Mad Rat Dead

thumbnail

Wat zou je doen als je de kans krijgt om je laatste dag over te doen? Zou je nog iets tofs doen wat je nog nooit eerder hebt gedaan? Lekker rustig op de bank hangen? Of misschien wel iets ondeugends? Een interessante vraag, maar als je deze stelt aan een rat die helaas het loodje heeft gelegd tijdens een experiment in een lab, is er volgens de ontwikkelaar Ippon Nippon Ichi Software maar één antwoord: wraak! In Mad Rat Dead ga je op een vreemd ritmisch avontuur om wraak te nemen op die gekke onderzoeker die het zo nodig vond om je hart te verwijderen met een scalpel. Het verhaal is niet alleen uniek en bizar, maar ook de gameplay is erg uniek. In deze 2D ritme platform game moet je namelijk op het ritme van de muziek springen, rennen, klimmen en aanvallen.

Een tweede kans!

De presentatie en vormgeving van deze games is om maar meteen met de deur in huis te vallen super tof gedaan. In de eerste paar minuten beantwoord je een reeks filosofische vragen die de rat zich afvraagt om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat wraak de enige optie is. Er wordt hier erg mooi gebruik gemaakt van de zwarte delen van het scherm om het verhaal te vertellen. De vormgeving en animaties van de verschillende karakters en de achtergronden zien er super scherp uit en is vergelijkbaar met de tekenstijl van de recente 2D Rayman spellen. De muziek start in op een lekker hoog tempo en de karakters bewegen lekker mee op het ritme. Alles staat in het teken om de speler het ritme van de levels duidelijk mee te geven. Je begint je hoofd te knikken op de maat van het spel, je beweegt je voet op en neer op het ritme van de muziek. Je hebt er zin in, je wilt weten wat er verder gebeurt. Helaas is deze nieuwsgierigheid en drive echt nodig in het begin om door die eerste paar moves te komen. De game pak je niet zo snel op als je zou verwachten.

Een fee geeft je een nieuw hart en als je goed luistert naar dit hart dan zal het mogelijk zijn om diverse speciale moves uit te voeren op de maat van de muziek. Je zult hier eerst simpel beginnen met een snelle stap naar voren of naar achteren op de maat. Blijf je op de knop in het juiste ritme drukken dan zal je combo ook omhoog gaan, mis je een beat volledig dan verlies je de combo. Je zou verwachten dat je elke beat zou moeten raken om vooruit te komen maar dit is niet nodig. En vooral dit laatste is erg lastig in combinatie met een 2D platformer. Je bent zo enorm gewend om gewoon een knop in te drukken wanneer het beste uitkomt in plaats van op de maat. Ook zou je liever in de flow blijven om de knoppen in te drukken, maar doordat elke knop gelijkstaat aan een specifieke actie je rat een bepaalde kant op stuurt, kan dit in sommige gevallen resulteren in het raken van een vijand of gevaarlijk obstakel of onnatuurlijk heen en weer vliegen. Dit blijft natuurlijk niet bij een enkele move, naarmate je verder komt, komen er steeds meer verschillende opties bij. Het is aan de speler om de juiste actie uit te voeren op het juiste moment op de maat.

Geen probleem, terugspoelen maar

Gelukkig bevat de game een heerlijke manier om terug te komen als je een fout hebt gemaakt. Ik ben enorm blij om te zien dat je niet meteen game-over gaat als je een fout maakt, maar het mogelijk is om een paar aantal beats terug te spoelen. Dit is in alle gevallen genoeg tijd om net ver genoeg terug te spoelen naar een moment waar je een andere keuze kunt maken. Je zult namelijk regelmatig een fout maken en om dan weer binnen een seconde verder te kunnen, maakt het zoveel aangenamer. Het kennen en oefenen van de levels is hier noodzakelijk om de snelste manier te vinden. Het terugspoelen en het meerdere malen een level uitproberen laat wel zien dat sommige elementen niet altijd gelijk bewegen en het dus soms als geluk aanvoelt en niet skills als er iets meteen lukt. Ook voelen de levels net iets te lang en hetzelfde aan, waardoor het repetitieve van de liedjes en de acties iets te duidelijk wordt. Het level design hier is het zwakste onderdeel van het spel. Na elk level krijg je een score gebaseerd op je snelheid en aantal geraakte beats en deze score is een leuk extraatje voor de mensen die voor de hoogst mogelijke score willen gaan. En als dit nog niet moeilijk genoeg is, dan bevat de game ook een hard modus, waar de beat niet in 1 ritme afspeelt, maar ook de onregelmatigheden van een nummer meeneemt.

Aan het eind van elk level is er een eindbaas en hier komt de game pas echt goed uit de verf. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat we er hier niet meer van zien en dat er zo’n focus is geplaatst op het platform gedeelte. Ik kreeg hier echte Patapon vibes en dat is zeker een goed iets. Ook het ontwerp van de vijanden door die prachtige art stijl zorgt ervoor dat je met vol genot de juiste weg probeert te ontdekken. De muziek mogen we hier natuurlijk niet vergeten. De muziek hier is zoals je zou verwachten van een ritme game van zeer hoge kwaliteit. Er zijn diverse artiesten die speciaal voor de game nummers hebben gemaakt en je kunt na het vrijspelen van een nummer dit toepassen op elk level, wat een level sneller kan maken of sommige gevallen net ietsjes makkelijker.

Mad Rat Dead is een game die er supertof uitziet met een unieke twist op zowel verhaal als gameplay gebied. Een 2D platformer gecombineerd met op de maat knoppen indrukken vraagt om wat oefening, maar is zeker een leuke bezigheid. Helaas weet de game niet op alle vlakken alles juist te balanceren. De levels zijn in sommige gevallen net iets te lang, de cut scenes kunnen een beetje lang aanvoelen en het repetitieve van dezelfde acties met net niet genoeg afwisselingen in de levels, zorgt ervoor dat de game wat lager scoort. Maar dat wilt niet zeggen dat de game niks is, de art stijl, muziek en unieke twists zijn het alleen al waard om de game een kans te geven.


Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: 2D Rhythm Platformer | Release: 30-10-2020 | Uitgever: NIS America Inc | Ontwikkelaar: Nippon Ichi Software
Graphics: 9.0 | Geluid: 8.5 | Gameplay: 7.5 | Besturing: 7.0 | Replay: 7.0
7.5
+ Geweldige art stijl
+ Grote selectie unieke nummers
+ Bizar en vreemd verhaal
- Zwak level design
- Weinig afwisseling in de acties
- Levels en cut scenes duren net te lang

5 1 stem
Artikelbeoordeling
guest
Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties

Naar boven
0
Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx
()
x