REMEDIUM 2.0?
Het is oktober, tijd dus voor veel games en lanceringen. Het kan een nadeel zijn voor indies omdat de aandacht veelal uit gaat naar AAA-games, maar het voordeel dan weer is dat het weer de tijd wordt van de winteraankopen en de Black Fridays. Wij gingen aan de slag met een volledig nieuwe single-button shooter, te weten Hero Survival.
Eerder speelden we al REMEDIUM: Sentinals, welke volledig speelbaar is met enkel de analoge stick. Je moest hierbij simpelweg vijanden ontwijken en upgrades doen waardoor je wapens, welke automatisch richten en schieten, zoveel mogelijk vijanden van je af houden. Hero Survival is precies zo’n zelfde game, en doet zelfs schrikbarend weinig anders. Echter zagen we toch ook de nodige verschillen, waardoor het spel hopelijk z’n unieke factor behoudt.
Hordes vijanden
Je hoeft in-game dus alleen te bewegen met de stick, verder kun je niets. Je kunt de beschikking krijgen over 4 geweren welke zelf gepositioneerd kunnen worden. Guns zijn er in de vorm van een pistool, assault weapon, minigun, sniper en shotgun bijvoorveeld met elk hun range en reload. Je kunt in-game verder skills verbeteren en nieuwe wapens aankopen. Skills zijn er ook standaard voor de verschillende, 6 characters in de game. Zo hebben ze HP, Armor, Speed, Greed, Luck, Gun Rate en nog veel meer eigenschappen. Het betreft er in totaal 12. Verder kun je ook standaard wapens kopen welke standaard in het arsenaal terecht kunnen komen. Verder zijn er 4 maps waar je op kunt spelen; Green zone, Graveyard, Snow Field en Hot Sands. Je dient eerst 10 waves door te komen voor je naar de volgende map kunt gaan en deze wordt opgevolgd door een eindbaas welke je al snel zal vermoorden als die te dicht in je buurt komt. Bij het levelen kun je steeds weer kiezen tussen 3 verbeteringen waaronder een bomber of een cryomancer welke de freeze rate van vijanden verbetert. Als de teller van elke ronde af is gelopen, waarbij elke ronde overigens steeds langer zal duren, kun je kiezen voor extra wapens of skill upgrades. De skill upgrades gaan vaak gepaard met ook downgrades van skills. Je kunt zelfs rerollen als de uprades niet naar je zin zijn. Ook vind je in-game coins welke de vijanden uitpoepen wanneer ze sterven. Deze coins kun je gebruiken voor het unlocken van standaardwapens en nieuwe, betere characters. Je kunt de coins ook inleveren voor een reroll van upgrades, maar deze zijn peperduur en het niet waard.
De gameplay is dus erg toegankelijk maar de ruimtes waarin je jezelf begeeft zijn vrij beperkt qua bewegingsoppervlak. Vijanden kunnen uit elke hoek komen en wat opvalt is dat de progressie betrekkelijk traag gaat. Men laat de game dan ook lang aanvoelen door de lange rondes, welke uiteindelijk tot bijna 5 minuten lang kunnen zijn aan het einde wanneer de eindbaas om de hoek komt kijken. Daarnaast verdien je op zich wel aardig wat geld wanneer je lang overleeft, maar de characters en wapens zijn dan ook weer zo duur, dat het wel even duurt voordat je die gewonnen hebt. In de praktijk kan het spel dus ‘n uurtje duren, maar doordat de moeilijkheid zo hoog is gezet en de upgrades zo lang duren voor je ze allemaal hebt, zul je al snel tientallen uren met de game kwijt zijn tot je level 4 hebt overwonnen, en dat is nogal wat. Daarnaast kent de game zo’n generieke gameplay, dat je op een gegeven moment wel alles ‘n aardig gezien hebt.
Alleen in de user-interface dien je nog het pijltje of de X-toets te gebruiken, waarmee de besturing dus verdriedubbeld wordt om het zomaar te zeggen. Grafisch ziet het spel er prima uit met pixelated-graphics en de UI werkt ook vrij simpel en snel. Door de ziekmakende getallen aan vijanden krijg je het idee dat soms zelfs de framerate het lastig heeft om stabiel te blijven maar echt issues levert het niet op. Qua audio zijn de soundtracks sfeervol en meeslepend. Echter word je na een tijdje wel aardig gek van de geluidseffecten van de guns, die erg overheersen. Gelukkig kun je die effecten wel wat zachter zetten, waardoor ze wat minder storen.
Een verhaallijn kent het spel sowieso niet, enkel het feit dat spoken, weerwolven en Frankensteins het op je gemunt hebben. Hero Survival is een game die op zich goed in elkaar zit, maar nog wel wat tweaks kan gebruiken qua balans. Echter is de roguelike- of roguelite-factor vrij beperkt gehouden, waardoor je niet alle upgrades bij een run kwijt raakt. Ook de levels kun je na een walkthrough gewoon weer herspelen. Alleen het level zelf is in principe niet vergevend wanneer je health de 0 aantikt. Echter is het spel minder verslavend dan bijvoorbeeld REMEDIUM. Echter, voor een zeer bescheiden prijs, wat de game ook heeft, is dit wel een simpele actie-game die je de nodige uurtjes bezig kan houden, en vooral tussendoor voor veel vermaak kan zorgen. Het spel kent zeker z’n beperkingen dus, maar hield mij zeker wel de nodige uren met plezier achter het scherm gekluisterd. Trekt die genre je dan ook aan, dan kun je dit spel zeker een kans gunnen.