Gamescom 2022 – Een evenement na de corona-pandemie

thumbnail

Wat hebben we nu eindelijk geleerd van Corona?

Het leven is drastisch veranderd door corona, althans, dat was mijn opinie in eerste instantie; We werken nu meer thuis, al zijn er nog altijd veel bedrijven die hun medewerkers amper vertrouwen en vasthouden aan het verleden en graag wat te managen willen hebben en vasthouden aan 5 dagen kantoor; We houden afstand, of toch niet? We hebben geen grootschalige evenementen meer, of toch wel? We vliegen niet meer waardoor Schiphol met z’n handen in de zakken zit, kuch… Eigenlijk hebben we er geen snars van geleerd, inclusief mijzelf hoor. De Gamescom is ook een evenement dat weer uit alle voegen los is gebarsten, en wij waren er bij, ditmaal slechts 1 dag, alleen op de persdag waarbij alleen pers en retail aanwezig is. Hoe leeft Gamescom nu eigenlijk nog verder na de een grootse pandemie waardoor het 2 jaren alleen nog maar digitaal is geweest. Heeft een dergelijk evenement nog wel toekomst, of gaan we gewoon verder waar we zijn gebleven?

Ik ben nog van de oude garde, en we hebben tot dusver nog alle Gamescom-evenementen meegemaakt, zij het dat ik erbij was, of een collega van mij. Ik kan me nog heugen dat we voor het eerst naar de Leipzig Game Conference gingen, de voorganger van de Gamescom. Het was een eind rijden en vrij kleinschalig te noemen. Inmiddels is de Gamescom uitgegroeid tot een groots evenement in Keulen, waarbij we een gebouw kennen dat zo’n 5x zo groot is als de Jaarbeurs in Utrecht, niet te vergelijken qua schaal dus met Nederlandse events. Maar afijn; Allereerst kwamen we binnen natuurlijk en wat direct opvalt is dat we niet meer die vervelende kaartjes hoeven op te halen. We krijgen gewoon een app, leggen die onder een apparaat en er komt een papiertje uit voor het geval je die wilt met daarop je naam en je pers-accreditatie. QR-code scanning noemen we dat. Vervolgens lijkt het lekker rustig, maar al snel zul je merken als pers dat er meer retailers en pers dan ooit bestaan in de wereld der games. Iedereen probeert zijn graantje mee te pikken en aanwezig te zijn, dus ik snap wel dat de organisatie de hoeveelheid mensen voor de pers en retail probeert in te dammen. Met 8 mensen aanwezig zijn zoals in de beginjaren is er dus totaal niet meer bij, en terecht overigens.

Van alles een beetje minder aanwezigheid

Na een dag struinen zul je direct merken dat de afwezigheid van uitgevers een groot gemis is geworden na corona. Men laat het redelijk afweten zo lijkt het. Hallen zijn dicht gegooid, booths staan een stuk verder uit elkaar en er zijn hier en daar zelfs leegtes te ontdekken op de vloeren. Zo viel ons vooral op dat Microsoft’s booth erg kleinschalig was opgezet. Daar waar deze eerst een halve hal besloeg, is deze nu nog maar zo’n 15 bij 15 meter groot, wat erg klein is kan ik je vertellen. Daarnaast is ook Ubisoft flink afgeschaald. Skull & Bones en een community center en dat is het wel zo’n beetje. En natuurlijk uitgevers die volledig afwezig zijn. Sony is er eentje van natuurlijk en Nintendo laat het al meerdere jaren afweten, ook voor de Covid-pandemie helaas. Nu pakte Sony nooit echt heel groots uit op de Gamescom natuurlijk, maar het is altijd een gemis voor velen als ze er niet bij zijn. Het voelt alsof het hart uit het lichaam gegrepen wordt van het evenement. Hetzelfde geldt een beetje voor Electronic Arts. FIFA spelen is voor velen een must op het evenement en de halve hal die EA vaak beslaat, is nu gevuld met enige leegte, al dan niet met wat kleinere uitgevers die aanwezig zijn, al dan niet hardwareleveranciers die de leegte vullen, waaronder Western Digital en Razer. Het gemis van EA is misschien wel het grootste gemis van de Gamescom dit jaar, en ik denk dat men alle zeilen moet bijzetten om hen weer terug te krijgen op het podium. Ook 2K Games/Take Two en Square-Enix shinen in afwezigheid, net als het kleinere Warner Bros, en wat daar nog van over is gebleven de laatste jaren. Plaion, met onder de zeilen THQ Nordic, Deep Silver, SEGA (in de Benelux althans) en nog enkele andere developers, proberen het wat op te vullen, net als Bandai Namco, maar als ook zij besluiten ermee te stoppen, dan kon men in Keulen wel eens een groot probleem gaan krijgen. Mis ik nog iemand? Jazeker. Activision Blizzard! Ook zij waren afwezig dit jaar. Natuurlijk was het mooi geweest als zij iets konden laten zien van bijvoorbeeld de nieuwe Diablo-game, en zelfs zonder die game, zie je altijd dat men de booth vol weet te krijgen met fanatieke gamers die nog altijd genieten van games als Heartstone of oudere klassiekers van de ontwikkelaar en tevens uitgever. Voeg daar ook nog eens Konami aan toe, dat alleen op de pershal aanwezig was met Yu-Gi-Oh, Codemasters, Bungie en Bethesda, en dan kom je uit op eigenlijk meer uitgevers die niet meer komen opdagen, dan wel.

Mondkapjes

Het ontbreken van veel uitgevers is een slecht voorteken, maar het kan zijn dat het een teken is van opkrabbelen als men volgend jaar weer meer uitgevers weet te strikken. Van fysiek naar digitaal gaan is nu eenmaal een trend qua transitie voor diverse uitgevers en het aanwezig zijn op Gamescom kost nu eenmaal veel geld voor een publisher of developer. Wat daarnaast opvalt is dat de mondkapjes nog veelal in Duitsland veelvuldig aanwezig zijn bij aanwezig publiek. Je ziet dan ook 1 op de 10 mensen ongeveer nog steeds met zo’n ding rondlopen. Tja, wat doe je dan op zo’n druk event als de Gamescom vraag ik mij af, maar goed. Iedereen moet zijn eigen keuze daarin maken natuurlijk. Behind-closed-doors is het ook wat soberder gesteld wat dat betreft. Alles is kleinschaliger opgezet en de ruimtes voor pers-stands zijn wat afgetakeld en versoberd geworden. Met enkel een drankje moet je het wel doen en van buffetten is al lang geen sprake meer. Ik kan me nog heugen dat we ooit bij Activision Blizzard of Konami uitgebreid langs het lopend buffet konden gaan en dat de Monster- en Red Bull-blikken niet aan te slepen waren en zelfs tot in de tassen meegenomen werden door mensen van de pers en retail. Dat is nu wel wat anders eerlijk gezegd, en met de consumptiemaatschappij die in deze crisis wat afgebouwd lijkt te worden, is dat wat mij betreft ook wel terecht hoor. De tijden van schoftig en asociaal vreten en nuttigen is een beetje voorbij aan het gaan. Voordeel van dit alles is natuurlijk ook dat je lichaam wat minder rotzooi te voortduren krijgt op zo’n dagen als deze. We houden het maar even bij het water en een Red Bulletje no sugar.

⇑ Behind closed doors bij Vertigo Games       ⇓ Behind closed doors bij Plaion en Bandai Namco

Opkrabbelen

Net na corona, en het is nog niet afgelopen verwacht ik, is het echt vallen in een diep gat en weer proberen op te staan voor zo ook de Gamescom. De E3 had er al mee te maken dit jaar. Het evenement kent moeilijke tijden de afgelopen jaren. Ik zie de Gamescom dan ook eerder uit het dal komen wat dat betreft. Is het dan nog wel de moeite dit jaar om naar het evenement af te reizen? Ja, wat dat betreft kan ik het evenement zeker wel aanraden. De sfeer is nog altijd ongekend goed, binnen is de ambiance good, qua goodies is het een stuk minder geworden, met hier en daar een tasje dat je kunt scoren, maar qua shirts en andere goodies is het consumptiegehalte flink ingeperkt, en dat valt te begrijpen. Qua games valt het wellicht een beetje tegen, maar dat valt ook de uitgevers deels te wijten door de kleinere line-up van de laatste tijd die niet heel groots meer is en steeds beperkter lijkt te worden. We hopen in ieder geval dat volgend jaar de grotere uitgevers ook weer hun aanwezigheid zullen bekend maken, en dat de Gamescom dan weer als vanouds kan worden. Wie weet zijn we ook dan wel weer aanwezig, en kunnen we de persdagen dan ook weer wat meer vullen met de partijen die in het verleden ook altijd van de partij waren. Bedankt Gamescom en hopelijk tot volgend jaar!


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Gamescom | Release: | Uitgever: Gamescom | Ontwikkelaar:
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx