ZeniMax Media Inc. maakte vandaag bekend dat de Creation Kit, een gratis tool waarmee PC spelers eigen content kunnen creëren voor Bethesda’s The Elder Scrolls V: Skyrim, erg enthousiast onthaald is door PC gamers die eigen content zijn gaan uploaden, downloaden en installeren via de Skyrim Workshop op Steam. 3 dagen na de release van de Creation Kit zijn er al meer dan 2 miljoen mods via de Skyrim Workshop gedownload. Meer dan 2.500 mods zijn in omloop gebracht door de game community, en allen waren ze gratis beschikbaar.
De wereldwijde inkomsten voortgebracht door Skyrim plaatsen spel tussen de meest succesvolle titels van de game-industrie, en de vraag naar het spel lijkt voorlopig niet af te nemen. Naargelang de inkomsten was Skyrim het op één na best verkopende spel van 2011, en door de constante aangroei van digitale downloads en verscheepte exemplaren blijft ook de verkoop in 2012 erg sterk. Binnen de eerste maand volgend op de release van het spel in november, zijn er volgens Bethesda Softworks al meer dan 10 miljoen exemplaren van Skyrim voor alle platformen wereldwijd verscheept, goed voor ongeveer 650 miljoen dollar aan opbrengsten via winkelverkoop, en deze cijfers zijn sindsdien blijven toenemen.
Data van Steam, de digitale download dienst, toonde aan dat het aantal gemiddelde uren dat een speler Skyrim speelt boven de 75 uren uitkomt, waarmee de duidelijk geillustreerd wordt dat gamers er echt aan verknocht zijn. De PC versie van Skyrim in Noord-Amerika verkocht in de maand van de release 3 keer zoveel dan elk ander PC game, en Skyrim is de snelst verkopende titel in de geschiedenis van Steam.
Ook de console versies van Skyrim vertonen dezelfde sterke vraag van de fans. De Xbox 360 versie van Skyrim verkocht in 2011 in Noord-Amerika meer dan alle Xbox 360 exclusive titles, en ook de PS3 versie van Skyrim verkocht meer dan elke andere PS3 exclusive title. Deze sterke commerciële resultaten komen duidelijk overeen met de hoge scores en lof die het spel krijgt van de recensenten.
De veelgeprezen titel kreeg recentelijk de ‘Game of the Year’ award op de 15e jaarlijkse 2012 Interactive Achievement Awards (IAA), die dit jaar gehouden werden op de 2012 D.I.C.E. top. Skyrim werd ook gelauwerd in de categorieën ‘Outstanding Achievement in Gameplay Engineering’, ‘Outstanding Achievement in Game Direction’, ‘Role-Playing Game of the Year’, en ‘Outstanding Achievement in Story’. De focus van het IAA ligt op peer-based voting en de awards worden algemeen beschouwd als een erg grote blijk van erkenning binnen de interactieve entertainment industrie.
Skyrim had al talloze ‘Game of the Year’ awards binnengehaald, inclusief de ‘Game of the Year’ award op de 2011 Video Game Awards, die gestemd werd door een panel van redacteurs van de meest gerespecteerde magazines en websites uit de industrie. Tot op vandaag heeft Skyrim meer dan 200 perfecte review scores wereldwijd behaald, waarbij ze lovende woorden kregen van de meest invloedrijke critici zoals Wall Street Journal, USA Today, G4TV, The New York Times, GameSpy, Wired, Eurogamer, Destructoid, GamePro, Official Xbox Magazine, Joystiq, The Guardian, Famitsu en GamesRadar. G4TV beschrijft Skyrim als ‘één van de grootste games aller tijden’ en Eurogamer was één van de vele verkoopspunten dat het een ‘meesterwerk’ noemde.
Skyrim, beschikbaar voor het Xbox 360 video game entertainment systeem van Microsoft, PlayStation 3 computer entertainment systeem en PC is het derde opeenvolgende spel ontwikkeld door het team van Bethesda Game Studios dat de eer van ‘Game of the Year’ krijgt. Bethesda Game Studios, benoemd tot ‘Studio of the Year’ op de 2011 Video Game Awards, ontwikkelde ook het 2006 ‘Game of the Year’, The Elder Scrolls IV: Oblivion, en het 2008 ‘Game of the Year’, Fallout 3.