LittleBigPlanet (hands-on)

thumbnail

De release van dé topper voor de Playstation 3 dit jaar komt steeds dichterbij. Ik heb het dan niet over Resistance 2 of Motorstorm: Pacific Rift, maar over de game LittleBigPlanet. Deze op het eerste gezicht onschuldig uitziende game doet zoveel nieuws en unieks dat de game de eerste in zijn soort is. Daarnaast is deze game interessant voor de casual gamer, maar natuurlijk ook voor de hardcore gamer. Om dit feit mogen de makers van LBP al trots op wezen. De Beta is sinds kort voor een beperkt aantal mensen vrij gegeven en wij van Evilgamerz hebben er natuurlijk ook één kunnen bemachtigen. We hebben de beta van links naar rechts en van boven naar beneden helemaal kapot gespeeld en we kunnen nu al meteen zeggen dat dit een fantastische game zal gaan worden. Het enige nadeel van de beta is dat hij zo kort was en dat er nog niet heel veel items inzaten en dat is zeker een goed iets!

Een kleine, maar toch zo grote wereld

In LittleBigplanet draait het allemaal om de Sackboys en Sackgirls. Deze kleine schattige knuffeltjes zijn de hoofdrolspelers in deze game. De beta begint met een introfilmpje en daarna krijg jij je sackboy/sackgirl te zien. Een stem verteld op een National Geographic manier over wat een Sackboy is en hoe de besturing werkt. Dit is erg leuk gedaan en past zeker bij de game. Daarna krijg jij de kans om een aantal levels door te komen. De eerste paar levels zijn vooral tutorials om je wegwijs te maken met de besturing en de diverse opties in de game. Er zijn in de beta helaas maar een paar levels beschikbaar en het is ook niet mogelijk om ze allemaal volledig uit te spelen, omdat nog niet alle items erin zitten. Wel jammer, want ik had graag wat meer nieuwere onderdelen gezien. Ook waren de levels redelijk makkelijk en had ik graag nog een level gezien waarmee je kon zien hoe moeilijk de game kon zijn. Maar dat heeft inderdaad te maken met het feit dat dit een beta is en gewoonweg een indruk moet geven van wat de game is.

Het bouwen en aanpassen van levels maar ook je Sackboy is een flink deel van deze game. Er waren in deze beta al aardig wat verschillende kledingstukken en attributen beschikbaar en ik kon al de meest grappige personages creëren. Het werkt enorm simpel, je drukt op het vierkantje en er komt een menuwolkje tevoorschijn. Je selecteert ‘personage aanpassen’ en je kunt alle items aangeven die je op je sackboy wilt hebben. Dit kan iedereen en de mogelijkheden zijn hierbij erg groot. Ook de mogelijkheid om stickers op je sackboy te plakken en hiermee een soort stempel op je personage te drukken geeft een extra dimensie. Tel hierbij ook eens op dat je met de Playstation Eye je eigen stickers kunt maken en je kunt de raarste dingen op je sackboy of de levels plakken.

Springen,klimmen en hangen

Als je dan klaar bent met je personage naar je eigen smaak aan te kleden heb je de mogelijkheid om tot vier man diverse levels te spelen. In deze levels zul je zo snel mogelijk met een zo hoog mogelijke score het einde moeten halen. Dit zal je doen door over diverse dingen heen te springen, aan diverse onderdelen te blijven hangen en verschillende puzzels op te lossen. De mogelijkheid om ergens aan te blijven hangen is een actie die je veel zult gebruiken. Je kunt namelijk aan een aantal soorten stoffen blijven hangen, hierdoor kun je touwen gebruiken als lianen of door draaiende windmolens je laten wegslingeren. Ook heb je zo de mogelijkheid om blokken te verplaatsen. Maar dit is gelukkig niet het enige wat mogelijk is. Zo zullen er jetpacks beschikbaar zijn, moet je vijanden verslaan, races winnen en nog veel meer. Dit is erg leuk gedaan en zeker de levels die je met meer mensen moet doen zijn erg leuk. Dit is namelijk een ware multiplayer game als je kijkt naar de gameplay van deze game. Ik vond in ieder geval de levels vaak zo leuk om ze meerdere malen te doorkruisen. Tel daar nog eens bij op dat je heel veel items kunt verzamelen en je ze ook echt allemaal wilt hebben . En je hebt een game waarvan je de levels zeker meerdere malen zult doorlopen. Zeker die items zorgden ervoor dat ik langer door bleef spelen. Al deze items geven namelijk dat beetje extra. Die ene leuke sticker of die andere leuke hoed of gewoonweg een extra level wat je kunt unlocken door alles te vinden geeft die drive om in deze game al die extra uren te steken.

Er waren nog wel een paar dingen die me opvielen tijdens het spelen van de game. Er zijn in deze levels namelijk elke keer 3 banen waar je op kunt lopen. Je kunt van deze banen veranderen door omhoog of omlaag te bewegen. Met dit systeem is niks mis mee, maar ik had nog wel eens dat mijn Sackboy ineens naar een andere baan ging terwijl ik gewoon rechtdoor wilde. Zeker is dit vervelend als je een blok wilt duwen. Je wilt het blok vastpakken, maar elke keer gaat je Sackboy ernaast staan. Dit kan mogelijk nog een klein tweakfoutje zijn of een wenfoutje van mijn kant, maar dit kan zeker in de wat langere levels irriterend werken. Daarnaast verzamel je ook punten gedurende het spel. Ze geven aan het eind van het level aan wie de meeste punten heeft, maar dit had van mij zeker niet gehoeven. Bij veel van de levels draait het gewoon om wie er voor loopt en is er niet echt een wedstrijd gevoel. Dit is naar mijn mening nu nog overbodig, maar kan mogelijk in andere levels wel tot zijn recht komen.

Blokken bouwen

Maar naast het aanpassen van je Sackboy is zoals ik zal zei het aanpassen of bouwen van eigen levels een flink deel van het spel. Ik kon eindelijk na een uurtje spelen aan de gang met de creator en deze lijkt op het begin zeker nog een beetje ingewikkeld. Al die mogelijkheden en opties die je hebt kunnen voor veel mensen erg overweldigend aanvoelen. Maar gelukkig biedt het spel voor alle onderdelen een duidelijke tutorial waarmee je alles kunt oefenen. Dit helpt je enorm met wat je nou allemaal kunt in deze game. Zo is het creëren van platformen en attributen enorm simpel. Je selecteert een vorm en plakt deze waar je wilt. Daarna kan je alles knippen, plakken of kopiëren om het jezelf makkelijker te maken. Dit werkt enorm goed en al snel had ik de leukste levels in elkaar gezet. Wel moet je oppassen dat alles wat je in de lucht plaatst uiteindelijk naar beneden valt en dit vergeet je nog wel eens. Dit komt namelijk doordat tijdens het bouwen van levels de tijd stil staat. Als je dan uit het menu gaat dan gaat de tijd weer lopen en heeft de zwaartekracht weer vrijspel. Daarnaast zijn ook alle onderdelen die je in de gewone levels tegen komt of die je vindt tijdens het doorlopen van de levels beschikbaar in de creator. Dus de windmolens of andere attributen kun jij ook op creatieve manieren gebruiken. Maar wederom geldt dat je eerst alles moet verzamelen voordat je het kan gebruiken.

Naast platformen en dergelijke te bouwen heb je ook de mogelijkheid om knoppen, muziekboxen en hendels te plaatsen waardoor bepaalde dingen gaan bewegen of geluid produceren. Zo kun je raketten plaatsen zodat voorwerpen omhoogvliegen of naar voren bewegen. Ik heb bij de diverse online levels al erg veel creatieve manieren gezien voor deze hendels en knoppen wat de levels nog uitgebreider maakt. Natuurlijk hebben ze er wel een maximale hoeveelheid spullen aangegeven dat je in een level kunt plaatsen. Dit is te zien aan een balk links in beeld en als hij eenmaal vol is kan er niks meer bij.

Kiddy maar toch volwassen

Grafisch gezien ziet deze game er ook erg sterk uit. De levels zien er extreem realistisch uit, de materialen zien er enorm goed uit en de animaties zijn fantastisch. De stijl van deze game is erg leuk gekozen en vooral het bedenksel van de sackboys en sackgirls geeft de mogelijkheid voor een gehele merchandise scene om deze game. Bovendien is ook de muziek en de sounds in deze game erg leuk en divers en heb je natuurlijk de mogelijkheid om ook zelf muziek te selecteren. LittleBigPlanet belooft een erg leuke en verslavende game te worden. Ik hoop in ieder geval dat de uiteindelijke game bomvol zit met content, items en levels. Daarnaast is de mogelijkheid om zelf levels te bouwen en te delen erg leuk en staat de gameplay als een huis. Er moeten nog wel wat kleine dingetjes aangepast worden, maar de game gaat zeker de goede kant op naar die gouden toekomst!


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Puzzel, Party | Release: 10-10-2008 | Uitgever: SCEE | Ontwikkelaar: Media Molecule
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx