LEGO Brawls

thumbnail

Een wat ander concept

LEGO-games, we kennen de platformers wel, ze zijn ontelbaar en constant hetzelfde eigenlijk. Maar we accepteren het alsmaar weer, mede door de creativiteit van het level-design. Tijdens de presentatie op de Gamescom konden we kijken naar LEGO Brawlers. We konden het spel zelfs spelen, zie ook onze hands-on. Dat smaakte naar meer. Maar is er überhaupt meer? Dat was de vraag na het spelen van de game nu we deze eindelijk in handen hebben.

Het gaat hier deels nog steeds om een platformer, maar niet zoals we die kennen. De build-and-brawl mechanics van de game zijn een ongekende evolutie van het traditionele platform fighter-genre. Spelers bouwen en concurreren met aangepaste, one-of-a-kind LEGO minifiguur Brawlers aangepast aan hun persoonlijkheid, strategie, en speelstijl. Met meer dan 77 biljoen aanpassingsmogelijkheden, kunnen spelers elke combinatie van minifiguur-onderdelen, accessoires, wapens, power-ups, emotes en namen kiezen om hun winnende brawler te bouwen. Seizoensgebonden evenementen en content zorgen voor nog meer mogelijkheden. Daarmee hebben we direct ook het gehele unieke concept te pakken, want het customizen is de hoofdmotor van de game. Het spelen van de brawls zelf is niet bijzonder. Er zijn diverse game types aanwezig, welke je samen kunt kiezen, of juist niet wanneer de bots je overrulen… Offline bots die je overrulen? Okay… Maar het concept is simpelweg om te overleven, om zoveel mogelijk kills te maken, of om ala Battlefield simpelweg platformen te behouden om zo punten te scoren en uiteindelijk als team te overwinnen, een soort Domination dus. Vooral die laatste mode is een leuke speelmodus, al is deze wel erg eenvoudig gehouden wanneer je maar één platform hoeft in te nemen (dat is afhankelijk van welk level je speelt). Heel veel meer is het niet. Je kunt weliswaar meppen met vierkantje, stampen, en sliden met de triggers of een speciale aanval doen met rondje, en daarmee heb je het ook wel zo’n beetje gehad. De gameplay is uitermate eenvoudig en chaotisch, en de game modes zijn ontzettend eenzijdig, wat de herspeelbaarheid van de game vermoeilijkt.

De game bevat iconische LEGO thema-levels, van geliefde klassieke thema’s zoals Space en Castle, tot fan-favorieten zoals LEGO Jurassic World, LEGO NINJAGO, Pirates of the Caribean en LEGO Monkie Kid. Elk level biedt verschillende spelmodi, unieke uitdagingen en winvoorwaarden. Tijdens multiplayer online games, kunnen spelers 4-tegen-4 strijden om het punt te beheersen, kunnen ze objecten verzamelen in Collect Mode-levels, een battle royale-achtige game spelen waar het “iedere-speler-voor-zichzelf” is, of een free-for-brawl waarbij de laatste speler die overblijft wint. In de Party Mode kunnen spelers privégames spelen met vrienden, lokaal of online. Dankzij de cross-platform ondersteuning kunnen spelers overal een team vormen en het tegen elkaar opnemen, ongeacht hun game-systeem. Genoeg mogelijkheden dus, zowel offline als online en op meerdere platformen.

Inhoudelijk niet acceptabel genoeg

De game modes stellen echt niets voor. Deze worden dan ook snel saai. Het hoofdelement van het spel is het vergaren van nieuwe customize-componenten. Nieuwe hoofden, nieuwe wapens, nieuwe kleding. Dat is op zich prima, maar dan moet je de game wel free-to-play maken, want dit is geen grinding-game die je vele uren achter elkaar zult spelen. Men had het spel beter free-to-play kunnen maken, en een betaalelement kunnen toevoegen om sneller te kunnen grinden, want elk tientje dat je aan dit spel besteed als retail-game, gaat veel te ver. Het is bizar hoe weinig je ervoor terug krijgt. Het aantal maps is op zich niet direct onvoldoende, maar de gameplay is simpelweg zeer karig. Het vechten komt neer op simpelweg button-bashen en power-ups gebruiken door driehoekje en rondje te gebruiken en de doelen ala Conquest en het maken van ‘kills’ kennen vrijwel geen enkele diepgang, tactische mogelijkheden en herspeelbaarheidswaarde.

Het is ronduit geldklopperij hoe men deze game voor zo’n 3 á 4 tientjes op de markt weet te zetten. De game modes zijn flinterdun en als singleplayer game is het al helemaal een kansloos spel met bots die de ene keer bizar goed zijn, en de andere keer bizar slecht. Online werkt het op zich prima, maar de gameplay waarbij je gebieden moet veroveren en behouden, of simpelweg elkaar moet verslaan om zoveel mogelijk brawls op je naam te zetten, zijn echt veel te kort door de bocht. In een middagje heb je alles wel doorzien! Daarnaast is het spel ook bijna niet te volgen door de chaos van alle characters die door elkaar heen lopen en springen, met daarbij de power-ups als paarden en wagens die door de levels heen rond rijden. Grafisch ziet het spel er overigens wel redelijk strak uit hoor, en de geluidseffecten zijn niet slecht, maar qua variatie ontbreekt het de game volledig aan inspiratie. Het heeft daarnaast ook weinig dat uniek is. Het customizen van je character, het gebruik van verschillende genres en het vergaren van nieuwe assets is een hoofdelement van de game, maar zou juist op de achtergrond aanwezig moeten zijn. Dat houdt het spel dan ook niet op de been, waarmee dit geen aanrader is voor iedereen die zoekt naar een volwaardige game. Het concept leent zich inhoudelijk meer om free-to-play te zijn met wellicht wat microtransacties aan boord, maar zelfs dan is het waarschijnlijk al snel een been-there-done-that-gevoel dat je eraan over zult houden.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Platform/Actie | Release: 02-09-2022 | Uitgever: Bandai Namco | Ontwikkelaar: Red Games
    Graphics: 7.0 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 5.0 | Besturing: 6.0 | Replay: 3.0
    4.0
    + Prima graphics
    + Toegankelijk voor jong en oud
    + Veel customize-opties voor characters
    - Erg chaotische gameplay
    - Qua content enkel free-to-play acceptabel
    - Word opvallend snel saai

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx