David Cage, Fahrenheit developer, heeft bekend gemaakt via de website van Computerandvideogames dat men met de game Heavy Rain net zo wil innoveren als men met de game Fahrenheit heeft gedaan. De laatstgenoemde titel wist het gehele adventure genre een nieuwe betekenis te geven. Ook Heavy Rain zou enkele nieuwe aspecten met zich mee gaan brengen welke het spel bijzonder moeten maken. Cage zegt geen GTA-cloon te willen maken met een grote free-roaming city vanwege het verhaal dat bewaard moet blijven. Met een grootse omgeving en free-roaming kun je die grip op het verhaal niet meer behouden, zo denkt de woordvoerder. Echter zullen wel speciale locaties als stations en winkelcentra in het spel aanwezig zijn. De gameplay zal hier ook gebruik van gaan maken.
De ontwikkelaar wil verder met het spel zoveel mogelijk technische aspecten uit de PlayStation 3 halen als mogelijk. De graphics zien er dan ook uitermate goed uit en Sony helpt hier erg veel bij wat betreft feedback. Het zal werkelijk een next-gen game gaan worden zoals we verwachten tegenwoordig. Ook met de graphics willen we iets unieks gaan doen. Het gaat hierbij dan ook niet enkel om het maken van een fotorealistische gamewereld. Het verhaal van de game zal draaien om 4 verschillende hoofdkarakters. De spotlight zal op hen gericht zijn en de vraag is, wat is er goed en wat is er slecht in deze wereld? Dat zal een kwestie van perspectief zijn voor de spelers. Het gaat hierbij niet om het vinden van het goed en kwaad, maar om het vinden van de balans hiervan.