Hell Let Loose

thumbnail

Wanneer je het over first person shooters in de Tweede Wereldoorlog hebt dan denk je eigenlijk meteen aan titels zoals Call of Duty, Battlefield of als je nog iets verder teruggaat de serie Medal of Honor. Bij de multiplayer van deze titels denk je ook aan arcade gameplay en het halen van een zo hoog mogelijke score zodat je daarmee kan pronken op het einde van een potje schieten. Samenspelen was eigenlijk nooit het voornaamste doel in deze spellen, ook al speelde je een modi waarin dat eigenlijk wel de bedoeling is. Zodra er in één team een paar uitstekende spelers zitten dan wint het hele team eigenlijk bijna altijd wel. Met het grootste gemak schieten, glijden en springen ze door de levels heen waarbij je je wel begint af te vragen of dit wel helemaal representatief is voor wat er werkelijk gebeurd is destijds. Natuurlijk is dit soort gameplay ontzettend populair onder de doelgroep maar hoe zou het zijn als je een shooter had die zich veel meer op realisme zou richten? En dan praat ik niet alleen over het sneller doodgaan van je personage maar ook over de tactische kant van het oorlog voeren. Deze gedachte had ontwikkelaar Black Matter waarschijnlijk ook want in oktober 2017 begonnen zij een Kickstart campagne voor Hell Let Loose. Halverwege 2019 kwam Hell Let Loose uit in Early Access en heeft het sindsdien meerdere grote updates gekregen. Op 27 juli is de game volledig uitgekomen en zijn we zeer benieuwd of deze oorlogssimulator de moeite waard is.

Genadeloos

Het is niet voor niks dat ik Hell Let Loose omschrijf als een simulator en niet als een first person shooter zoals bovengenoemde titels. Alles wat je weet over deze shooters kan je meteen de prullenbak in gooien zodra je de nieuwe titel van Black Matter opstart. Dit spel is zo ongelooflijk genadeloos en tactisch dat je de eerste twee uur met enige wanhoop naar je scherm staart en je afvraagt of dit spel niet vol met onzichtbare cheaters zit. Je start in eerste instantie met goede moed het spel op en stelt je personage samen, veel heeft dit nog niet om het lijf want je hebt maar een paar opties voor kleding en wapens die je ook nog eerst moet vrijspelen. Afijn, je “enlist” jezelf bij het leger en krijgt daarna een lijst met de verschillende servers die op dat moment beschikbaar zijn. Dit voelt meteen weer nostalgisch want het zelf kunnen bepalen op welke server je speelt is al lang niet meer voorgekomen in games zoals Call of Duty. Wat daarna meteen opvalt is dat het op het moment niet heel gemakkelijk is om zomaar een server in te komen. De servers hebben een maximum van 100 spelers wat dus betekent dat het 50vs50 is. Vaak zie je bij servers staan dat er nog enkele plekken open zijn maar zodra je erin probeert te komen krijg je vaak de melding dat deze plekken gereserveerd zijn voor zogenaamde VIP’s. Dat resulteert in een hoop frustratie omdat je dus vaak servers op moet zoeken die pas voor driekwart gevuld zijn om er zeker van te zijn dat je erin komt. Eenmaal het gelukt is om een server in te komen kan het feest beginnen, de eerst stap is om te kiezen met welke rol je wil gaan spelen. Denk hierbij aan de gewone soldaten rollen zoals Rifleman en Assault maar je kan ook kiezen uit gespecialiseerde rollen zoals de Officer, Support en de Engineer. In totaal zijn er 14 rollen waar je uit kan kiezen en elke rol heeft zijn eigen nut. Zo kan de Engineer overal op de map handige objecten zoals zandzakken en bunkers plaatsen maar heeft hier wel Supplies voor nodig, deze Supplies kunnen dan onder andere aangeleverd worden door de mensen die Support spelen. De Officer kan dan weer zogenaamde Garrisons plaatsen die ervoor zorgen dat zijn eigen team op een tactische locatie weer kan respawnen, dus het is erg belangrijk om deze mensen in leven te houden en zo ver mogelijk in vijandelijk gebied te krijgen. Wanneer je je rol hebt gekozen begint elk team op zijn eigen deel van de map en dient door het overnemen van punten, verspreid over verschillende sectoren, de tegenstander terug te dringen. Het overnemen van deze punten zorgt er niet alleen voor dat jouw team op die plekken weer kunnen spawnen maar deze punten zorgen ook voor dat je bepaalde resources verzamelt. Deze resources zijn verdeeld over Manpower, Fuel en Munitions en kunnen gebruikt worden door de belangrijkste rol van Hell Let Loose: De Commander. Elk team kan uiteraard maar 1 Commander hebben en dit is de persoon die ervoor moet zorgen dat jouw team de overwinning binnen haalt.

Luisteren!

De Commander heeft het totale overzicht van het speelveld en kan aan de hand van de resources tanks het veld in roepen, bombardementen aanvragen en waar nodig Supplies laten invliegen. Het is dan ook noodzaak om goed te luisteren naar diegene die deze rol aandurft. Aangezien je bijna altijd met 1 goed schot dood neervalt is het van groot belang dat je samen met je squad (van maximaal 6 man) de taken uitvoert die worden doorgegeven door de Commander. Andersom moet er duidelijk gecommuniceerd worden richting de Commander wanneer je hulp nodig hebt van andere squads of er juist een bombardement nodig hebt op ingegraven tegenstanders, het hebben van een microfoon is dus eigenlijk bijna een vereiste. De nadruk ligt in Hell Let Loose zoveel op het samenspelen dat je op het begin niet weet je overkomt. Als doorgewinterde Call of Duty speler ga je meteen in je eentje op pad om zoveel mogelijk mensen neer te leggen. Al heel snel merk je dat deze tactiek geen enkele nut heeft. Je rent een paar meter en je valt opeens dood neer, kan gebeuren. Je kiest een nieuwe plek om tot leven te komen en gaat weer al sprintend het gevecht in, bam dood. De eerste twee uur van Hell Let Loose ging ik constant dood en wist ik nooit waar het vandaan kwam en dat is ontzettend frustrerend. Ook omdat de game geen tutorial heeft heb je eigenlijk op het begin geen flauw idee wat nou echt de bedoeling is en dat kan veel spelers afschrikken. Het helpt dan ook niet dat het spel onvergeeflijk moeilijk is. Je bent vaak met één schot dood, er is geen killcam waardoor je dus niet weet waar het vandaan kwam en je krijgt geen feedback wanneer je een tegenstander hebt omgelegd. Wanneer het dus niet zeker is of iemand dood is kan het behoorlijk spannend zijn om verder te lopen. Uiteindelijk komt het dus altijd uit op samenspel om verder te komen in een potje en wanneer jouw team ook echt goed samenspeelt zorgt dat voor de meest sfeervolle en intense ervaringen die je hebt meegemaakt in een Tweede Wereldoorlog shooter. Je ziet spelers door het gras kruipen, in bosjes schuilen en in het beroemde stadje Carentan van muur naar muur rennen terwijl ze onder vuur worden genomen. Op de achtergrond hoor je de bombardementen en tanks die zijn ingezet door de Commander en het geschreeuw van gevallen soldaten. Door goede communicatie zie je andere squads via de flank diegene helpen die onder vuur liggen en met wat welgemikte schoten heb je samen weer een paar meter gewonnen in de sector. Het voelt ook alsof je moet vechten voor élke meter en dan is het ook niet zo gek dat de potjes makkelijk 90 minuten duren.

Niet voor iedereen

Zoals je misschien wel merkt is Hell Let Loose niet heel vriendelijk voor beginners. Er is geen tutorial om alles uit te leggen, samenspel is de enige manier om te winnen en je valt al dood neer na 1 kogel. Wat wel mooi is om te zien is dat de “veteranen” van dit spel eigenlijk automatisch een leidinggevende taak op zich nemen en de nieuwelingen op sleeptouw nemen, net als een echte oorlog. Verder wordt de moeilijkheid van dit spel ook niet geholpen door de slechte performance. Op een bovengemiddelde PC is het ontzettend lastig om 60fps te bereiken en zelfs dan heb je regelmatig last van kleine stotteringen terwijl dit spel alles behalve grafisch indrukwekkend is. De maps zitten gelukkig wel goed in elkaar en geven je ook echt gevoel in een bepaald land te zitten wat kapot is geschoten door die verschrikkelijke oorlog. Dit gevoel wordt versterkt door de uitstekende audio, kogelschoten klinken uiterst realistisch en de omgevingsgeluiden doen je meteen denken aan de legendarische serie Band of Brothers. Hell Let Loose is een lastig spel om met een cijfer te beoordelen. Dit is absoluut geen spel voor iedereen, mensen die houden van snelle actie en veel kills zullen hard wegrennen. Mensen die juist meer diepgang zoeken zullen hier aan het juiste adres zijn al zullen die zich wel door de eerste uren moeten worstelen. Maar wanneer het lukt om vol te houden zal je met Hell Let Loose een spel in huis halen dat voor vele mooie momenten kan zorgen.


  • Auteur: Daan Njiboer | Genre: Shooter | Release: 27-07-2021 | Uitgever: Team17 | Ontwikkelaar: Black Matter
    Graphics: 7.0 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 8.0 | Besturing: 7.0 | Replay: 8.0
    7.5
    + Teamplay
    + Audio
    + Sfeer
    - Geen tutorial
    - Slechte performance
    - Moeilijk om een server in te komen

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx