Na lang wachten het resultaat…
Als je hoort dat een developer zeven jaren bezig is geweest aan de ontwikkeling van een game, dan denk je wel eens; Hoe verdien je dat in Godsnaam terug? Maar als je dan vervolgens het resultaat kunt bewonderen, hoop je zo dat men het ook daadwerkelijk met winst kan terug verdienen. Leif’s Adventure: Netherworld Hero is zo’n game die veel tijd heeft gekost, maar nu dan eindelijk deze maand haar lancering op meerdere platformen meemaakt. Wij beleefden dit avontuur al voor de release op de PlayStation 5 en waren zeer benieuwd naar het resultaat.
Leif’s Adventure is een 2D-actieplatformer waarin je co-op kunt spelen. Een jonge jongen die een lastige relatie kent met z’n vader en nooit een held mocht worden gaat samen Ghost op pad. Beide karakters kunnen apart bestuurd worden, co-op dus, maar je kunt ook gewoon alleen aan de gang door beide afzonderlijk te besturen. Leif kan bewegen, springen, schuiven, bukken, hangen, noem het maar op maar hij kan ook met wapens omgaan. Deze wapens vergaar je gedurende de game en hebben een bepaalde kracht en duurzaamheid. Je kunt ze echter met grondstoffen die je verzamelt ook weer repareren. Het ene wapen kan gebruikt worden in de lucht, maar ook deze krachten om dit te doen moet je vergaren door progressie te boeken in het spel. Je hebt lompe hamers, lange, logge speren, maar ook snelle zwaarden, waarmee je dus tactisch te werk kunt gaan. Tijdens gevechten kun je jezelf terug trekken door te dodgen maar je kunt ook gewoon vijanden negeren en over ze heen springen als je dat wilt. Ghost daarentegen kan interactief omgaan met objecten. Zo kan deze tijdelijk opponenten stoppen, kunnen objecten geactiveerd worden, zoals platformen die bewegen en kunnen ook platformen zelfs gecreëerd worden.
Geen standaard platformer
De gameplay werkt dynamisch en het spel voelt in het begin echt als een ouderwetse Flash-game, maar dat is het zeker niet. De degelijkheid spat ervan af en de lichte RPG-elementen maken deze game geen standaard platformer. Je vaardigheden kunnen verbeterd worden met de air attack zoals al genoemd, maar ook weapon throws en meteor strikes. Daarnaast kun je dus wapens verbeteren en kun je armor en health uitbreiden en optimaliseren en zelfs aankopen in shops. Qua platforming wordt Leif’s Adventure al snel een aardige uitdaging. Niets word je dan ook in de schoot geworpen, dus zijn er vele checkpoints die je progressie bewaren, al zijn ze soms onhandig ver van elkaar geplaatst. Soms moet je zelfs best wel goed nadenken over hoe je bepaalde ruimtes door gaat komen. Eerst moet je bijvoorbeeld hangen aan een opstijgende ‘ballon’, vervolgens moet je een andere ballon ook al laten activeren en kun je via een platform dat je creëert met Ghost van het ene naar het andere overspringen en de luchtstroming tegelijkertijd ook nog eens activeren via diezelfde Ghost. Het zijn vaak combinaties die het lastig maken, en die meer geschikt zijn voor co-op, maar toch in singleplayer ook wel goed werken. Het is echter de vraag of je er tegen kan dat je met enige regelmaat dood zult gaan, want vaak is het ‘net niet’ en moet je moeilijkere combinaties weer herspelen en opnieuw proberen. De eindbazen zijn daarnaast soms ook overgecompliceerd. Vooral het stenen beest met zwaard was mij in het begin vrij onduidelijk wat nu de bedoeling was. De bosses zijn echter wel extreem vet uitgewerkt en maken echt een levendige impact op je als speler. Niet alleen door hun grootte, maar ook door hun eigenschappen en unieke uiterlijk. Verder zijn de gebieden herspeelbaar om zo niet goed ontdekte gebieden beter uit te kammen en kun je zelfs kunt transporteren van het ene naar het andere deel van een omgeving. Al met al is alles wel redelijk lineair uiteindelijk. De minieme side-quests zoals het zoeken van varkentjes verandert daar niet heel veel aan.
Verbluffend mooi uitgewerkt
Het spel mogen dan wel 2D spelen, maar oogt grafisch weldegelijk 3D. Objecten die zich op de voorgrond tonen, schitterende achtergronden die 3D ogen en langzamer bewegen dan de voorgrond, het maakt dat het spel zeer levendig oogt. Ook de bewegende bomen op de voorgrond, het besneeuwde gras dat stilletjes op en neer slingert, vogels die zo nu en dan op de grond landen en weer weg fladderen, alles is tot in de puntjes uitgewerkt en oogt ook nog eens haarscherp. Het is alsof je constant schitterend 3D-artwork aan het bewonderen bent, maar dat ook nog eens beweegt. Ook vijanden die uit elkaar vallen wanneer ze sterven en prikkende planten die naar je toe kruipen, het oogt werkelijk verbluffend. Hetzelfde geldt voor de variatie van de omgevingen. Van sneeuwachtige gebergten tot groene natuurgebieden. Van donkere tunnels tot lava-achtige gesteentes, alles is met veel moeite en zorgvuldigheid uitgewerkt, waarmee je echt de zekerheid krijgt dat alles eraan gedaan is om een perfect resultaat te realiseren. Je ziet dan ook de passie van de developers en art-directors in alles terug. Zelfs het hoofdmenu kan qua styling veranderd worden. Enig minpuntje, en ik weet niet waarom, is dat het main character, Leif, er een beetje Flash-achtig uit ziet. Het lijkt ‘n beetje alsof je zo’n ouderwetse browser-game aan het spelen bent als je hem ziet bewegen, al kun je over smaken twisten.
Komt bij dat het spel enigszins een verhaal kent en soms zelfs dialoogkeuzes, maar deze zijn wat minder interessant uitgewerkt wat mij betreft. Leif’s Adventure: Netherworld Hero zag er al grappig uit toen ik hem voorbij zag komen maar nadat ik het spel daadwerkelijk heb kunnen spelen ben ik aardig verbluft. Het maken van een platformer is een kunst geworden, zo zagen we al met Astro Bot qua gameplay, maar om ook nog eens qua graphics zo’n geweldige game neer te zetten vind ik erg knap. Het is lastig om tegenwoordig namelijk nog een unieke platformer neer te zetten waarvan je zegt: “Wow, dit is weer eens verfrissend”. Echter heeft de maker van Leif’s Adventure: Netherworld Hero het weten te realiseren. Als je een liefhebber bent van flink uitdagende platformers met ook nog eens leuke, toevoegende, lichte RPG-elementen, dan ben je met deze game meer dan aan het goede adres.