Prince of Persia: The Lost Crown
De laatste Prince of Persia stamt alweer uit 2010. Er was weliswaar de remake van Sands of Time, maar daar horen we vrij weinig over. The Lost Crown is daarentegen al bijna klaar en moet in januari al uitkomen. De demo voelde dan ook al aan als een game die af is.
The Lost Crown wordt een 2.5D platformer met veel actie, exploratie en een vleugje Devil May Cry door een combat system met redelijk wat combo mogelijkheden. De prins heeft ditmaal de beschikking tot twee zwaarden voor close combat en een magische pijl-en-boog voor lange afstanden. Pijlen zijn niet oneindig, maar je kan de boog zelf nog als een soort boomerang gebruiken als deze op zijn. Pijlen worden ook gebruikt om allerlei platform puzzels op te lossen.
Omgevingen lijken tot nu toe wel redelijk rechttoe rechtaan te worden. Er waren niet weinig mogelijkheden voor exploratie zoals in de trailers was te zien. Ook hadden we nog niet heel veel vaardigheden voor het voortbewegen van de prins. Het was voornamelijk knokken en dat voelde erg goed aan. Het viel ons op dat de game redelijk uitdagend was. Ondanks dat we niet onbekend zijn met genre. De baas aan het einde van de demo had een wat orthodox patroon en meerdere aanvallen die een invloed hebben op de omgeving. Het duurde even voor we dat volledige patroon in de gaten hadden en in het ritme kwamen. Wat alleen maar goed is.
Het is de vraag of The Lost Crown een unieke ervaring kan geven in het overbevolkte Metroidvania genre. De basis lijkt echter meer dan voldoende te zijn. Zelf hoop ik nog dat de game uitdagend blijft.
Uncle Chop’s Rocket Shop
Net zoals Metroidvania’s wordt je voortaan doodgegooid met roguelite’s. Uncle Chop’s Rocket Shop gooit het gelukkig over een andere loop. Het concept is zeer origineel en de loop heeft meer te maken met puzzels oplossen en zelf dingen leren. In tegenstelling tot andere games waar je vooral je personage permanent sterker maakt.
In Uncle Chops Rocket Shop repareer je ruimteschepen waarvan de onderdelen die gerepareerd moeten worden geleidelijk aan complexer worden. Iedere week dien je de huur van je shop te betalen door schepen succesvol te repareren. Doe je dat niet, nou ja, laten we zeggen dat je toekomst er dan iets levendig uitziet.
Wat we hebben gezien is dat je bijvoorbeeld een schip dient af te tanken. Dit is natuurlijk niet zo simpel als even een slang in een tank te stoppen en op een knop te drukken. Voor alle taken heb je een boek met aanwijzingen die je precies of een beetje cryptisch uitleggen hoe je je werk moet doen. Tanken is daar nog één van de meest eenvoudige van. Een andere taak die we hadden gezien was een VR module repareren. Dat bestond uit het doorspelen van een 3D omgeving in een vuurtoren met als puzzel de vuurtoren voorzien van licht. Een andere was weer een 2D platformsectie.
Het doel van de ontwikkelaars is om alle onderdelen zo lang mogelijk relevant te houden. Door je shop te blijven upgraden kan je allerlei mogelijkheden kopen om de moeilijkheidsgraad te verhogen of om andere onderdelen te repareren. Verder zijn er meerdere modifiers die zaken steeds lastiger maken en er zijn meerdere fracties die voor verschillende eindes zorgen.
We hebben de demo niet zelf kunnen spelen, maar wat we hoorden en zagen was veelbelovend. Met name door de originaliteit. Een exacte releasedatum is er nog niet. Het enige wat we weten is dat deze game volgend jaar uit moet komen.