Eindelijk! De Gamescom 2022 is er weer. Eigenlijk is het evenement nooit echt weg geweest, maar de afgelopen jaren voelde het toch anders toen je het evenement fysiek niet meer kon bezoeken wegens Corona. Nog nooit hebben we het evenement overgeslagen. Nu het evenement weer zowel fysiek als digitaal plaatsvindt, vonden we het maar weer eens tijd om aanwezig te zijn. Weliswaar niet de volle 3 persdagen, maar enkel op de eerste persdag. Daarnaast met veel uitgevers die het laten afweten. Welke games hebben we allemaal gezien en gespeeld? Je leest het in onze impressies, waarbij we vandaag beginnen met een terugblik op Pathcraft en The Callisto Protocol.
Pathcraft
Als je toch bij Plaion aanwezig bent, dan kun je maar net zo goed alle studio’s afgaan die aanwezig zijn bij deze uitgever. Eén studio is Vertigo Games. De studio kennen we vooral van Arizona Sunshine. Vertigo Games maakt in principe enkel virtual reality games, en wij mochten aan de gang met Pathcraft, een titel die werkt met Quest VR. Het spel was zeer eenvoudig, en zeer toegankelijk. Het ging om een platformer, waarbij een poppetje simpelweg een zwevend pad volgt en een einddoel moet zien te bereiken. Het robotje loopt standaard over het pad, maar wordt geblokkeerd door blokjes die gestapeld kunnen zijn. Door de blokjes te verwijderen kun je het pad weer doorgang laten vinden. Zo simpel lijkt het en is het. Maar het pad kan ook gaten bevatten, hoogteverschillen hebben en obstakels kennen waardoor het main character geblokkeerd of gekilled kan worden. Door in volledig 3D in een virtuele wereld te spelen, kun je met je handen (al dan niet controller) de blokken vast pakken en verplaatsen, maar je kunt ook op knoppen drukken om bijvoorbeeld bepaalde objecten te activeren. Het was een verrassende puzzelgame welke in het begin zeer makkelijk lijkt, maar al snel zeer uitdagend wordt. Met in totaal zo’n 80 levels zul je de hersenen flink moeten laten kraken om het spel volledig uit te spelen. De puzzel-platformer speelt lekker weg, en voelt ook erg responsive aan, met prima graphics die je verre van misselijkmakend zijn. Of het spel nog dit jaar haalt is de vraag, maar uiterlijk begin 2023 moeten we aan de slag kunnen met deze titel.
The Callisto Protocol
Het was even schrikken. De game was aanwezig op de Gamescom! Hoe vet is dat. Eindelijk gaan we wat meer zien van deze titel! Niet dus… Het was een grote teleurstelling op de stand van KRAFTON. Hoe konden we ook zoveel ervan verwachten… Hoe konden we zo naïef zijn. In ieder geval wil ik jullie de presentatie niet ontnemen. Waarschuwing: Ga NIET in de rij staan dit weekend! Het enige wat we namelijk zagen op de beursvloer was letterlijk een scherm, waarop de bewegingen van ons getracked werden in een soort van skeletscintigrafie, om het maar even mooi te zeggen. Vervolgens kwam er een of andere beest op ons afgerend dat ons wist te verscheuren, waarbij we letterlijk 0 in-game beelden van het spel konden bewonderen. Het sloeg werkelijk nergens op, en het was bijna pijnlijk om de lieve medewerker te laten beantwoorden dat dit het was. “Ja, dat was het”, werd ons verteld, en we konden weer vertrekken om vervolgens 3 andere mensen de schaamteloze presentatie te laten voorschotelen. Het lijkt er dus op dat we tot de release in december letterlijk vrijwel niets van dit spel te horen zullen krijgen. Of dat goed nieuws is, of juist betekent dat het spel wellicht nog geen zicht heeft op de deadline is de vraag. Laten we hopen dat men het voorlopig nog gewoon geheim wil houden, en dat het spel gewoon zijn beloftes waar kan maken.
Haha lol, leuk zo’n presentatie dan.