Get Even

thumbnail

Een psychologische thriller ontwikkeld door Farm 51 en uitgegeven door Bandai Namco Entertainment; Dat is Get Even. Het betreft een verhalende game en het draait primair om het karakter genaamd Black, een oud militair die na een fase van alcohol- en drugsgebruik als beveiliger aan de slag is gegaan en als bijbaan de kick zoekt als huurmoordenaar. Je start de game door te ontwaken in een met graffiti bespoten en verhalen bouwval. Je weet niet waar je bent en waarom je daar bent, je probeert iets van de omgeving te maken en je iets te herinneren, maar dat lukt je in beginsel niet. Daarom ga je op ontdekking uit. Je treft al snel gewapende mannen aan, en daarbij een bunker waar je een tienermeisje aantreft met een bomgordel rond haar borst. Je probeert de bom onschadelijke te maken, maar voordat je het weet wordt je wakker in een mysterieus en vervallen asiel genaamd ‘building B’. Er is niemand, maar toch hoor je iemand huilen op de achtergrond. Je krijgt vervolgens een email van een onbekend persoon die zegt dat het jouw schuld is. Illusies van het meisje verschijnen en ze vraagt waarom je dit haar hebt aangedaan. Flikkerende lichten en bizarre beelden maken het plaatje compleet en Black lijkt door te draaien. Je komt er achter dat je onder behandeling staat van een persoon genaamd ‘Red’ en dat je met een ontwikkelde technologie, ‘Pandora’ (soort headset), herinneringen kunt herbeleven. Je bent op zoek naar het antwoord wie het meisje in de bomgordel is en wie er achter de ontvoering zit. Dit brengt je terug naar verschrikkelijke herinneringen en Black moet moeite doen om niet als alle andere in het asiel het verstand te verliezen en te worden opgesloten.

Say cheese!

Black heeft in de game de beschikking over een klein wapenarsenaal wat zich langzaam uit zal breiden. Gaaf is de zogenaamde ‘cornergun’, hiermee kun je eenvoudig een vijand om een hoek neerknallen. Daarnaast heeft hij een camera met verschillende functies, die hij nodig zal hebben om de vele vijanden te verslaan en verschillende puzzels in de game op te lossen. De camera zul je aardig wat moeten gebruiken. De functionaliteiten van de camera zijn: UV-light, Scanner, Map, Inbox, Memory en Heatvision. Met UV zul je bijvoorbeeld geheime codes zoeken, de scanner helpt je bepaalde clues te vinden en te scannen om informatie op te doen, daarbij kan het bepaalde herinneringen beïnvloeden door objecten te verplaatsen. De map laat je de omgeving zien en eventuele aanwezigheid van vijanden. Inbox en Memory bevatten SMS-berichten en foto’s die je gedurende het spel ontvangt. Heatvision spreekt voor zich, daarmee kun je warmtebronnen zoeken, zoals elektriciteitskabels in een pand. Het is fijn dat je de camera op meerdere manier kunt bedienen, onder andere met sneltoetsen. Soms heb je het idee dat je zit te kloten om een cameramodus te vinden, maar geleidelijk gaat je dit steeds beter af. Jammer dat er niet geweldig veel puzzels in de game zitten, maar er zitten een aantal interessante in deze game verstopt. Erg ingewikkeld zijn ze echter niet.

De game kent twee moeilijkheidsgraden: gentle en traumatising. Er zit nogal een verschil tussen de twee niveaus en dat maakt het zowel voor een ervaren als onervaren gamer leuk om het spel te spelen. Gentle is erg eenvoudig, met name in vuurgevechten (je lijkt niet echt dood te kunnen). Waar je voor op moet letten zijn knuppels en dergelijke, die zullen je op beide niveaus direct vloeren.

Cluedo

Je speelt in Get Even als het ware een detective die een case wil oplossen. Je komt in het spel ook uit bij een kamer vol borden met alle aanwijzingen die je hebt verzameld (en tegelijkertijd de missies in het spel visualiseren). Er zit nogal wat lore in de game en om het verhaal goed mee te krijgen is het de moeite om zo goed mogelijk op te letten en zoveel mogelijk te lezen. Je kunt een missie 100% uitspelen door de benodigde clues te verzamelen. Als je dit doet, dan krijg je een code waarmee je een geheime kamer in je herinnering kunt openen. Hierin ga je allereerst een verdrongen herinnering terugvinden. Daarnaast vind je er nieuwe wapens als een sniper, waarmee je de combat ietwat anders kunt ervaren.

De game is in beginsel erg lineair en als je het een keer hebt uitgespeeld lijkt het niet erg aanlokkelijk om nogmaals te spelen. De moeilijkheidsgraden en het wapenarsenaal zouden je over de brug kunnen laten komen, maar wat vooral leuk is in deze game is dat keuzes die je maakt gevolgen hebben voor het verdere verloop van het spel. Zo sta je in het asiel voor de keuze om iemand vrij te laten uit zijn cel, je weet echter niet wat voor impact dit om de game heeft. Ook hebben keuzes om in een scène iets wel of niet te onderzoeken impact op hetgeen je later na in andere scènes zult aantreffen. Je kunt in de game een beetje de keuze maken tussen stealth je vijanden omzeilen of iedereen afknallen. Ook deze keuze beïnvloed het verdere spel en maakt dat je de game op verschillende speelwijzen kunt doorlopen. Je zult met andere keuzes de game ietwat anders beleven, maar de hoofdverhaallijn blijft wel in tact.

Mindfucks

Qua spanning en sfeer zit de game erg goed in elkaar. Bizarre beelden als een gekkenhuis met jankende en schreeuwende personages, geluiden die reageren op acties die je doet en spanning die wordt opgevoerd als je dichterbij een ontknoping komt. Daarnaast kom je erachter dat er anomalieën in je geheugen aanwezig kunnen zijn. Je kunt je dus iets verkeerds herinneren of in een verkeerde volgorde. Daarnaast heeft moorden impact op je geheugen en kan dit je herinneringen vervormen en uiteindelijk leiden tot het verliezen van het verstand. Het verhaal zit dusdanig in elkaar dat je tot op het eind op de punt van je stoel zit om erachter te komen what the fuck er echt is gebeurd.

Het spel is gemaakt met een 3D-scan technologie waarmee omgevingen zijn gecreëerd. Het ziet er grafisch goed uit en dit helpt zeker mee in de spelervaring en de mindfucks die je gedurende de game worden voorgeschoteld. Op de PS4 heeft het spel op een standaard unit soms wat moeite met de framerate, al draait het spel nooit echt haperend. Het aantal framedrops is dan ook verwaarloosbaar en niet irritant of belemmerend. Voice casting is erg goed gedaan en zowel de klassieke muziek als zelfs dat ene popnummer in de game werken goed mee aan de sfeer.

De ontwikkelaars mogen trots zijn op deze creatie. Het verhaal zit goed in elkaar en alle facetten in de game spelen daarbij een erg goede rol. De ervaring van het verhaal is voor de gamer top en het feit dat je zelf keuzes moet maken en dat dit ook effect heeft, maakt het nog beter. De clues die je verzamelt helpen je in beginsel niet echt en ik kon de rode draad niet helemaal vinden om tot de conclusie te komen van het verhaal, maar dat kan aan mij liggen. Het is desalniettemin een meerwaarde om de clues te lezen en te proberen uit te vogelen wat er precies is gebeurd. Leuk is ook dat je kunt kiezen hoe de game wilt spelen, in stealth of gun mode. De gamer kan het dus op verschillende manieren ervaren qua verhaal, maar ook in verdere gameplay. Kleine kanttekeningen zijn misschien de eenvoudige vuurgevechten en redelijk eenvoudige puzzels, maar die doen niet echt afbreuk aan de game. Als je van plot twisten houdt en graag een goed verhaal combineert met aardig wat actie, dan is Get Even interessant om in te duiken.

Get Even is gespeeld op zowel de PC als op de PlayStation 4


Auteur: Erik Janssen | Genre: Actie/Detective | Release: 21-06-2017 | Uitgever: Bandai Namco | Ontwikkelaar: Farm 51
Graphics: 8.0 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 9.0 | Besturing: 7.5 | Replay: 6.5
8.0
+ Verhaal en mindfucks
+ Sfeer
+ Bonus wapens en herinneringen
- Je lijkt onsterfelijk in vuurgevechten (gentle)
- De game had wel wat langer mogen duren
- Puzzels redelijk eenvoudig

0 0 stem
Artikelbeoordeling
guest
Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties

Naar boven
0
Klik om direct te reageren op dit artikel.x
()
x