Home Forums Games discussies Review Act of War – Direct Action

• #115235
    ZuppZupp
    Deelnemer
    10

Act of War – Direct Action

Intro

Act of War is een goede oude rts. Dat betekend zicht van bovenaf, basis bouwen, grondstoffen verzamelen, eenheden maken en aanvallen. In Act of War ligt de setting in de toekomst, de wereld zit in een oliecrisis, met 7$ dollar per liter is de hoop gevestigd op het bedrijf Transglobal Energies. Dit bedrijf heeft in Egypte een nieuwe raffinaderij opgebouwd en een nieuwe olie voorraad heeft gevonden. Echter worden zij aangevallen door de terroristische organisatie, onder de naam het Consortium. Deze aanvallen beginnen met simpele bomaanslagen, maar gaan tot het bezetten van het parlement en het wittehuis.

De speler neemt tijdens de campagne controle over het Amerikaanse leger, of een specialisten onderdeel daarvan genaamd Taskforce Talon. Deze taskforce heeft de beschikking over de nieuwste technologieën en de meeste moderne wapens. De Amerikanen beschikken over de standaard M1 Abrams tanks en het Consortium bestaat uit voertuigen van verschillende nationaliteiten.

Het verhaal ontplooit zich tijden het spelen, maar de speler krijgt wel een aantal plotwendingen voor zijn kiezen. De eerste missie bestaat uit het reden van gijzelaars, waaronder de Amerikaanse afgezant Kingman en de Russische afgezant Zakharov. Zij, samen met andere wilden overleggen over de oliecrissis en bespreken hoe Transglobal Energies beschermt word van de steeds vaker voorkomende aantallen. Echter hadden de terroristen een aanval op het overleg geplant. Op dat moment begint de speler aan de singleplayer campagne. Te midden van demonstrerende Londonse inwoners openen terroristen het vuur op de veiligheidstroepen en vluchten met Kingman en Zakharov.

Gameplay

De gameplay in Act of War is gewoonweg subliem. De interface is overzichtelijk en doet zijn werk zeer goed, de speler is er snel aan gewend. Het spel zelf valt te spelen op verschillende manieren, je kunt heel voorzichtig te werk gaan en a la Sudden Strike spelen. Act of War maakt gebruik van het Truesight principe, dat wil zeggen, wat units niet horen te zien, zien ze ook niet. Dus als je met een tank langs een vrachtwagen rijd, kan die tank niet zien of er achter die vrachtwagen een rocketsoldier staat, of erger….

Daar in tegen kun je ook een enorm leger opbouwen en gewooon naar de vijand rushen en dit ziet er bijzonder cool uit. Het geeft een beetje het beeld dat je ook zag in de film Black Hawk Down, units die lopen of rijden, om zich heen schietend en een chaos waar je u tegen zegt. De vele explosies zijn een kleurrijke vulling voor het scherm. De speler heeft naast grondtroepen ook nog de beschikking over een arsenaal in de lucht, zoals Apache helikopters, transport Blackhawks, medevac Blackhawks, F-15’s, A-10’s, B-2 Spirit bombers enzovoorts. Zodra men de beschikking heeft over luchteenheden word het ook duidelijk dat de superioriteit in de lucht noodzakelijk is. De vijand kan tenslotte ook jets en helikopters bouwen.

Act of War is oorlog ten top. De eenheden zijn gevarieerd, de manieren van oorlogsvoeren ook. Gebouwen zijn in te nemen door infanterie en deze kunnen hier ook uit schieten. Bossen zijn ook in te nemen, hier kan infanterie een hinderlaag leggen. Ze wachten dan tot het juiste moment en schieten de vijand overhoop. Dit geeft natuurlijk een heel tactisch aspect aan het spel. Niks is immers leuker om eerst de vijand te beschieten met rakketen en machinegeweer vuur, om ze daarna met tanks van de kaart te vegen door middel van een wel geplaatst tank aanval, gedekt door artillerie en mortiervuur.

A.I.

De A.I. is Act of War is een van de betere die je zult zien in een RTS. Tijdens de vele skirmish games die ik speelde, viel de vijand aan op een plaats, natuurlijk verdedig je die dan extra goed, maar zodra ze doorkregen dat ze er niet doorheen kwamen, vielen ze ergens anders aan. Dit kwam geheel onverwacht en koste me ook de ronde. Maar het geeft wel aan hoe de A.I. in elkaar steekt. Ook de infanterie eenheden van de vijand die je verwond of ineens overrompelt met een hoop machtsvertoon zullen zich overgeven. Deze kun je dan gevangen nemen en je krijgt een resources bonus. De gevangenen worden dan automatisch geplaatst in een gevangenis of een militair hospitaal. Waar ze nog wat extra credits blijven opleveren. Laat je deze eenheden echter alleen dan blijven ze niet braaf zitten, maar rennen ze ervan door. De aanvallen van de vijand zijn ook gevarieerd, niet constant dezelfde samenstelling, maar variatie. Het ene moment een aantal tanks, de volgende aanval een flink aantal helikopters. Ook als je met een sniper een vijandelijke infanterie eenheid neerlegt, dan zullen zijn kameraden niet stil blijven staan omdat ze je sniper niet kunnen zien, maar actief gaan zoeken. Al met al, vergeleken met andere RTS-games ben ik zeer te spreken over de A.I.!

Graphics & Geluid

De graphics zijn prachtig om te zien. Alles is zeer gedetailleerd en units zien er ook prima uit. Ook als men heel ver inzoomt, blijven de units er goed uit zien. Het landschap ziet er ook prima uit. Het word opgevuld door huizen, dorpjes, bossen, elektriciteitspalen, water en zo voorts. Vooral de stedelijke maps zijn een must voor het oog. Hier komen de explosies allemaal nog eens echt naar voren. Gebouwen die geraakt worden blijven branden, dit leid soms tot een enorm vuur, met rook de opstijgt tot hoog boven de map.

Het geluid is ook geweldig. Op een degelijke speakerset is dit spel een genot om te horen. Eenheden die een actie uitvoeren, zul je die actie ook echt uit horen voeren. Dus als een groepje infanteristen op een groepje tanks schiet, zul je eerst de machinegeweren horen en daarna een enorme massa kogels die afketst op het pantser van de tanks. De filmpjes zijn van een een hoge kwaliteit en de rollen worden ook overtuigend gespeeld, ook de stemmen tijdens het spelen zijn prettig om aan te horen.

Conclusie

Maar wat laat Act of War nou uitsteken boven andere RTS spellen? De mogelijkheid tot het nemen van gevangenen, die daarna weer resources opleveren. De enorm mooie singleplayer campagne. Misschien is het wel de semi-realistische setting, want de olie voorraden worden kleiner en kleiner, dit zou een van de vele voorbeelden kunnen zijn van hoe het gaat lopen. De werkelijkheid is echter, dat Act of War niks heeft om echt ergens bovenuit te steken. De graphics, de units, de gehele opbouw van het spel is ook wat je ongeveer zag in Command & Conquer Generals. Dat laat een beetje een dubbelgevoel. Aan de ene kant heb je een prachtig spel en aan de andere kant brengt het niks nieuws. Maar iedereen die kan genieten van een RTS spel dat lijkt op Generals, raad ik dit toch zeer aan. Het spel is mooi om te zien, de A.I. is goed, de units zijn gevarieerd en ook de manier waarop je kunt spelen is veelzijdig. Een aanrader voor fans van het RTS-genre.

Overige info

Ontwikkelaar: Eugen Systems

Platformen: PC

Screenshots

#392392
    imported_Z@3 RedrumZ@3 Redrum.
    Deelnemer
    15

Als je de screens zo bekijkt heeft het echt veel weg van C&C Generals, wel aardig die 3d views van tegenwoordig maar ik vind dat de overzichtelijkheid toch vrij hard achteruit gegaan is, daarnaast is het veel moeilijker units te selecteren en te groeperen dan vroeger bij games als Red Alert (2). Toch is het wel een leuk tijdverdrijf aangezien het aanbod van RTS tegenwoordig niet echt hoog meer is en omdat games als Panzers toch vrij tegenvielen afgezien van de eerste demo die wel goed leek.

#396020
    imported_Z@3 RedrumZ@3 Redrum.
    Deelnemer
    15

#392394
    ZuppZupp
    Deelnemer
    10

Dit spel is qua overzicht best goed, Red Alert (zeg maar 2d view) is inderdaad overzichtelijker, maar als je hier bv. units achter een gebouw hebt dan zie je die unit, maar dan geheel de kleur van de zijde waar hij bij hoort. Je kunt ook met een dubbelklik op een unit alle gelijke units op je scherm selecteren. En het spel lijkt inderdaad veel op Generals, de groene cirkels op de laatste screen zijn btw targets voor een F-15 (plaatje 4)

#396023
    ZuppZupp
    Deelnemer
    10

#392396
    SpawNSpawN
    Deelnemer
    10

erg chaotisch ofniet? alsk zo naar t laatste screenie kijk… :|

was bij C&C ook altijd.. vind da ze t wel overzichtelijker moge make :mrgreen:

#396026
    SpawNSpawN
    Deelnemer
    10

#392398
    RazieLRazieL
    Deelnemer
    16

Z@3 Redrum wrote:

Als je de screens zo bekijkt heeft het echt veel weg van C&C Generals, wel aardig die 3d views van tegenwoordig maar ik vind dat de overzichtelijkheid toch vrij hard achteruit gegaan is, daarnaast is het veel moeilijker units te selecteren en te groeperen dan vroeger bij games als Red Alert (2)

Tis ook een kwestie van wennen. Tuurlijk is 3d wat minder overzichtelijk, maar bij Generals is er geen verschil meer met red alert 2 qua overzichtelijkheid voor mij. Red Alert 1 is nog het minst overzichtelijk wegens het ontbreken van een aantal handige functies en een klein scherm

#396028
    RazieLRazieL
    Deelnemer
    16

Z@3 Redrum wrote:

#392400
    MarkMark
    Deelnemer
    10

Z@3 Redrum wrote:

Jij snapt het, Red Alert 2 was echt een topspel! Naar mijn mening dan, overzichtelijk, spannend en vooral verslavend :mrgreen:

#396031
    MarkMark
    Deelnemer
    10

Z@3 Redrum wrote:

#396034
    VoltrixVoltrix
    Deelnemer
    10

Ik heb het idee dat dit spel ook zo verslavend zal worden, het lijkt mij een cool spel, die ik absoluut ga checken,

#392402
    VoltrixVoltrix
    Deelnemer
    10

#396037
    imported_Z@3 RedrumZ@3 Redrum.
    Deelnemer
    15

Red Alert 2 blijft de beste RTS ooit, het verhaal was gewoon 100x beter dan dat van Generals al straalt het onrealisme ervanaf. Daarnaast is het 3d perspectief veel mooier maja, je kan Red Alert 2 ook gewoon heel mooi oppoetsen zodat je een soort van AOE effect krijgt.

#392404
    imported_Z@3 RedrumZ@3 Redrum.
    Deelnemer