Mijnenveger maar dan leuker
Je ziet het veel de laatste tijd, games die eerst op de PC uitgebracht worden en daarna naar de console komen bij succes. Let’s! Revolution! is exact zo’n game. Het spel is ongekend populair gebleken voor de PC en kent ook zeer positieve kritieken, en dus kon een release op de console niet uit blijven. Wij speelden deze minesweeper-achtige game op de PlayStation 5, en waren direct onder de indruk.
Wie bekend is met mijnenveger en nog stamt uit de Windows 95-tijd zal ongetwijfeld weten waar ik het over heb. Let’s! Revolution! pakt elementen beet uit deze welbekende klassieker. Je hebt een speelveld, snel varierend van 10 blokjes tot 50 blokjes waar je over heen loopt. Dit zijn ‘turns’. Door het veld heen bevindt zich een looppad, waar zich vijanden kunnen bevinden. Je bent echter op zoek naar de Koning, die zich ook ergens in het veld verstopt. Door zetten te doen en te voorspellen waar tegenstanders zich bevinden kun je een level binnen de run behalen. Uiteindelijk versla je een eindbaas om de volledige run te voltooien. Je personage bevindt zich altijd op een vakje binnen het speelveld, waar weer andere vakjes omheen staan. Er staan daarnaast getallen in welke aangeven hoeveel ‘gevaarlijke’ vakken zich erom heen bevinden. Hierbij moet je dus inschatten wat de inhoud ervan is. Als je dus een vakje 0 hebt, zal er omheen diagonaal, verticaal en horizontaal niets ernstigs bevinden. Heb je een vakje met 6 erin, dan kun je het beste een flinke bom om je heen laten vallen om alles zoveel mogelijk onschadelijk te maken en te onthullen. In de easy mode wordt zelfs al voor je automatisch aangegeven welke vakken veilig zijn en welke niet. Als je dus niet zo van minesweeper houdt, dan kun je het daarmee allemaal wat vereenvoudigen. Er zijn daarnaast ook vakken waar je aankopen kunt doen, ook wel de Chovy Shop’s. Verder zijn er ook nog shops waar je betere skillsets kunt kopen.
De verschillende characters vormen de replay-waarde
In totaal zijn er 6 characters die je kunt vrijspelen, van stealthy tot actievol. Deze hebben verschillende wapens en kunnen ook verschillende skills verdienen. De een kan boog schieten, de ander kan een apocalyps boom gooien waarmee het hele speelveld dat blootgelegd is wordt gehit. Zo heeft elk character z’n eigenschappen en vaardigheden. De meesten hebben zo hun skills waarmee ze meerdere vlakken op het speelbord kunnen raken. Verder kun je ook stamina herstellen of je health verbeteren waardoor je langer overleeft bij veel vijanden. Het kan namelijk vrij snel gedaan zijn bij een beetje pech, al wordt de game nooit heel lastig en moeilijk gemaakt. De vijanden zijn veelal binnen 1 tot 3 hits dood, maar er zijn ook uitzonderingen die vaker geraakt moeten worden. Verder zijn er ook de trompetten die vijanden exposen, waardoor je met veel turns naar ze toe moet gaan om ze te kunnen raken. Dat zorgt er vaak voor dat ze binnen die turns jou ook al een paar keer een voltreffer kunnen geven. Je kunt echter skills toepassen om de beurten van tegenstanders te resetten. De tactiek zit ‘m veelal in de verschillende characters. Zo kan Shadow meerdere vakken tegelijk trotseren en heb je ook close-combat characters die wel goed zijn in het slachten van vijanden, maar bij grotere afstanden heb je een probleem door de vele beurten die het kost om ze te bereiken. Daardoor krijg je na elke paar beurten een hit te verduren. Elk karakter heeft z’n eigen eigenschappen en deze zijn vrij basaal waardoor je echt verschillende manieren van aanpakken moet hanteren. Dat maakt de gameplay dan ook wisselend. Met geld kun je skills verbeteren en aankopen, maar je kunt ook geld spenderen aan healing en extra health of stamina. De singleplayer campaign biedt de gelegenheid om alles uit te spelen op easy of medium. Daarnaast heb je ook nog de Game+ mogelijkheid wat het extra uitdagend maakt. Verder zijn er ook Dagelijkse Uitdagingen die je kunt spelen, al komen die eigenlijk hetzelfde neer als de standaard missies die je kunt spelen. Daarmee is het spel eigenlijk constant hetzelfde, maar toch ook steeds weer anders door alle skills die je vergaart en de unlockable characters die je vrijspeelt. Aan het format verandert echter niets en dat is wel wat jammer. De runs zijn daardoor constant hetzelfde en de eindmissie verandert hierdoor nooit… Zelfs de Game+ brengt niets nieuws of uitdagenders.
Wat ook niet heel veel veranderd zijn de graphics en de audio. De soundtrack is voortdurend hetzelfde maar blijft wel hangen en is aanstekelijk en sfeervol. De geluidseffecten zijn verder herhalend maar zijn nooit storend of irritant. Grafisch oogt het spel clean, overzichtelijk en vooral zeer strak en sfeervol. De user interface wordt nooit druk of onoverzichtelijk. De health en turn-weergave van de opponenten is duidelijk en ook de skills en hoeveelheid vijanden die nog op je staan te wachten worden duidelijk getoond. De interface lijkt dan ook meer te bieden dan dat de gameplay daadwerkelijk geeft. Eigenlijk is alleen hetgeen beneden staat (de skills en het geld) van belang, de rest hoeft in principe niet eens echt weergegeven te worden en biedt weinig gameplay. De prijswinnende developer die vooral bekend staat om haar illustratieve prestaties weet alles schitterend in detail te brengen. Van het knipperende character in de HUD tot de animaties van de shops waar je voorwerpen kunt aankopen. Alles ziet er beeldschoon uit.
Weinig content, maar toch blijf je spelen
Theoretisch gezien brengt Let’s! Revolution! barweinig content. Je speelt 10 levels en verslaat de Koning die je de levels ervoor steeds opspoort, en dat was het. De characters en skills die je echter vrijspeelt brengen de uitdaging. Daarnaast kun je de moeilijkheidsgraad omhoog gooien waardoor je net wat meer uitdaging krijgt, zonder dat het spel echt moeilijk zal worden. De visuele weergave van het spel en de gameplay-mogelijkheden en tactiek die je hanteert tillen dit spel naar een hoog niveau. Een run voelt weliswaar conceptueel hetzelfde aan, maar toch geven de skills de game een extra dimensie, waardoor je al gauw tientallen uren zult gaan spelen. Let’s! Revolution! is daarmee dan ook een verrassende game in mijn portfolio, die mij erg positief is bevallen en de verwachtingen ook op de console weet waar te maken.
Nog nooit gehoord van deze game maar ziet er leuk uit!