God Hand is een Beat-‘Em-Up game die volgens ontwikkelaar Clover Studio een grote verfrissing zou moeten brengen in het gebied van het Beat-‘Em-Up genre. Dit genre komt de laatste tijd helaas niet al te vaak meer voor in een game en als er dan zo’n game uitkomt is de game ook niet echt bepaald een hoogstaande titel. God Hand zou rond februari uit moeten komen in Europa en in deze preview gaan we alvast uitgebreid kijken naar God Hand en wat de game zoal te bieden zal hebben.
Voordat we verder praten over God Hand ga ik het even over het Beat-‘Em-Up genre hebben, misschien denken jullie allemaal dat we het hier over een game als Tekken of Dead or Alive hebben, integendeel juist. Beat-‘Em-Up staat garant voor veel frustratie momenten en gameplay ala Dynasty Warriors. Je moet in je eentje een zee aan vijanden verslaan door verschillende combo’s uit te halen die je in tegenstelling tot een game als bijvoorbeeld Ninety Nine Nights (waarin je wapens gebruikt om te vechten) met de vuist uithaalt. Dat is ook een punt dat volgens de ontwikkelaars God Hand zo uniek zou moeten maken. Waar je in andere Beat-‘Em-Up’s een beperkt aantal moves kreeg zou je in God Hand over de 100 moves kunnen uithalen. Die moves zijn achter elkaar uit te voeren en dat ook in een razend tempo, God Hand zou namelijk op een constante framerate van 60 frames per seconde moeten draaien. Dit betekent dus dat alles razendsnel gaat, en je combo naar combo achter elkaar kunt uitvoeren, dat lijkt mij als je in de schoenen van de hoofdpersoon staat een vermoeiende klus, en jij dacht dat seks vermoeiend was?
Beuk je vijanden real-time in elkaar.
Je volgt het verhaal van God Hand door de ogen van Gene, de titel van het spel zou moeten staan voor de speciale hand van Gene. Die zou speciale krachten moeten bezitten en zoals je al kunt raden komen er dus weer allemaal ‘slechte’ personen op af die de krachten willen overnemen om zo de sterkste persoon op aarde te worden, in verhaal ga je van locatie naar locatie en daar tussenin ontdekt Gene allerlei dingen over zichzelf en ontmoet hij de vreemdste personage’s. Het spel zou voor een volle hand aan variatie moeten zorgen door de vele locaties, ik heb tot nu toe 2 locaties gezien; een soort van mexicaanse stad, en een ijsgrot (als ik me niet vergis). God Hand zal ook beschikken over aardig wat verschillende vijanden. Van ninja’s tot grote beesten met knuppels. En het goede nieuws is natuurlijk dat je ze allemaal stuk voor stuk in elkaar kunt beuken. En hierbij komt ook het grote arsenaal aan moves van pas. Van wat ik heb gezien kun je vijanden vastgrijpen en in de rondte zwaaien, de wetten van de zwaartekracht worden genegeerd als je bijvoorbeeld een vijand in de lucht schopt en hem daar ook houdt door hem nog eens de hele tijd in de lucht te schoppen. En door het grote aantal vijanden dat op het scherm verschijnt kun je ook de vetste combo’s uithalen die meerdere vijanden raken, en dan moet je nagaan dat er boven de 100 moves zijn dus er zit ook zat variatie in de moves die je kunt uithalen.
Ook zou de game een aantal eindbazen moeten hebben waarbij je alle skills die je tijdens het spelen hebt aangeleerd zult moeten gebruiken tegen een van de bazen. Clover Studio zegt dat de bazen gigantische monsters of grote, brede, mannen zijn waar je tegen zult moet vechten. Elke baas zou gebruik maken van de omgeving dus elke baas kan onvoorspelbaar zijn. Veel is er nog niet te zeggen over de Artificial Intelligence (de kunstmatige intelligentie) van de computer gestuurde vijanden, maar volgens de ontwikkelaar zou elke unit die op het scherm staat individueel voor zichzelf moeten kunnen nadenken.
Van wat de game allemaal tot nu toe laat zien kunnen we ons alvast gaan inbeelden hoe God Hand gaat worden. Ik ben iemand die een game wil spelen die netjes loopt, en niet een game die dan de ene keer goed loopt en als er meer vijanden verschijnen of er veel gebeurt op het scherm weer traag loopt. God Hand word hopelijk met zijn hoge framerate niet zo’n spel, want als je zoveel combo’s en moves achter elkaar kunt uithalen zonder dat je een fps-drop krijgt voelt de game goed bij mij. Mij lijkt het ook leuk als er een co-op modus in komt, waarbij je dus met een vriend(in) samen vijanden in elkaar slaat en speciale moves kunt gebruiken waarbij je elkaar helpt en zo nog meer vijanden uit dient te schakelen. God Hand komt in ieder geval hier op 16 februari uit op de Playstation 2 en belooft dus een indrukwekkende titel te worden.