant thema, een vuur thema en een ijs thema. Dit vond ik wel een beetje ver gezocht maar het is in ieder geval beter dan alleen ruimteschip gangen.

Op een paar uitzonderingen na zijn de ruimtes vrij klein. Ook zijn de omgevingen in de meeste gevallen vrij saai om te zien. Het is niet lelijk ofzo, maar het rondlopen is niet zo boeiend als bijvoorbeeld in de Prime games, waarin de werelden veel diverser en boeiender zijn ontworpen. Wat wel een groot voordeel is van de kleine kamers is dat er heel weinig laadtijden zijn. Zo moest je in Metroid Prime 3 steeds een paar seconden wachten bij elke deur, terwijl je in Other M overal zo doorloopt. Af en toe sta je even in een lift maar dat is het dan ook. Al met al zit het spel visueel dus goed in elkaar en het is zeker één van de beter uit ziende titels op de Wii. Zowel de visuele elementen als de spannende muziek dragen bij aan het horror-achtige sfeertje. De muziek is sfeervol maar er zit alleen niet echt een pakkende soundtrack of iets dergelijks in. De sound-effects zijn goed en ook de voice acting komt geloofwaardig over.

Het spel kent natuurlijk zijn grenzen en na ongeveer 11 uur spelen ben je er wel doorheen. Wil je alle verstopte items vinden dan ben je nog wel even wat langer bezig. De gameplay wordt zeker niet saai of repetitief maar na een weekendje flink spelen zat ik al wel tegen het einde van de game aan. Het is helaas dus niet een game waarmee je weken mee zoet bent want er is ook geen multiplayer of een andere game mode om de replay value te vergroten. Natuurlijk kan je de game gewoon later nog een keer spelen, je onthoud zeker niet van alle items waar ze zitten en de boss battles zijn zeker leuk om nog eens te doen. Al met al is Metroid Other M. niet de beste in de serie, maar zeker een hele goede game. De game is af en toe een beetje onduidelijk en frustrerend maar de gameplay is gewoon erg sterk. De helaas niet al te lange game zit vol actie, vette bosses, heel veel verstopte items en verveeld geen moment. Met een uitgebreid verhaal dat ook Samus als persoon laat zien is dit voor de Metroid fan een absolute must-have!


  • Auteur: Emiel Bransen | Genre: Action/adventure | Release: 06-09-2010 | Uitgever: Nintendo | Ontwikkelaar: Team Ninja
    Graphics: 8.5 | Geluid: 8 | Gameplay: 9 | Besturing: 8 | Replay: 7
    8.5
    + Sterke gameplay
    + Graphics
    + Verhaal
    - Soms onduidelijk
    - Niet al te lang
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx