Lost Planet 2

thumbnail

Terwijl de sneeuw mooi aan het dooien is en de temperatuur weer een beetje in de plus stijgt, komt er ook een game aan waarin de sneeuw ontdooid is: in Lost Planet 2 is de ijzige toendra namelijk veranderd in een weelderig oerwoud.

Tien jaar later

Lost Planet 2 speelt zich tien jaar na zijn voorganger, Lost Planet: Extreme Condition af. Op planeet E.D.N. 3 trekt het ijs langzaam weg en de ijzige vlaktes maken plaats voor een weelderige jungle. Het verhaal draait weer helemaal om het goedje T-ENG, ook wel Thermal Energy genoemd. Nu is het echter niet meer vereist om je tere lichaampje warm te houden, maar zijn T-ENG bronnen net zoiets als oliebronnen voor ons zijn. Overigens draait dit spel niet om de handelingen van hoofdpersoon Wayne, maar zal je met een aantal verschillende personages spelen waarvan de verhaallijnen in het laatste hoofdstuk samen kunnen komen. Een beetje als een gemiddelde Guy Ritchie film dus.

Een van de meer westerse mogelijkheden aan Lost Planet 2 is dan ook dat je jezelf speelt in plaats van een vooraf gekozen personage. Je kunt de hoofdpersoon dan ook van top tot teen aanpassen, en dan nog wat verder. Naast het geslacht kun je je karakters hoofd, torso, rug, benen en armen aanpassen. Ook kun je door te levelen (oa. in multiplayer), meer kleding en lichaamsdelen unlocken. Voor de mensen die het zich overigens afvragen: je kunt ook als vrouw in bikini door de jungle huppelen met alle mee schuddende lichaamsdelen aanwezig. Toch nog een Japans tintje dus.

Akrid

Een game zonder slechterik is natuurlijk niks, dus zijn ook de Akrid, gigantische insecten die op je zuurverdiende T-ENG uit zijn, weer van de partij. Jij en je snow pirates, wat op het moment een nogal nutteloze naam is, zullen dan ook weer menig insect platwalsen op je weg naar je dagelijkse fix T-ENG. De Akrid zijn overigens flink geëvolueerd, wat volgens meneer Darwin vele miljoenen jaren duurt, is op E.D.N. 3 binnen tien jaar gebeurd: alles is stukken groter en goed aangepast aan de jungle.

Juist, en vooral dat laatste is van belang, aangezien Lost Planet 2 bomvol zal zitten met bossfights tegen verschillende van deze beesten. Zo zul je het alleen of in co-op (daarover later meer) bijvoorbeeld op moeten nemen tegen een gigantische salamander. Het mooie van deze bossfights moet de manier waarop je ze tegemoet kunt stappen worden. Zo zul je er bij die desbetreffende salamander voor kunnen kiezen hem simpelweg zo lang kogels te laten incasseren totdat hij er bij neervalt, maar je kunt ook besluiten zijn voorste twee poten eerst letterlijk onder zijn lijf uit te schieten. Ook kun je met je grapple-hook op zijn rug klimmen en de gekleurde plekken op zijn lichaam bestoken, overigens ook iets typisch Japans: zwakke plekken op monsters.

Uit de anus

De meest noemenswaardige tactiek hiervan is toch echter wel om zijn mond in te duiken en hier, terwijl je door zijn spijsvertering wordt gepompt zijn ingewanden aan gort te schieten. Dit heeft tot gevolg dat de weak-spots op zijn lichaam groter worden en jouw maten hem met wat meer gemak kunnen neerhalen. Wanneer je vervolgens klaar bent met knallen word je weer mooi door zijn poeperd eruit gedrukt. Jep, dit is zo’n beetje de eerste game waarin een gigantisch insect de speler uit poept.

Ook nieuw is de co-op mode, welke vergelijkbaar lijkt te zijn met die uit Call of Duty: World at War of Halo 3. De ontwikkelaar schijnt echter op het idee te zijn gekomen na de co-op mode uit Resident Evil 5. Je zult in ieder geval een aparte co-op campaign kunnen spelen met andere spelers of met A.I. bots. Er wordt overigens ook gekeken naar de mogelijkheid van een split-screen co-op, maar dit kan mogelijk niet doorgaan vanwege de vele dingen die op je scherm gebeuren. Het idee van de co-op campaign is om samenwerking te stimuleren. Je wordt dus beloond door bepaalde objectives te halen om je teammates te helpen. Denk hierbij aan de boven vermelde bossfight met de salamander, waarin je je teammates helpt door een ritje door het binnenste van het beest te nemen.

MT-Framework 2.0

Grafisch gezien is Lost Planet 2 ook een flinke stap vooruit ten opzichte van deel een. Zo zal de game draaien op Capcom’s MT-Framework 2.0 engine, welke voor de nodige eye-candy zal zorgen. Denk hierbij aan nieuwe shaders en ene levendige jungle. Vooral spectaculair zijn de desbetreffende bossfights die er echt prachtig uit gaan zien.

Al om al lijkt Lost Planet 2 een zeer interessante titel te worden. Door de slimme verhaaltwist van een besneeuwde toendra naar een groen, levendig regenwoud heeft de game zich goed ontdaan van de gehaaste gameplay uit deel 1, waarin je je in een constante race tegen de klok bevond. De bossfights zien er ook zeer interessant uit en dat gecombineerd met de co-op mode kan voor een interessante multiplayer gaan zorgen. Nu is het alleen nog hopen dat de game weer niet zo tenenkrommend moeilijk gaat worden als deel 1 en ik ben tevreden.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: 3rd person shooter | Release: 08-05-2010 | Uitgever: Capcom | Ontwikkelaar: Capcom
    Graphics: 8.3 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 6.5 | Besturing: 6.0 | Replay: 7.5
    7.5
    + Campaign mode staat stevig op de grond
    + Kwalitatief meer dan keurig
    + Co-op is interessant...
    - ... Maar de A.I. verre van
    - Verhaal sluit amper aan bij de gameplay
    - Gameplay voelt erg standaard aan

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx