GamesCom 2019 – Humankind en The Falconeer

thumbnail

Humankind

Humankind is de game die studio Amplitude altijd al had willen maken. Een 4X strategie game waar het creëren van een eigen cultuur centraal staat. De vergelijking met andere games (zoals Civilization) in het 4X genre is snel gemaakt. Humankind doet het echter toch net een klein beetje anders. Unieke feature is dat je historische culturen kan mixen met elkaar om zo van beide de voordelen mee te nemen. Er zijn zes era’s en iedere era geeft je tien culturen om uit te kiezen. Uiteraard met ieder hun eigen uiterlijk waardoor je in de zesde era een mengelmoes hebt van verschillende gebouwen en units. Een campagne zal dus vrijwel nooit op dezelfde manier ontvouwen.
Helaas is er niet veel losgelaten over de gameplay. Het beheren van resources had gelijkenissen met het systeem dat ook in Endless Legend wordt gebruikt. Daar is daarentegen nog een nieuwe resource, fame, aan toegevoegd. Een resource die in eerste instantie lijkt alsof het alle anderen beïnvloed. Fame bouw je onder andere op door gevechten te winnen of belangrijke keuzes te maken tijdens een campagne. Verder lijkt de gameplay voor nu nog grotendeels op wat we gewend zijn van het 4X genre. Het mixen van culturen kan daarentegen nog wel eens zorgen voor dat ene element waardoor Humankind een sterke speler kan worden.

The Falconeer

The Falconeer is een open wereld aircombat RPG van Nederlandse bodem. Echter niet met straaljagers, maar met gigantische vogels. De basis is hetzelfde als andere games in het aircombat genre, maar dan met unieke mechanieken. Je vliegt immers op een vogel en die dalen bijvoorbeeld veel sneller dan dat ze stijgen.
The Falconeer speelt zich af in een wereld die nog het meeste lijkt op die van Waterworld. Het overgrote deel staat onder water en meerdere fracties vechten voor de geheimen die op de zeebodem liggen. Verspreid over de open wereld liggen namelijk tempels en grotten verstopt met verloren technologie. Iedere fractie heeft zo zijn eigen missiestructuur die in lijn ligt met zijn of haar achtergrond. Seekers zullen dus vaker op zoek gaan naar de geheimen in de wereld terwijl de mercenaries vaker te maken krijgen met specifieke doelwitten om neer te knallen.
Verpakt in een simplistische doch prachtige grafische stijl is The Falconeer een ambitieuze titel. Dat betekent overigens niet de game grafisch lelijk is. Integendeel, de stijl is te vergelijken met Zelda: The Skyward Sword en Breath of the Wild, maar dan toch nog met zijn eigen smoel. Het duurt nog even, voordat we aan de slag kunnen gaan met deze titel. Het is er echter wel één om in de gaten te houden.


  • Peter Derks / Gamescom / 24-08-2019 / /
    Graphics: Audio: Gameplay: Controls: Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx