Nog niet zo lang geleden…
Niet eens zo lang geleden ben ik nog in aanraking gekomen met een aloude Wii-topper die me heel wat uurtjes heeft bezig gehouden in het verleden. House of the Dead: OVERKILL voor de Wii was en is nog steeds echt zo’n game die je eerder in een arcadehal zou verwachten en welke ook echt toegespitst is op de capaciteiten van de console. Nu PlayStation Move is verschenen ligt het natuurlijk voor de hand om een zelfde succes naar de PlayStation 3 te porten. Maar volledig porten accepteert natuurlijk niemand, vooral niet als je de Wii-versie ook al eens hebt gespeeld. Daarom heeft SEGA ervoor gezorgd dat we iets meer van het verhaal te weten kunnen komen in deze nieuwe versie, genaamd House of the Dead: OVERKILL Extende Cut.
In eerste instantie lijkt de game veel op de Wii-versie. Maar gezegd moet worden dat het concept zich ook echt leent voor de PlayStation Move controller. Wat is nu leuker dan lekker ouderwets knallen met een motion controller zonder kabel? Ik denk dat niet veel concepten meer geschikt zijn voor dit soort besturingstechnieken. In ieder geval blijkt uit alles dat House of the Dead: OVERKILL op voorhand de wind mee lijkt te hebben. In de Wii-versie bleek al dat de sfeer er goed in zit bij dit soort games en dat is ook ditmaal weer het geval. Met Isaac Washington en Agent G zul je veelal dezelfde missies spelen in de game als die aanwezig zijn in de Wii game. Echter heeft men een tweetal levels toegevoegd, waaronder een level waarin je een stripclub bezoekt met Varla Gunns. Daarmee krijg je dus iets meer te weten over haar als karakter zijnde, maar wordt dus ook extra gameplay geboden. Verder bevat het spel ook een Hardcore modus waarin je verplicht wordt om constant headshots te maken. Maar dat is nog niet alles want de game biedt ook een drietal minigames, waaronder de mogelijkheid om een soort van Horde modus te spelen. Echt veel bijzonders is er verder niet veranderd, naast de ingame interface en de genoemde extra content die genoemd is. House of the Dead voor de PS3 is dan ook echt voor de mensen die de Wii-versie nog niet hebben gespeeld.
En dat zeg ik deels ook omdat het verhaal simpelweg niet leuk zou zijn wanneer je deze al kent. Want dat is iets waar deze game op leunt, iets waar de andere House of the Dead games minder goed in slagen, zeg maar gerust, niet in slaagden. Het veelvuldige gebruik van het F-woord, de koppigheid van de karakters en de komische sfeer die veel weg heeft van bijvoorbeeld Planet Terror maken dit echt een totaal vernieuwende game ten opzichte van eerdere House of the Dead games. Als zombiegame is dit dan ook ‘de zombie storyteller’ die je graag vaker zou willen zien, in welk genre dan ook.
Meer precisie?
Hoewel je het spel ook met de standaard PS3-controller kunt spelen, wat ik overigens niet aanraadt, is het spel grotendeels gefixeerd op het gebruik in combinatie met PlayStation Move. Move zou je de ideale controller kunnen vinden voor een game als deze: Nog meer precisie, nog snellere actie, meer response, maar dat valt helaas niet helemaal perfect uit. De response is op zich prima, al merk je geen groot verschil met de Wii-versie (nog altijd lichte controller lag), maar vooral het schieten maakt dat je al snel kramp krijgt in je handpalm. Het knallen gaat namelijk met de onderste trigger en niet met de bovenste Move-button, waardoor je veel meer energieke bewegingen moet maken aangezien het triggeren meer tastbaarheid nodig heeft. Vooral bij de eindbazen zul je merken dat je constant je vingers te veel moet bewegen om echt die schoten te kunnen lossen, wat al snel zorgt voor een geïrriteerd gevoel. Het geregeld pauzeren wordt daardoor dan ook een verplichting. Verder werkt ook het kalibreren niet geheel vlekkeloos, waardoor het soms lijkt dat de response ingame niet 100% goed is. Globaal genomen wil ik de game hierop zeker niet afkeuren, maar het zijn wel de puntjes die net iets slimmer aangepakt hadden mogen worden om dit een meerwaarde te geven boven de Wii-game. Echt next-gen is de game daarmee dus niet.
Gelukkig heeft men het wel geprobeerd. Grafisch oogt de game prima. Ten opzichte van de Wii-versie is het spel aardig opgeschaald waardoor het een stuk acceptabeler wordt om een game als deze op de PlayStation 3 te spelen. Hoewel vooral de tussenfilmpjes er verre van goed uitzien, weet men de focus vooral te leggen in de humor. Neem dus niet alles te serieus, want dat is echt niet de bedoeling met een game als deze. Ook qua audio is het allemaal niet bijzonder, al zijn de soundtracks stuk voor stuk meesterlijk. Ik zou dan ook niet gek opkijken wanneer Robert Rodriquez zijn inspraak heeft gehad met betrekking tot de deuntjes. Qua sfeer zit het spel prima in elkaar.
Als je de Wii-versie al eens gespeeld hebt dan zul je niet opkijken van de veranderingen en uitbreidingen van dit spel. De extra levels die zijn toegevoegd voegen barweinig toe aan het verhaal, maar brengen gelukkig wel extra gameplay en variatie in de omgevingen naar de speler toe. De extra speelmogelijkheden waaronder de minigames brengen daarnaast ook weer een beetje extra content met zich mee die het spel vooral op een PS3 minder kaal maken. Hoewel ik meer van Move had verwacht in combinatie met deze game is het spel op zich prima speelbaar, net ietsje beter dan de Wii-versie. Ken je House of the Dead niet, of houd je niet van de aloude grimmige sfeer van de eerdere House of the Dead games, dan is dit iets totaal nieuws wat zeker in je straatje kan passen. Gezien het gebrek aan goede Move-games is House of the Dead: OVERKILL Extended Cut zeker geen titel die je zomaar moet vergeten. De timing is weliswaar niet geweldig gezien de drukke tijden die nu aangebroken zijn, maar een prima en hilarische budgetgame voor later haal je hiermee zeker in huis, welke vooral met vrienden uitstekend van pas zal komen tijdens een avondje gezellig thuisblijven.