Mario Kart Wii

thumbnail

Oude tijden herleven…

We hebben allemaal wel ‘n game waarvan we een speciaal retro-gevoel krijgen. Voor veel mensen zal Super Mario Bros een belangrijke fase in het gamesleven van veel mensen zijn, maar ook Mario Kart heeft voor velen geschiedenis geschreven. Niet gek dus dat Nintendo de afgelopen tijd het nodige heeft uitgebracht in de reeks. Met de Dual Screen- en SNES-versie nog steeds vers in onze gedachten maken we dan ook ditmaal de overstap naar de Wii-versie van de racetitel.

Iedereen die Nintendo kent weet dat het concern niet graag overstapt naar een nieuw concept. De developer en tevens uitgever van Nintendo Dual Screen en Wii games weet echter vaak wel enkele innovaterende toepassingen aan een game toe te voegen, kijk bijvoorbeeld naar de grote stap die Mario deed het afgelopen jaar met Galaxy, waarin eigenlijk een geheel nieuwe ervaring werd opgewekt op de Wii. Met de introductie van Mario Kart hoopten de meeste niet op veel veranderingen in vergelijking met onder andere de SNES-versie. Echter heeft Nintendo het een en ander toegevoegd aan het aloude recept van de game. Zo vinden we nu bijvoorbeeld de drift-functie, welke je handmatig, of automatisch kunt gebruiken, kunnen we online tegen elkaar racen, al dan niet offline met meerdere controllers, en krijgen we een speciaal accessoire bij het spel. Het gaat hierbij om een plastic stuurtje waarin je de WiiMote controller kunt plaatsen. Door het stuur te draaien zoals de functie van een stuur betaamt is het mogelijk om een nog specialer gevoel aan de toch al leuke race-ervaring toe te voegen. Op zich mag direct gezegd worden dat het wit met blauwe stuur een goede toegevoegde waarde betreft. Het accessoire is absoluut niet zwaar en belastend voor de handen, ligt goed in de palmen en het draaien tijdens de race werkt op zich misschien nog wel beter met het stuur, als zonder. Echter kun je ook gewoon gebruik maken van enkel de WiiMote controller. Zijn beide besturingsmogelijkheden daarnaast niet goed genoeg, dan kun je nog altijd overstappen op de aloude GameCube controller. De nunchuck is totaal overbodig bij dit spel.

In Mario Kart Wii kun je racen op maarliefst 16 verschillende, nieuwe tracks, en 16 klassieke parkoersen uit het verleden. Jammer hierbij is dat er zo goed als geen aloude SNES-banen in het spel verwerkt zijn, welke mijn persoonlijke voorkeur altijd hebben gehad; In ieder geval heeft Nintendo besloten om de nieuwe parkoersen simpel te houden. Je hebt bouncende omgevingen, ijsbanen en diverse andere innovatieve tracks, al is het meeste wat betreft omgeving erg simpel gebleven. De meeste tracks zijn daarnaast erg breed gehouden waardoor je meestal nogal de ruimte bezit om een bocht goed en soepel te nemen. Opvallend is dat we in deze Wii-versie van Mario Kart met maarliefst 12 mensen aan de gang kunnen. De power-ups zijn natuurlijk ook weer aanwezig en bepalen in grote mate hoe het verloop van een race zal vorderen. De power-ups, zijn vooral voor de achterliggers van belang, en tijdens het spelen van de game valt dan ook veelal op dat de achterliggende spelers betere mogelijkheden krijgen dan de voorop rijdende bestuurders. Dit heeft natuurlijk voordelen voor de wat minder behendige coureurs, maar het is vaak tergend dat je hierdoor als snelle rijder vaak wordt weerhouden van voorsprong door materiaal van je opponenten. Aangezien het veld vaak ook zo dicht bij elkaar wordt gedrukt kun je al snel door één power-up tegen het halve veld voor je laten gaan. Ben je dus eerste in de race, dan moet je rekening houden met veel obstacels van de achterliggende coureurs. Op zich een fors minpunt in het spel, want ook online is dit het geval. In principe is Mario Kart hierdoor een vrij groot gokspel waarbij je veel geluk moet hebben. Zelfs enkele meters voor de finish kan de pech je tegemoet komen en zul je opmerken dat het spel veelal erg unfair lijkt, vooral voor de betere spelers.

Erg casual

Iedereen kan dus offline en online winnen, of je nu veel ervaring hebt of niet. Het spel heeft dan ook een lage instapdrempel en elke onervaren speler zou het stuur in principe op kunnen pakken en direct ervaring op kunnen doen met dit spel, dat relatief makkelijk is in de offline mode. De game is overall iets pittiger dan de aloude SNES- en DS-versies van de game, maar voor de meeste zal een top 3 plaats veelal goed te behalen zijn. Je kunt tijdens het racen kiezen voor een kart, al dan niet een motorfiets. Echter zijn de verschillen vrij miniem tussen beide, al is de motorfiets wat gevoeliger, en is de acceleratie veelal verschilllend. Op zich is het wel leuk dat Nintendo ervoor heeft gezorgd dat we nu ook op motoren kunnen rijden, al is net als het driften de toegevoegde waarde vrij moeilijk te vinden. Wel handig is de nieuwe waarschuwingsfunctie, waarbij de WiiMote door middel van geluid aangeeft dat een bedreiging (dicht) achter je op de loer ligt.

Naast de vertrouwde 4 race-mode, waarvan 4 unlocked moeten worden en 4 standaard aanwezig zijn hebben we ook onderdelen als de time trial en de team battle mode. Vooral de laatst genoemde is erg de moeite waard, al is het jammer dat hierin geen individuele optie aanwezig is. In teams zul je namelijk muntjes moeten verzamelen, welke per team opgeteld worden. Het team met de meeste muntjes wint hierbij. Daarnaast is ook de aloude, vertrouwde mode aanwezig waarin we elkaars balonnen kunnen bestoken, al had ik hierbij liever een last-man-standing optie gezien, in plaats van de standaard teamverband mogelijkheid. Mario Kart Wii bevat veel opties, voor zowel een enkele speler, als voor meerdere en is dan ook erg compleet. De race modi zijn op zich vrij uitgebreid al zullen de meeste toch grotendeels op hetzelfde neerkomen. Het racen blijft veelal leuk, en de uitdaging blijft aanwezig. Zelfs de time trial, waar ik veelal niet van houdt, blijft boeien en het is dan ook altijd leuk om tegen je eigen ghost te rijden om steeds weer de tijd proberen te verbeteren. Ook online blijft het leuk om met andere mensen te spelen, al zijn de voor- en nadelen van power-up’s soms wel erg bepalend voor de races, en dat is jammer, en maakt dat de game vooral te casual is. Het nieuwe Mario Kart kanaal dat in het spel benaderd kan worden is overigens niet van speciale waarde. Je kunt hierin namelijk enkel online stats en dergelijke andere, niet al te nuttige en benodigde opties uitvoeren. Voor de liefhebbers van veel details echter wel een leuke toevoeging.

Vrijwel enkel grafisch onder de maat

Wetende dat Nintendo de Wii tot het uiterste wist te brengen met de game Super Mario Galaxy kan geconcludeerd worden dat Mario Kart Wii grafisch ver onder de maat is. De omgevingen zijn zoals ik al eerder benadrukte vaak erg kaal/simpel en ook de oude circuits uit eerdere versies lijken veelal letterlijk geport te zijn. Verder oogt alles erg plat, waardoor het lijkt alsof je op een stel images heen rijdt, in plaats van aanwezig bent in een daadwerkelijk levendige omgeving. De ingame kwaliteit van het spel is grafisch dan ook vrij ver onder de maat, en dat is erg jammer, want dat zijn nu net die extra punten voor veel mensen die bepalend zijn voor de kwaliteit van een game. De geluidsaspecten, waaronder de stemmen van characters en ingame effecten, zijn daarentegen wel weer zeer acceptabel, zoals gebruikelijk en eigenlijk standaard tegenwoordig het geval is in Mario games. We kennen het allemaal wel onderhand.

Met Mario Kart Wii haal je niet alleen een game in huis maar ook een extra stuur, dat zeker een waardevolle toevoeging blijkt te zijn. Het zal voor de meeste dan ook een nuttige bijkomstigheid blijken te zijn, voor mij in ieder geval wel. Het spel is kwalitatief helaas niet in elke optiek een pareltje maar de gameplay blijft als vanouds zeer krachtig en verslavend. De wat grote nadelige gevolgen in races door de te beïnvloedbare power-up’s, die vaak aan de hand van je positie op de baan bepaald worden, brengen het nodige nadeel voor de ervaren lui onder ons, maar geeft ook de beginnende gamers de kans om mee te doen aan online games en daar de concurrentie met de rest aan te gaan. Het spel is zowel offline, als online zeer uitdagend en verslavend, en Nintendo heeft er dan ook alles aan gedaan om de gamers te verwennen de komende tijd om zo het wachten sneller uit te zitten, aangezien Brawl pas eind dit jaar komt. Dit is Nintendo dan ook gelukt, al stelt me de kwalitatief laag neergezette norm van de graphics en de weinig toegevoegde waarde van de nieuwe features me een klein beetje teleur. Al met al voor elke Wii-bezitter ongetwijfeld de moeite, en zeker het geld waard.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Race | Release: 13-04-2008 | Uitgever: Nintendo | Ontwikkelaar: Nintendo
    Graphics: 5.0 | Geluid: 6.5 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 9.0 | Replay: 8.8
    8.2

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx