Marvel’s Avengers: Closed Beta

thumbnail

Geen goedkope kopie

Een game gebaseerd op de Avengers leek sinds de eerste film uit 2012 al een behoorlijk slimme keuze. Hoewel er al meerdere zijn gekomen is er nooit echt eentje gemaakt met het budget dat je zou verwachten. Tot Square-Enix er zich mee ging bemoeien en er plots in januari 2017 vanuit Marvel zelf een teaser werd geplaatst op YouTube. Tweeëneenhalf jaar duurde het, voordat er daadwerkelijk meer informatie kwam en nu ruim één jaar later is het bijna zover. Afgelopen weekend was de eerste gesloten beta voor de gelukkige mensen die een pre-order hebben geplaatst en een PlayStation 4 bezitten. Dit is bij lange na niet de content die de game uiteindelijk zal hebben. Eerder een server stresstest en een korte kennismaking met de gameplay. Met één daarvan ben ik deels tevreden. Met de ander? Uhm, tja, matchmaking werkte simpelweg niet.

Laat ik dan maar meteen met de matchmaking beginnen, het is immers een stresstest. Na een kleine twee uur was ik klaar met de verplichte story missies en werd er vervolgens aan me gevraagd of ik dat wilde aanzetten. Als enthousiasteling doe ik dat uiteraard zonder na te denken. Altijd leuk toch, met anderen bad guys de grond in trappen? De game dacht daar echter anders over. Meerdere malen heb ik geprobeerd om een sessie te starten, maar iedere keer werd ik terug naar het hoofdmenu gebonjourd. Matchmaking dus maar snel uitgezet en vervolgens een aantal mensen direct uitgenodigd. Dat werkt gelukkig zonder problemen. De online met onbekenden heb ik dus verder niet kunnen testen. Met bekenden was dat nagenoeg vlekkeloos.

Het is geen uitzondering dat dit gebeurt natuurlijk. Zelfs een game als ‘World of Warcraft’ had hier met verscheidene uitbreidingen problemen mee. Ik ben er dan ook wel van overtuigd dat dat tijdens de release goed gaat komen.

Chaos en hectiek

Wat de game een stuk beter doet is de gameplay zelf. De twee verhaalmissies, waar de beta mee startte, zijn een prachtige kennismaking met de chaos, hectiek en setpieces die we ook van de films kennen. Het is geen kaliber ‘Avengers Endgame,’ het komt echter wel in de buurt van “The Battle of New York” in de eerste film. Veel kabaal, veel gesloop, een Hulk smash hier en een Cap’ schild flipperkast daar en je krijgt een beetje het idee waar de singleplayer van de game naartoe kan gaan. Ieder van de zes Avengers heeft zijn of haar eigen speelstijl en skilltree. Ze zijn daardoor lekker onderscheidend op het gebied van gameplay. Black Widow en Iron Man zijn bijvoorbeeld vooral gericht op lange afstand terwijl de Hulk en Kamala Khan (Ms. Marvel) vooral graag dienen als sloopkogel ergens in een groepje vijanden. Dit zorgt tijdens de eerste missie voor een heel fijn gevarieerd geheel. Al helemaal omdat je constant van karakter wisselt. Helaas is dit wel het enige moment waar ik met Captain America en Thor heb kunnen spelen, want na de proloog hebben die even vakantie en kan je ze niet meer selecteren. Al-om-al als de singleplayer dit soort setpieces blijft voorschotelen, dan lijkt het een prima geheel te worden.

De multiplayer missies zijn daarentegen een tikkeltje anders. De beta bood een aantal (zeer) korte missies aan genaamd dropzones, grotere gebieden genaamd warzones, een aantal training misses en wat hero missies die specifiek zijn voor een bepaalde Avenger. Dit klinkt alsof er redelijk wat variatie te vinden is. Tijdens de beta is dat niet echt het geval. De missiestructuur en locaties zijn over het algemeen redelijk hetzelfde. De dropzones zijn tevens zo verschrikkelijk kort en chaotisch dat ze meestal al voorbij zijn zonder dat je überhaupt weet wat er exact gebeurde. Dat lekt een beetje door naar de rest van de gameplay. Er is niets fundamenteel mis met de combat zelf. Het is responsief en werkt prima voor wat de game wil doen / zijn. Ware het niet dat het door al het rondvliegende puin en particle effects vaak een grafische overload wordt. Als je niet regelmatig wisselt van karakter, wordt het ook een beetje repetitief.  Het gear systeem helpt hier nog een klein beetje mee door verschillende build mogelijkheden. Denk aan Destiny, alleen dan zonder een effect op hoe je karakter eruitziet. Ze hebben namelijk enkel effect op je statistieken. Het is de vraag of de repetitie wat minder wordt naarmate de skilltree opent en je karakters sterker worden. Dat is in de beta namelijk beperkt.

Avengers heeft potentie, als de singleplayer blijft strooien met gigantische setpieces en de multiplayer wat gevarieerder wordt. Voor nu heb ik het gevoel dat de singleplayer juist door de multiplayer beperkt wordt. Hopelijk heb ik het mis, aangezien de multiplayer naar aanleiding van deze beta nog verbeterd dient te worden.


  • Peter Derks / Action / 04-09-2020 / Square-Enix / Crystal Dynamics

    5 2 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx