Lair

thumbnail

Even geflopte drakenfilms naar boven halen

Bij een spel als Lair moet je natuurlijk meteen denken aan films uit Hollywood. Twee films, Eragon en Dungeons and Dragons, waren niet al te beste producties uit die wereld voor glitter en glamour. Eragon kon volgens kenners en bezoekers van IMDB (International Movie Database) nog beter aan de kant geschoven worden voor een film als Dungeons and Dragons. Beide films werden overladen met kritiek omdat ze klassieke tv-series of boeken totaal de grond in zouden hebben geboord. Niet geheel zonder reden, want ook het acteerwerk was niet al te best. Een mee succesvollere drakenfilm was Dragonheart I, met o.a. Dennis Quaid en Sean Connery als de stem van de draak wiens leven afhing van de slechte koning. Deze film zat vol heerlijke humor, goede actie en had vooral een behoorlijke vaart. Dragonheart kwam ongeveer tien á elf jaar geleden uit. Maar hoe doe je het dan met drakenspellen, en zeker als er vele PS3 bezitters al maanden zitten te wachten op een dergelijk spel als Lair?

Lair wordt gedetailleerd, maar grafisch iets minder

We mogen allemaal wel stellen, aan de hand van trailers en screenshots, dat Lair een erg gedetailleerd spel word met veel oog voor de omgeving. Echter, Lair heeft mij als liefhebber van draken nooit echt kunnen boeien om zijn schoonheid. Ik heb aan de hand van filmpjes, trailers en pietluttige gameplay beelden niet echt kunnen concluderen dat Lair er erg mooi uit gaat zien. Voor mensen die een paar schoonheidsfoutjes niet erg vinden is het een ander verhaal, maar ik in ieder geval niet. Het kan echter allemaal nog komen, Lair wordt pas ergens in september verwacht in de schappen van de vele winkels. Toch denk ik dat Lair een heel aparte game gaat worden, en ik hoop jullie dat ook zo duidelijk mogelijk te maken. Apart en gedetailleerd, maar niet echt mooi.

Het gevoel van draken op honderden meters hoogte

Gameplay is natuurlijk één van de allerbelangrijkste aspecten in een computerspel. De besturing zorgt er namelijk voor, dat jij het één en ander meer beleeft dan als je alleen maar zit te kijken naar een spel als Lair. Bij Lair is de Gameplay erg belangrijk, omdat je tenslotte 9/10 keer op je draak aan het vliegen bent. Je zweeft over de wolken en grijpt zo nu en dan een paar vijandelijke soldaten om te voeren aan je huisdier. Of ben jijzelf het huisdier van je draak? Lair kan door het vliegen en rijden op je draak wel wat ééntonig worden, maar dat kan wederom nog gaan veranderen. Eentonig in de zin dat je wellicht niet verschrikkelijk veel meer te doen hebt dan alleen vliegen, happen, vuur spuwen en meer van dat soort dingen. Factor 5, de ontwikkelaar, moet hier wel voor gaan oppassen. Lair is een spel met een moeilijk goed uit te denken onderwerp. Je kunt moeilijk je draak in de fictieve middeleeuwen gaan pimpen met koplampen en een plasmascherm. Dat soort dingen zijn nou éénmaal onmogelijk, en juist daar loert het grote gevaar voor Lair. Een spel als Lair heeft in mijn ogen een gewaagd en gedurfd onderwerp, maar moet vooral oppassen voor uitwerking ervan. Ik kan het in september natuurlijk volledig mis hebben, maar waarom heb ik dan nu niet het idee dat dat ook zo is?

Nog even de belangrijkste dingen van Lair

Iedere game heeft een paar dingen die erg belangrijk zijn voor consumenten om de game te kopen of juist niet. Met dit klein verhaaltje probeer ik bovenstaande kritiek enigszins in evenwicht te houden. Je kunt wel blijven zeuren, maar er zitten ook goede dingen in de game. Zo zijn twee beschavingen totaal met elkaar in oorlog om één van de laatste grote zoetwaterbronnen op de planeet. Zij vechten al enige tijd met elkaar om de waterbron in handen te krijgen. Jij vliegt als elitelid van de Luchtgarde op een 40 ton zware draak om je eigen volk te beschermen. Je draak is je alles; hij luistert; hij gehoorzaamd; hij valt aan wanneer hem dat opgedragen word en meer van dat soort handigheden. Jij hebt als speler van Lair namelijk de volledige controle over je draak waar je praktisch mee opgegroeid bent. Je moet je draak vanaf het begin goed leren kennen, stel dat het misgaat in een luchtgevecht met een andere draak. Tevens heb jij het geluk dat je in de lucht en op de grond zwaarder bent. Je kunt op deze manier veel zwaardere klappen en vuuruitstoten uitdelen. Nadeel van een 40 ton zware draak is dat deze vanzelfsprekend minder snel is, maar wellicht krijg je later de beschikking over een kleinere en snellere draak.

Hoewel Lair mij in een paar opzichten nog niet verschrikkelijk heeft weten te boeien, denk ik dat dit spel vooral bedoeld is voor mensen met een hart voor draken. Draken zijn wezens die we nooit gekend hebben in onze eigen wereld, maar we mogen wel van ze houden in de virtuele wereld. Lair is apart, zo heb ik althans op Internet en omgevingen ervaren. Echter, Lair heeft om zijn goede sfeer, de stijl en de aparte kijk op draken iets heel unieks inzich. Ik hoop alleen dat ontwikkelaar Factor 5 en uitgever SCEE (Sony Computer Entertainment Europa) er wel wat van maken deze laatste maanden voor de release. Laten we hopen dat ik en jullie als lezers gelijk hebben.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Actie | Release: 16-11-2007 | Uitgever: Sony | Ontwikkelaar: Factor 5
    Graphics: 8.0 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 6.5 | Besturing: 6.5 | Replay: 5.0
    6.9

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx