Halo 3

thumbnail

Halo 3 – The Game

Ik zit wat uit het raam te staren, kijk wat om mezelf heen en vraag me af wat voor krankzinnige review over een overgewaardeerde game ik nu weer moet schrijven. Ik stress mezelf teveel op bij de gedachte dat ene baklap me weer eens een deadline van niks heeft gegeven. Vol trots denk ik dan: Ach, meestal ben ik degene die smijt met deadlines voor anderen. Ik had zelf nog maar weinig tijd om Master Chief door deel I van de serie te loodsen, want aan deel II kwam ik, zoals duidelijk gemaakt, niet meer aan toe. Ik bedenk me dan ineens dat Halo II een heel abrupt einde had. Zoals eerder gezegd kon ik die niet meer op tijd uitspelen vanwege de deadline, maar ik heb even iemand gevraagd naar dat einde. Het was inderdaad goed abrupt; ook al wist ik het zelf wel van twee eerdere speelervaringen, maar die zijn alweer vele maanden geleden. Halo 3 is dan weer een nieuw kindje uit de wereldberoemde ietwat overgewaardeerde serie. Ik zal proberen mijn uitspraken niet al teveel alle kanten te laten opschieten, maar vergeef me als ik even wat anders reageer. Ook zal ik proberen die uitspraken kracht bij te zetten door een verklaring te geven op mijn te noemen punten van kritiek, zowel positief als negatief. We kunnen nu dan ook het beste naar de uiteindelijke review gaan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik barweinig ga verklappen, dus ook niet al teveel over de multiplayer. Ik ga jullie een verhaal voorleggen over mijn eigen intense ervaringen en over mijn idee over deze hele franchise. Links en rechts zie ik een 10 of een 9.5 als cijfer door mijn beeld schuiven. Het zijn allemaal meningen en bedoelingen van collega schrijvers die ieder hun eigen mening hebben. Kan de game echt zijn verwachtingen waarmaken of heb ik dan ook iets te zeggen waar ik niet helemaal blij mee ben? Natuurlijk, geen enkele game is perfect en de tienen die sommige websites dan ook geven vallen dan ook af als een gieter met 11 gaatjes voor het stromende water. Ik moet dan maar hopen dat jullie als lezers begrip hebben voor kritiek, daar waar anderen het laten om te geven.

Master Chief is back

Wanneer Halo 3 begint kom je heel rustig op gang in de game en dat is maar goed ook. Master Chief is terug en ik was er zelf heel erg blij mee. Aan het begin van de game, in de eerste missie, moet je jezelf een weg banen door de jungle van Afrika. Master Chief en zijn UNSC collega’s zullen het druk krijgen. Het is behoorlijk onduidelijk waar het verhaal nu precies naar toe wil gaan, maar dat het mooi is, is een ding wat zeker gezegd kan worden. De omgevingen, het water en je collega’s zien er goed uit. Ook al lijkt de game een beetje op een cartoon, het geeft wel een heerlijk gevoel bij de sfeer die Halo altijd al gehad heeft. Eerste punt van kritiek vind ik dan ook dat Master Chief en zijn collega’s er nog steeds wat hoekig uitzien. Nou draagt Master Chief wel een hypermodern pak, daar zal ik dan ook niet zoveel over zeggen, maar de gezichten van zijn UNSC vrienden zijn nog steeds opvallend hoekig. Ook bij de omgevingen valt nog behoorlijk op dat Bungie nog weinig ervaring heeft met het maken van echte rondingen. Ze zijn er zeker wel, en dat is ook wel vet, maar de rondingen die er wel hadden moeten zijn, zijn niet goed genoeg te zien. Bungie hoeft zich echter niet vreselijk te schamen, want er is één ding waar de ontwikkelaar heer en meester in is. Zo spreek ik van grote lof voor het level design van Halo 3. Alles staat keurig en netjes op zijn plaats. Er is dan grafisch misschien wel wat kritiek, maar dat valt in het niet voor datgene wat Bungie zo ontzettend goed beheerst. De levels, en de negen daarbij behorende missies, zijn erg sterk uitgewerkt. Ook al is Bungie nog wel wat kleine puntjes vergeten, je staat er in ieder geval niet bij stil als je de game aan het spelen bent. Helaas moet je dat als game journalist wel doen om een goed doordachte mening te kunnen geven over een game. De levels zijn overigens ook behoorlijk groot, iets wat de serie eigenlijk al vanaf het begin heeft gehad. Hulde dus voor het prima uitwerken van de levels. Levels in de multiplayer zijn overigens ook behoorlijk groot, maar daar later meer over. Ook de wapens zijn erg sterk en geven de game een waardig gevoel over de afsluiter van in ieder geval deze trilogie.

Proppenschieter eerste klas

Het geluid in Halo 3 valt op een aantal punten best tegen. Er zijn ook positieve punten, maar laat ik eerst maar even het slechte nieuws uit de wereld helpen. Zoals jullie weten is de welbekende Assault rifle weer terug in de game. De veelgebruikte gun ziet er weliswaar schitterend uit, maar het geluid is een proppenschieter eerste klas. Het haalt bij lange na niet het gedreun dat de gun gaf in het eerste deel van de serie, en daarmee valt het allemaal wel wat in het niets. Ook andere wapens hebben niet echt een vet geluid, al zijn de Needler en de Brute shot van de Covenant en Brutes wel erg vet om te horen. Ook over explosies heb ik niks negatiefs te zeggen, dus dat mag gerust een geruststelling genoemd worden. Je kunt veel zeggen over het geluid in een spel, maar als je een beetje tv of geluidssetje hebt dan zul je heus wel waar voor je geld krijgen. Het geluid vind ik echter wel één van de grootste minpunten van de game, naast de A.I. die ik hierna zal bespreken. Het eindresultaat zal dan ook beoordeeld worden zoals het hoort, op basis van ervaringen en momenten die opvallen uit de game. Naast het geluid heb ik ook nog het één en ander aan kritiek op de A.I. Zo vind ik de A.I. van zowel je mede- als tegenstanders niet echt best. Medestanders nemen niet de moeite om je te helpen en wachten totdat jij een zet maakt of vooruit loopt.

Dit gameplay onderdeel valt dus best wel een beetje tegen, maar ook daar staan weer goede dingen tegenover. Echter, ook je tegenstanders zijn niet bijster geweldig. Waar de Arbiter in Halo 3 nog veel werk voor je doet in de eerste paar missies, merken de tegenstanders dat kennelijk ook. Je tegenstanders doen helemaal geen moeite om je echt aan te vallen, op misschien een enkel moment na. Veelal blijven je tegenstanders op een bepaalde plek staan om te wachten totdat jij of je collega’s in hun vizier komen. Ook hebben je tegenstanders zo een UNSC collega gedood en is ook dat weer een wisseling van gedrag in de A.I. Overal zijn kleine minpuntjes te bespeuren, en meestal worden die ook wel opgelost door grote positieve, maar de A.I. vind ik het allergrootste minpunt wat in mijn ogen ook nog onder het belangrijkste onderdeel van een game valt: De gameplay. Natuurlijk moet ik dan ook wat vertellen over datgene waar Halo 3 in andere reviews zo om geprezen werd.

Gameplay genoeg; bijna geen minpunten

Er is volop gameplay aanwezig voor een shooter. Halo 3 kent veel mogelijkheden om tegenstanders uit te schakelen. Die mogelijkheden zijn in Halo 3 nagenoeg verdubbeld ten opzichte van voorgaande delen in de alom geprezen serie van ontwikkelaar Bungie. Zo heb je de keuze uit een hoop granaatwerk. Je hebt een spijkerbom, zoals Osama & co. die wel eens gebruiken. Je hebt ook een vuurbom, de gewone granaat, een plasmagranaat en natuurlijk een flitsgranaat. Naast al dat granaat- of bommenwerk is er ook ruimte voor veel schietwerk. Zoals ik eerder al vertelde is de Assault rifle weer terug, maar die heb ik al behandeld en dat ga ik dus niet weer doen. Je kunt in Halo 3 nu dan ook beschikken over een vlammenwerper en nieuwe wapens die de Brutes voor je laten vallen als je ze dood. Ze variëren van een soort van spijkergeweer, tot een ietwat matige plasmaraketwerper. De wapens van je tegenstanders vind ik ook overigens een stuk vetter, dat omdat ze mij het gevoel geven dat er veel meer aandacht aan besteed is gedurende de ontwikkeling van het spel.

Verder in de gameplay komen we dan nog de voertuigen tegen. En nu scoren zowel de goede als de slechten een gelijkspel. De voertuigen variëren ieder weer van grote, uitrusting en snelheid. Zo zijn de Warthog en de Banshee weer terug, maar heeft Bungie ook het voertuigen van beide partijen flink uitgebreid. De Mongoose is bijvoorbeeld een tweepersoons jeep zonder enig aangeplakt wapentuig. Dit voertuig is vooral bedoeld om uit lastige situaties te komen; je zult echter ook wel uitgebrande voertuigen tegenkomen. Naast de Mongoose is er ook nieuw vliegmateriaal, zoals de Hornet. Op dat voertuig kunnen drie personen en er zitten geleide raketten op die hun doel volgen. Het is de tegenhanger van de Banshee van de Covenant. De haast kinderachtige Covenant turret uit de eerste twee delen is ook vervangen. Zo is er nu de vervanging in de vorm van Shade. Dit is een energie turret die er stukken beter uitziet dan zijn voorganger. Bovendien zijn zowel je mede- als je tegenstanders iets beter beschermd als ze in dit ding zitten en zijn ze dus ook lastiger te raken. Gelukkig hoeft een ervaren speler daar niet zo bang voor te zijn. Nu we de wapens hebben besproken wil ik het toch even hebben over de duur van de game. Ik ben nu op het moment van schrijven als een behoorlijk eind. Ikzelf zit nog maar ergens in de vierde van de negen missies. Echter, ik heb op de dag van de release al een Nederlander gezien die de game op normal in een dag uit had. Vandaag precies kwam ik al iemand tegen die al op 600+ GC zat, ook al had die persoon het meeste gedaan in de co-up. Ik speel echter zelf op normal en zie andere mensen die hetzelfde doen ook in een dag uitspelen. Conclusie tot zover: Halo 3 kun je in een dag uit hebben, ook zonder hulp van andere mensen. Op normal ben je ongeveer tussen de acht en negen uur bezig, op de hogere mogelijkheidsgraden varieert dat wat tussen de 10 en 20 uur. Echter, de meeste mensen zullen net als ik wel de conclusie trekken dat het spel veel te kort is, maar het scoort ergens anders waardoor de replay toch een behoorlijke hoge waarde heeft.

Multiplayer uitstekend; verhaal nog beter

Het verhaal in Halo 3 is erg goed. Maar zoals ik eerder verteld heb wil ik daar niks over zeggen. Ik kan wel op meningen van anderen afgaan, maar Bungie heeft ons ook beloofd dat er een normaal einde in de game zit. Dus over het verhaal laat ik het tot zover; jullie hoeven je daar in ieder geval niet druk over te maken, dat zit wel goed. De multiplayer is het belangrijkste in dit gedeelte van de review. Ik kan met trots vertellen dat de multiplayer van Halo 3 meer dan geslaagd is. Er zijn zelfs meer mogelijkheden in de multiplayer dan in de singleplayer. Zo heb je in de multiplayer de grote vernieuwingen met de naam Forge en Theater. Het eerste wil ik dan ook als eerste behandelen omdat ik dat over het algemeen gezien het origineelste vind aan de multiplayer. Forge is een mogelijkheid om in multiplayer maps dingen aan te passen, en dat kan ook nog eens tijdens de gameplay van het spel zelf. Zo kun je met Forge alle objecten, wapens en andere instellingen veranderen en zelf een map helemaal overhoop gooien. Bungie heeft dit waarschijnlijk gedaan om meer diepgang in de game aan te brengen en dat vind ik persoonlijk maar wat mooi. Echt alles is er mogelijk, misschien net niet een complete map zelf maken, maar wel het aanpassen van alle elf multiplayer maps. Elf lijkt misschien niet veel, maar de enige reden dat ik me een dergelijk laag aantal kan voorstellen zijn de opties Forge en Theater. Forge hoef je echt niet onbespeeld achter te laten; je gaat het in de nabije toekomst zeker weten gebruiken in samenwerking met Theater. Theater is een optie waarbij je zelf filmpjes kunt maken, aanpassen, vooruit spoelen, achteruit spoelen, herhalen en zelfs vertragen daar waar er echt waarde is omdat te doen. Je kunt zelfs als je goed bent je eigen filmpjes op YouTube zetten; ik ben er dan ook stellig van overtuigd dat we de komende tijd honderden zoniet duizenden van dit soort filmpjes van over de hele wereld zullen aantreffen.

De eerste filmpjes heb ik al gesignaleerd van helaas Amerikanen, maar de Nederlanders zullen nu en straks ook gretig aan de slag gaan met deze fantastische optie. Heerlijk gewoon dat gelukkig de multiplayer het allermooiste naast het fantastische verhaal in Halo 3 is. Er is echt veel veranderd ten opzichte van Halo 2 als multiplayer game. Ik ben er dan ook stellig van overtuigd dat Halo 2 straks vredig zal inslapen. Het kan ook niet anders; want als ik nu naar mijn Friends kijk, dan spelen dertien van de vijftien mensen die online zijn Halo 3. Ziekelijk gewoon; zelfs Gears of War zou, als de games tegelijk uitgebracht werden, onder de voet gelopen worden door deze horde van Halo 3 liefhebbers die net doen alsof de Nijmeegse Vierdaagse een herfsteditie aan het houden is. Ik ben vol lof over de multiplayer en ben er dan ook stellig van overtuigd dat de game over een aantal jaren nog flink gespeeld word. Misschien is het dan nu tijd om eens te gaan afsluiten; ik ben al een halve middag en avond bezig om deze review zo goed mogelijk voor te schotelen aan het grote publiek.

Eindelijk klaar; hoe nu verder? Mijn 100 ste artikel voor Evilgamerz!

Halo 3 is gewoon de shooter van het jaar. Geen enkele game kan er tegenop. Hoewel de serie aan de ene kant flink overgewaardeerd wordt, heeft het aan de andere kant ook echt iets unieks. De Halo serie, en daarmee Halo 3 ook, scoren ook nu weer met een krachtig verhaal en een overweldigend goede multiplayer. Niets of geen enkele game zou hier tegenop kunnen. Ik ben er echter wel van overtuigd dat Halo 3 het nog heel zwaar zal gaan krijgen met Killzone II en MGS 4. Deze games van Sony zullen de verkopen helemaal opnieuw gaan omgooien en ik denk dat de discussies tegen die tijd ook wel weer zullen oplaaien. Halo en Halo 3 als game zijn gewoon een ervaring van de bovenste plank. Het is bijna met geen pen te beschrijven hoe ziekelijk veel mensen deze game op het moment aan het spelen zijn. Dit gaat de komende maanden nog intensief door, al zullen games als Mass Effect en wellicht PGR 4 nog wat roet in het eten kunnen gooien. Wie deze game nog niet heeft moet hem rap aanvragen voor zijn verjaardag of kerst en Sinterklaas. Het is absoluut 110% zeker waar voor je geld. Gerucht gaat dat Halo 4 misschien in ontwikkeling wordt genomen, maar daar is op moment nog niets van zeker. Twee andere dingen zijn wel zeker: Eén dat dit mijn 100 ste artikel voor Evilgamerz is; en twee dat Halo 4 100% zeker wel aangekondigd gaat worden. Voor dat laatste moet je dan ook echt het einde van de Halo 3 hebben gezien. Veel plezier mensen en misschien tot over een tijdje online op de bijna overbelaste servers van Halo 3.


  • Auteur: Eric Peter v/d Kooi | Genre: FPS | Release: 27-09-2007 | Uitgever: Microsoft | Ontwikkelaar: Bungie
    Graphics: 9.0 | Geluid: 8.6 | Gameplay: 9.4 | Besturing: 9.2 | Replay: 10.0
    9.2

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx