Succesvolle Franchises
Eén van Nintendo’s succesvolste games zonder een held in groen met een zwaard in zijn hand, een loodgieter die op paddenstoelen springt of een roze blob die beesten op kan zuigen. We hebben het over racen, vliegen, duiken, felgekleurde omgevingen en chaos. Jawel, Mario Kart.
Het idee is onderhand al meer dan 18 jaar oud en het werkt nog steeds. Sinds de komst van Super Mario Kart (1992 SNES) is Mario Kart sindsdien op elke console en handheld gekomen van Nintendo. Mario Kart is even toegankelijk als diepgaand. Op het eerste gezicht onschuldig, maar kruip je achter het stuur, dan wordt het bloedserieus. Hele generaties groeiden hiermee op: velen van hen begonnen in 1992 al met een stel vrienden, liters cola en bergen chips. Deze combinatie staat gegarandeerd voor de beste avonden die je jezelf kan bedenken.
Vernieuwing van het concept
Elke keer wanneer er een nieuwe verbeterde versie van Mario Kart komt moet er ook verschil zijn ten opzichte van het vorige deel. Want zonder vernieuwing verlies je het publiek vrij snel. De ene poging tot vernieuwing was beter dan de andere. Na een vrij matige Dubble Dash kwam Nintendo namelijk met een overheersende Mario Kart Wii. Met de komst van de Wii-versie is het gamen over internet flink gestegen. Op de DS konden we ook al online tegen iedereen spelen maar op de Wii was het gewoon subliem. Mario Kart op de 3DS moet dezelfde impact gaan creëren als wat de Wii-versie deed.
Wat we tot nu toe al weten over Mario Kart voor de 3DS is dat we niet alleen het oude vertrouwde autootje zien. Wanneer we van een grote schans af springen verschijnt er in een mum van tijd een delta vlieger boven ons. Met deze vlieger blijven we een langere tijd zweven in de lucht, op deze manier kan je met slim snijdwerk tegenstanders inhalen. Nu hebben we twee elementen: Land en lucht, we missen alleen nog de zee. Wanneer de speler onder water rijdt word je auto geüpgrade met een kleine propellor aan de achterkant. Hiermee kan je over de bodem van de zee scheuren zonder naar de oppervlakte te drijven, wat betekent dat we weer hele mooie onderwater levels kunnen verwachten. Nu spelers over het land, lucht en water kunnen racen betekent dit dat er meer dan genoeg alternatieve routes tot een einde zullen zijn.
Voor dat een belangrijke race begint kan je je auto customizen. Via een soort fruitachtige slot automaat kan je kiezen wat je frame zal zijn. Maar belangrijker dan het frame van je auto zijn de banden. Zo heb je hele kleine maar ook grote profielen. Met een dikker profiel zal je auto meer grip hebben maar ook langzamer rijden. Dus het is belangrijk dat je even je auto aanpast voordat je een parcours begint. Wat Nintendo ook probeert te bereiken is beleving. Dat is ook grotendeels het doel van de 3DS. Mario Kart in 3D beelden zal dus een hele belevenis zijn. Als je door de lucht zweeft vliegen de wolken om je oren. Je zal het er bijna koud van krijgen.
Hoe het ook gaat lopen, dit belooft weer een goede Mario Kart game te worden. Met de 3D effecten erbij zal alles veel sneller lijken dan in de vorige delen. Het is alleen nog even afwachten of deze het net zo goed als zijn grote broer op de Wii gaat doen. Over de delta vlieger en de propellor zijn we ook aardig nieuwsgierig hoe dit uit gaat pakken.