Casey Hudson, project director van Mass Effect, heeft weer eens van zich laten horen. Hij heeft namelijk met de mannen van CG (Computer Games) Online gesproken over zijn nieuwe game Mass Effect. Zo vertelt hij dat de interactie beter dan ooit naar voren gebracht zal gaan worden. NPC’s zullen actievol en met een nieuwe interface aangesproken kunnen worden. Zo zullen de gesprekken real-time aan gaan voelen. Daarnaast kun je ook zelf antwoorden ditmaal en zul je niet als een stille Gordon Freeman in de game rond gaan lopen. Alles is zo interactief mogelijk ontwikkeld om het de speler zo goed mogelijk te kunnen maken.
De NPC’s zullen daarnaast een uitstekende AI gaan bezitten. Zo zullen zij niet doelloos wat staan te niksen, maar wordt altijd gekeken naar eventuele handelingen die gedaan kunnen worden, zelfs al is er geen doel voor ogen. Als ze echter helemaal niets te doen hebben, zullen ze een eigen plek zoeken om te gaan ontspannen. Het plaatsen van het achterwerk op een bank of op een railing is dan ook een goed voorbeeld hiervan. Realisme is een belangrijk aspect dat voor ogen gehouden wordt.
Mass Effect wordt een tactische RPG, zo kun je als speler exact en gedetailleerd kiezen welke wapens je teamleden (3 karakters) moeten krijgen en gebruiken. Dit alles wordt gecombineerd met afwisselende omgevingen en schitterende graphics. Mass Effect wordt een Xbox 360 game om in de gaten te houden!