Lord of the Rings: Conquest

thumbnail

Sommige films zijn voor gameontwikkelaars al jaren een inspiratiebron om een game op te baseren. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Star Wars trilogieën, maar ook bij de Lord of the Rings trilogie. Deze films allemaal gebaseerd op de gelijknamige boeken van J.R.R Tolkien zijn stuk voor stuk meesterwerken en geven je goed dat gevoel van dat epische gevecht tussen goed en kwaad. Bovendien zaten er flink wat enorme veldslagen in met miljoenen soldaten die tegen elkaar vechten. Kortom een goed begin om je hack en slash game op te baseren, zou je zeggen. Zo dacht gameontwikkelaar Pandemic ook en ze komen daarom met de game Lord of the Rings: Conquest. Voor een enorme fan is dit natuurlijk geweldig en ik kon geen moment wachten om die game uit te proberen.

De eerste 2 minuten waren erg goed

Ik gooide de game in de Playstation 3, kwam in het bekende menu en selecteerde de game. Ik kreeg het start menu na enkele secondes te zien. En alles was mooi en gedetailleerd in de stijl van films vormgegeven. Ik klikte op start campaign en kreeg een mooi uitgewerkte laadscherm te zien. Als je er zin in hebt, lijken die laadbalkjes altijd uren te duren, maar dat even terzijde. Vervolgens een soort introductie film met verschillende beelden uit de films. Ik dacht nog bij mezelf: “Alles ziet er tot nu toe erg goed uit.” En toen kreeg ik plotseling uit het niets een lelijk uitziende tussenfilmpje te zien die gemaakt is met de game engine. Ik smeet haast van woede mijn controller door de kamer heen. Vervolgens kreeg ik de keuze uit de verschillende lelijke uitgewerkte classes en kon ik de game spelen en wederom alleen maar teleurstellingen. En dit waren mijn ervaringen van de eerste 2 minuten van deze game. Lord of the Rings: Conquest is voor elke gamer maar ook voor elke fan een enorme tegenvaller. De game lijkt op haast alle gebieden nog niet af te zijn en dat vind ik persoonlijk erg jammer. In het concept van deze game zat namelijk erg veel potentie.

Zoals ik al zei had deze game veel potentie in zich. Want wie wilt er nou niet met duizenden andere soldaten in de bekende veldslagen uit de films meevechten? Ook het gehele idee van met meerdere mensen een soort hack en slash multiplayer is iets wat we niet zo vaak zien. Maar op het gebied van de gameplay scoort deze game ook al erg laag op verschillende vlakken. Het gehele idee is namelijk dat je verschillende gebieden moet veroveren dit door of een gebied zo lang mogelijk vast te houden of een bepaald personage te verslaan. Daarnaast zijn er ook nog wel eens variaties, maar dit zijn de meest voorkomende. En dit lijkt op het eerste gezicht wel leuk, maar blijkt uiteindelijk erg repetitief te zijn. Je bent de gehele game alleen maar aan het hersenloos knoppen rammen om die gebieden te veroveren. Dit had natuurlijk voorkomen kunnen worden door veel meer diepgang en moeilijkheid in deze game te stoppen. Zo is ten eerste de game erg gemakkelijk. De hoogste moeilijkheid is ten eerste op het begin niet beschikbaar, maar wel de gemiddelde. Maar door deze moeilijkheidsgraad vlieg je zo doorheen. Je moet heel af en toe wel slim een bepaalde classe te kiezen, maar daar houdt het eigenlijk op. Ook het combo systeem in deze game is erg magertjes. Er zijn een paar combinaties mogelijk en die zijn erg gemakkelijk uit te voeren. Ook maakt het niet eens uit of je bepaalde toetsen er tussen door indrukt als je een combo maakt, als je personage net klaar is met één aanval dan gaat de knop pas tellen. Waarmee de game nog gemakkelijker wordt.

Sinds wanneer zijn er nog meer magiërs?

De verschillende classes zijn bovendien ook niet vernieuwend of origineel. Er is een zwaardvechter, boogschutter, magiër en een scout. Zoals je wel kan voorstellen is de zwaardvechter handig bij grote groepen vijanden, de boogschutter voor afstand kills, de scout om mensen van achteren af te maken en magiër om te verdedigen en sterke aanvallen te doen. En dat was het. Natuurlijk kun je in deze game ook met de helden uit de films spelen. Zo zullen Gandalf, Aragorn, Isduldur, Gimli en vele anderen voorbijkomen en dit is wel leuk. Zeker de Ents vond ik wel grappig om eens te besturen omdat ik dit nog niet eerder in een game had gezien. Daarnaast was de aantrekkingskracht van deze game dat je van beide kanten de goede en de slechte de personages kon besturen. En dit is ook weer eens wat anders. Maar wederom geldt dat op het gebied van de gameplay veel te wensen valt.

En dan hebben we de graphics en het geluid van de game. De achtergrondmuziek van deze game zit goed in elkaar omdat ze de muziek gebruiken van de films. Maar van de voice-overs van sommige personages klopt helemaal niks. Zo had ik soms het gevoel dat de stem van Gimli niet klopte en dat Frodo ook al raar klonk. Dit had ik graag beter gezien. Maar al met al is de muziek redelijk goed. Maar de graphics en dit is toch echt wel het grootste struikelblok van deze game. Het ziet er gewoonweg niet uit. De graphics zijn van Playstation 2 kwaliteit en dit moet gewoon tientallen malen beter. Het is onscherp, wazig en de textures zijn ook erg kaal vlak en saai. Zelfs de verschillende personages die je bestuurt zijn lelijk vormgegeven. Dit kan toch echt wel beter Pandemic! Het best uitgewerkte aan deze hele game lijken de laadschermen, tussenfilmpjes (in erg hoge kwaliteit) en menuutjes.

Multiplayer toch wel een beetje fijn

Er is gelukkig nog wel een onderdeel te vinden aan deze game wat wel vermakelijk is en dat is de multiplayer game. Het vechten met 15 anderen is wel redelijk vermakelijk en houdt je wel voor een paar uur zoet. En dit is toch wel jammer, want door de andere delen van deze game lijkt ook de multiplayer ten dode zijn opgeschreven. Want wie speelt er over een paar weken de multiplayer nog? Ik in ieder geval niet.

Lord of the Rings: Conquest is een game die bedoeld is voor de grote fans. Maar helaas weet deze game zelfs de grootste fan niet te bekoren. De graphics zijn erg slecht en de gameplay is ook erg magertjes. De multiplayer is voor een paar uurtjes wel vermakelijk, maar daar houdt het dan ook echt wel mee op. Het best uitgewerkte deel van deze game zijn gewoonweg de filmpjes en laadschermen en dat is toch wel erg schandalig. Een game die mogelijk in de budgetbak voor de grote fans interessant kan zijn om de game een paar uur te spelen. Maar voor de volle mep kan je deze game beter laten liggen.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Actie | Release: 18-01-2009 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: Pandemic
    Graphics: 4.0 | Geluid: 6.0 | Gameplay: 4.0 | Besturing: 5.0 | Replay: 5.0
    4.8
    + Tussenfilmpjes
    +
    +
    - Graphics
    - Gameplay
    - Moeilijkheidsgraad

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx