Gearbox heeft op de Gamescom Borderlands 4 aangekondigd voor de PC, Xbox Series en PlayStation 5. De shooter zal in 2025 verschijnen en zal wederom een game worden met interessante skill-tree’s en RPG-elementen waarin je in een open-wereld kunt los gaan. Een eerste trailer is al verschenen.
De Borderlands-reeks is een populaire serie van first-person shooter-games, ontwikkeld door Gearbox Software en uitgegeven door 2K Games. Het eerste deel werd uitgebracht in 2009 en vestigde al snel een reputatie door zijn unieke mix van shooter- en role-playing game-elementen, gecombineerd met een opvallende cel-shaded grafische stijl. De setting van de games speelt zich af op de ruige, post-apocalyptische planeet Pandora, waar spelers de rol aannemen van Vault Hunters, avonturiers op zoek naar legendarische schatten. De gameplay biedt een grote variatie aan wapens en vaardigheden, en het coöperatieve multiplayer-element is een belangrijk kenmerk van de serie, wat spelers aanmoedigt om samen te werken in de chaotische, vaak humoristische wereld.
Wat de Borderlands-reeks bijzonder maakt, is niet alleen de actie, maar ook de kenmerkende humor en het karakterdesign. De serie zit vol excentrieke personages, zoals de sarcastische robot Claptrap, en neemt zichzelf zelden serieus, met veel absurde en komische momenten. De wereld van Borderlands combineert sciencefiction met Mad Max-achtige woestijnsferen, waarin spelers constant nieuwe vijanden en uitdagingen tegenkomen. Met meerdere vervolgen en spin-offs, zoals Borderlands 2, Borderlands 3 en de prequel Borderlands: The Pre-Sequel, heeft de serie een grote schare fans opgebouwd en blijft het een invloedrijke titel binnen het shooter-genre.
Vet al waren de laatste paar games wel wat eenzijdig. Die constante respawn van vijanden, gruwelijk irritant. Maak het aub. ‘n beetje zoals in Fallout dat gebieden redelijk cleared out blijven als je ergens terug komt. En maak het één open wereld, ipv gebieden die aan elkaar gekoppeld zijn.
Beter nog zoals in Divinity II – Dragonknight Saga. Dat de vijanden permanent weg bleven als je ze verslagen had. Dat gaf echt een goed gevoel van progressie maken imho. 😉