Terug van weggeweest
Waar menig gamer wel een beetje uitgekeken is op de open wereld games behoudt Ubisoft enorm veel vertrouwen in het genre. Na het pas uitgebrachte Watch Dogs 2 komen ze over enkele weken met weer een open wereld game, namelijk Ghost Recon: Wildlands. Toen Wildlands op de E3 van 2015 werd aangekondigd werd de game toegejuicht, maar nu anderhalf jaar later zijn we toch wel een beetje klaar met de gigantische werelden en doen wat je zelf wilt, of toch niet? Met de beta gingen we aan de gang om te bekijken of Wildlands zich staande kan houden in dit genre.
De game speelt zich af in Bolivia, het land is allesbehalve veilig en aan jou de eer om enkele ongure personen om te leggen, of juist onschuldige gevangenen te bevrijden. Samen met je team, dan wel aangestuurd door de computer of echte vrienden, ga je op pad om verschillende missies te voltooien. Door de grote (en prachtige) open wereld is het niet handig om alles te voet te doen, dus zijn er allerlei voertuigen beschikbaar voor je. Je kan helemaal in GTA stijl een auto laten stoppen en die kapen, of je pakt ergens een verdwaalde helikopter in een grasveld en gaat dan richting je doel. Probleem daarmee is dat het daarna meteen een stuk minder als Ghost Recon aanvoelt. Je stapt met je team in een auto, rijdt met een behoorlijke snelheid langs allerlei vijanden die je zien en beginnen te schieten. Het voelt meer aan als een actie game op dat moment dan een tactisch meesterspel.
Twee manieren van spelen
Pak je de helikopter, dan is het makkelijker om iets verderop van je doelwit te landen en te voet dichterbij te komen. Je kunt dan rustig een plannetje bedenken en je teamgenoten op een tactische plaats neerzetten. Wat alleen weer opvalt is dat wanneer je gezien bent of begint te schieten dat al het tactische wederom wegvalt, de game verandert daarbij wat meer in een actie game en dat kan is een beetje verder weg van het Ghost Recon-concept uit het verleden. Verder helpt bovendien ook niet mee dat de A.I. van de tegenstanders af en toe nog wat te wensen overlaat. Echter, het betreft nog een beta, waardoor we nog niet al te veel conclusies willen trekken. Na een missie krijg je een aantal XP punten en kun je verschillende skills kopen of je vindt in een krat een nieuw wapen die je kan gebruiken. Net zoals Ubisoft’s andere titel The Division zijn er ook weer tal van verschillende cosmetische kleren te vinden om je personage zo leuk mogelijk aan te kleden. Het is leuk dat je je personage zo eigen kan maken, maar het voelt allemaal als “been there done that”. Maar toch kent het spel haar charmes;
Zoals ik al zei is Wildlands wel een prachtige game. Bolivia is prachtig weergegeven en het draait ook nog behoorlijk soepel op de Playstation 4, maar afwachten op het eindresultaat is het nog wel. Wat overblijft is een game die erg leuk is om te doen samen met vrienden, al is het nog niet helemaal duidelijk of de serieuze aanpak vaak gehandhaafd zal blijven en omschakelt tot actiemomenten. Je pakt met z’n allen een auto of helikopter en maait alles en iedereen neer die je tegenkomt. Dat soort shoot-outs zijn ook zeker mogelijk. Als je zin hebt pak je samen even een missie op en voltooit die op een redelijk simpele manier zonder tactiek en dat is nou precies waar Ghost Recon niet voor staat. Het lijkt er dan ook vooral op dat je met collega’s of vrienden juist bewust voor zult kiezen om het spel wat serieuzer in te gaan en om tactisch de tegenstander af te bluffen. Daarmee kent de game dus een actievolle, maar toch ook tactiekvolle kant. Het ligt een beetje aan wat je als speler zelf wilt. Daarmee lijkt deels afgestapt te worden van het 100% tactische verleden dat de franchise herbergde. Ubisoft heeft nog een paar weken om de game te perfectioneren en we zijn dan ook benieuwd naar het ultieme eindresultaat, dat zeker potentie zal hebben om een succes te worden.