GTA had bijna niet eens bestaan
Grand Theft Auto, het is een begrip op zichzelf. De productie is echter altijd een langdurig project geweest en is het nog altijd. Er gaan geruchten dat de ontwikkeling van GTA 6 ook al niet soepel loopt, maar vooral GTA 1, met een top-down view, had vele problemen, zelfs na de release. Het spel werd zelfs bijna geannuleerd, maar het is goed dat men heeft doorgezet, want daarna rinkelde de kassa veelvuldig. De laatste game overtrof zelfs alle verwachtingen en ging zo’n 100 miljoen maal over de virtuele toonbank. Tijd om terug te kijken naar enkele klassiekers die het ook goed deden…
Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition is een pakket waarin drie klassiekers plaatsnemen. Helaas geen GTA II, maar wel GTA III, GTA Vice City en GTA San Andreas. Vooral Vice City en San Andreas staan bij veel mensen nog vers in het geheugen gegrift, maar inmiddels is het alweer zo’n 20 jaren geleden dat de titels officieel uit kwamen. Deze remasters, zoals je ze wel mag noemen, zijn nu opgefrist en volledig speelbaar op de PlayStation 5 (in ons geval) en op diverse andere platformen.
GTA III speelt zich af in Liberty City, een grauwe, grijze stad die vooral donker oogt. Het viel me echter mee hoe donker het in deze remaster is, waarmee het spel wat minder grauw lijkt te ogen dan voorheen. Vice City daarentegen is de stad van zon, zee en stranden in de jaren 80. In je korte polo kun je lekker rond gaan banjeren en de stad onveilig maken. San Andreas is dan weer net wat anders en gaat wat meer de Ghetto-kant op. Als zwart hoofdpersonage ga je achter diverse gangsters en bendes aan om met ze af te rekenen. Het zijn 3 aparte games, die vooral qua setting differentiëren. De gameplay is echter redelijk gelijkwaardig, al merk je dat vooral GTA III wat stroever aanvoelt. Het rijgedrag is namelijk wat onbeheersbaar af en toe, waardoor je wagen hier en daar wel eens door kan schieten waar je dat niet verwacht. In San Andreas kun je bijvoorbeeld ook fietsen en heb je wat meer features.
Games van 20 jaren oud die niet draaien
De games zijn verder op gameplay-gebied niet ernstig aangepast. De besturing is echter wel gelijkwaardig gemaakt aan die van GTA V, waarmee deze toegankelijker is dan voorheen. Ook het richtsysteem is licht verbeterd, waardoor deze wat minder stijfjes aanvoelt. Ook de keuzecirkel voor wapen en radiozenders is aangepast ten goede van de games. Verder kun je ook beter navigeren in het spel, al moet je nog altijd via het Start-menu je waypoints zetten. Natuurlijk zijn er ook trophies aanwezig die je kunt behalen en is er Rockstar Social Club voor leden van deze service.
Dan komen we direct bij het grootste pluspunt en wellicht ook het grootste minpunt. Grafisch is er vooral veel verbeterd, al ziet het spel er nog altijd verre van geweldig uit. Textures zijn in een hogere resolutie geschaald waarbij vooral wapens en voertuigen beter eruit zien. Ook het nieuwe lighting-systeem zorgt voor betere schaduwen en mooiere reflecties. Ook weerseffecten zien er beter uit en er is een grotere drawdistance, waarmee je dus dieper in de verte kunt kijken. Op de PS5 draait de game op 4K op 60 frames per seconde. Die 60 fps wordt echter bij lange na niet altijd gehaald. Het spel kent namelijk aardig wat framedrops, en dat voor games die twintig jaar oud zijn. Persoonlijk vind ik het onacceptabel en de framerate is niet ‘zo nu en dan lager’, nee, hij is echt constant aan het droppen tot ver onder de 20 frames per seconde. Verder zijn de verbeteringen wel noemenswaardig, maar ziet het er nog altijd erg slordig uit. Regen bijvoorbeeld is eerder irritant en lelijk dan dat het echt een toegevoegde waarde biedt. Ook lichaamsdelen van personages zijn zeer blokkerig. Af en toe vraag je jezelf dan ook af hoe GTA II er zo goed uit kon zien ten opzichte van deze nieuwere titels. Vooral Vice City ziet er nog redelijk goed uit, maar de andere 2 games zijn soms echt uitermate slecht afgewerkt. Het lijkt soms wel alsof je een game uit de begin jaren 90 aan het spelen bent. Het spel kent vernieuwd artwork in de menu’s en in het ingame menu en ook het wapen-wheel ziet er strak uit, maar verder zijn de graphics toch te matig eerlijk gezegd. Natuurlijk textures van achtergronden en sommige objecten als hout zien er wel wat beter uit, maar de character-models zijn echt zeer zwak geüpgraded, zeg maar gerust niet geüpgraded.
Het spel kent verder veel bekende soundtracks, maar is helaas niet helemaal compleet ten opzichte van diens oude voorgangers. Vooral de tracklist van Vice City is imponerend te noemen, maar dat was hij altijd al. Vooral Emotion 98.3 is een goede zender, maar ik houd gewoon altijd al van lekkere jaren 80 en 90 muziek. Toto met Africa, Roxy Music met More Than This en Mr. Mister met Broken Wings, het zijn tracks die je ook op Sky Radio geregeld kunt horen bijvoorbeeld. Het zijn klassiekers die iedereen ongetwijfeld zal kennen. Maar er zijn ook vele andere type tracks, waaronder Rock van Megadeth en Judas Priest. De radiostations kun je in de auto direct switchen, zoals dat ook al in de standaard games kon. Conversaties zijn verder lekker onrealistisch en overdreven, maar dat past wel bij deze GTA-games. Vooral in San Andreas is de stoere praat hier en daar zelfs beschamend slecht, wat het juist wel weer humoristisch maakt eerlijk gezegd. Door het onrealisme wil je ze daardoor soms ook liever skippen omdat het er verder toch niet zozeer toe doet. De storytelling is daarmee een beetje achterhaald, maar ik begrijp dat ze dat niet helemaal om kunnen gooien en in een nieuw jasje kunnen gieten.
GTA Trilogy bevat verbeteringen die opmerkelijk goed zijn, waaronder het artwork en de GUI die lekker strak zijn, maar daar tegenover staan dan weer achterblijvende ingame graphics, waarbij vooral de character-models onacceptabel lelijk zijn. Ook weerseffecten zijn gewoonweg irritant. Regen ziet eruit als grote pixel-lijnen die naar beneden vallen, en dat noemt men verbeteringen… Daar komt de framerate bij die ook onacceptabel onstabiel is, en dat op een supersnelle next-gen console. Hoe kan dat in Godsnaam? Het is iets dat wat mij betreft voor de release al opgemerkt had moeten worden, want dit valt echt iedereen op. Het spel is qua gameplay verder minimaal verbeterd en vooral GTA III had hier en daar qua car-handling wel wat verbeteringen mogen krijgen. GTA Trilogy is qua content vooral een geweldig groot pakket. Hoewel ik de games voorheen al eens uitgespeeld had, kun je nu nogmaals avonturen beleven van elk minimaal 15 uren lang. Ja, het spel is best prima speelbaar hoor, maar als je een remaster-achtig pakket maakt, moet het ook wel goed zijn, en niet halfbakken. GTA Trilogy is dat laatste, en gezien Rockstar’s verleden, zou je dat niet snel verwachten van ze. Jammer, want er had zoveel meer in gezeten!
Toch best knap, klassiekers zo slecht opnieuw uitbrengen.
Als het grafisch niet zo heel sterk is dan heeft deze remaster geen nut.Dan kunnen ze beter de tijd gebruiken voor nieuwe spellen.