Het leven kan vreemd zijn
Het leven is vreemd, af en toe in ieder geval. Life is Strange vertelt het verhaal van het leven, van iemands leven in ieder geval. En dat kan rare vormen aannemen. Het verloop van het leven is afhankelijk van beslissingen die je maakt. Dat kunnen soms goede beslissingen zijn maar ook foute beslissingen die slecht uitpakken, voor sommigen zelfs fataal zijn. Life is Strange borduurt zich op die kenmerken, en laat jou als speler de beslissingen nemen.
Of die fataal zijn in de game? Mwoah, dat valt wel mee. Althans, niet in Episode 1. Life is Strange: Before the Storm is een nieuwe episodereeks van 3 delen waarin we het verhaal volgen van Chloe Price. Ze is een meisje zonder vrienden, maar komt op een dag Rachel tegen, een geliefd meisje op school, een plek waar Chloe niet veel te vinden is. Chloe is redelijk van het pad geraakt, maar ziet er op het eerst gezicht toch uit als een lief, goedaardig mens. Ze heeft zo haar littekens opgelopen in het leven, waarin ze onder andere haar vader is kwijt geraakt. Zonder al te veel te spoilen begint het verhaal zoals we het chapter speelden op de GamesCom; Chloe wil naar een mini-concert in een afgelegen schuur. Echter heeft ze geen geldig kaartje en probeert ze alsnog binnen te komen. Maar hoe? Doe je dat ten kosten van anderen? Ga je ruzie zoeken? Of krijg je hulp uit onverwachte hoek? In Life is Strange kun je conversaties aangaan waarbij je steekwoorden tegen mensen moet gebruiken om de conversatie te winnen. Soms moet je 4 keer mensen eruit zien te lullen, en soms hoeft dat maar eenmalig om ze te overtuigen van jouw gelijk.
Beslissingen hebben amper gevolgen
De beslissingen die je maakt zijn vaak ruw, gewaagd, bescheiden of juist slim, maar echt heel veel verandert er niet door je eigen keuzes. Het verhaal is binnen ongeveer 2 uurtjes al klaar, waarmee je dus best wel wat geld neerlegt gezien de hoeveelheid content. Daarna kun je alle chapters nog eens overspelen om bijvoorbeeld andere beslissingen te nemen, of om de graffiti-spots te bekladden voor trophies. Interessant is aan het eind van het verhaal om te zien wat andere mensen allemaal voor beslissingen maakten in de game. Sommigen zijn gelijkwaardig, maar een enkeling zal ongetwijfeld ook uit de toon vallen, wat op zich erg interessant is om te zien. Aangezien je enkel kunt lopen, hints kunt bekijken op je hand en interactief omgaan met objecten in de buurt, blijft er qua gameplay verder weinig over. Het spel is simpel, en draait puur om het verhaal, en dat zit op zich prima in elkaar. Vooral op het eind draait het spel een redelijk filosofische kant op, waardoor de climax je best wel even tot nadenken aanzet. Echter is het verhaal nooit bijzonder, zoals bijvoorbeeld in Heavy Rain het geval is. Life is Strange is dan ook qua opzet een eenvoudigere game, zowel qua verhaal, maar ook kwalitatief. Keuzes die je maakt hebben slechts lichte invloed op het verloop, waardoor je eigenlijk amper replay value overhoudt. Het hoofdverhaal behoudt dan ook zijn eigen stramien, en dat zal ook niet veranderen.
Kwalitatief is Life is Strange geen geweldige game. Vergelijkbaar met de graphics van Heavy Rain of Until Dawn is het dan ook totaal niet. Het spel kent grove graphics, waarbij veel blur aanwezig is in alle objecten. Ook de lichaamsvormen zien er nogal uit de verhouding uit. Wel goed zijn de ingesproken dialogen. Deze komen best overtuigend over, maar met de matige graphics, kom je toch net wat minder in het verhaal dan wanneer je echt realistische mensen zou zien. De grafische look is echter zonder twijfel een bewussie, wat ook wel weer z’n charmes kent. Het geeft een soort van zweverige look waarbij je ook een en ander aan je imagination moet overlaten.
Life is Strange: Before the Storm is een leuk verhaal dat helaas nooit bijzonder wordt. Het is nog afwachten hoe de volgende episodes gaan verlopen, maar tot nu toe is het niet meer dan ‘interessant’. De character building is er ook nog niet echt, en je zult vooral erachter komen wie leuk en minder leuk zijn vanuit de ogen van Chloe. Je kunt nog niet echt een eigen oordeel vormen, al zal de een wat aardiger dan de ander reageren tegenover mensen dicht bij haar. Echter is Life is Strange een game voor een grote doelgroep en ook zeker de moeite waard om te spelen. Je bent er zo door heen, wat een voordeel kan zijn, maar vooral een nadeel is, het is makkelijk op te pakken, en nog makkelijker te volgen. We kijken alvast uit naar het vervolgverhaal…