DOOM Eternal
Iedereen kent het concept van DOOM inmiddels wel ga ik vanuit; Knallen, knallen en nog eens knallen. Dat is niet anders in DOOM Eternal. Misschien is het zelfs nog wel meer dan we gewend zijn. In DOOM Eternal konden we een deel van de game spelen, en werden we direct in het diepe gegooid. Nee, niet het begin van de game, gewoon gelijk naar een flink uitdagend stuk van de campaign. Na eerst de tutorial gespeeld te hebben merk je al direct dat er iets meer opties zijn in DOOM. Zo kun je klimmen, en snel naar voren flitsen om gevaarlijke dieptes uit de weg te gaan. De wapens zijn wederom bruut. Van een dikke plasma-gun tot een rocket launcher die alles omver blaast. Alles is wel aanwezig. Daarnaast heb je ook nog de kettingzaag die je kunt activeren bij close-encounters en je hebt nog een soort van vlammenwerper die je kort kunt activeren om gespuis in de fik te zetten. Constant knallen wordt afgewisseld met soms korte platforming waarna je weer verder kunt gaan knallen. Veel bewegen van hoofdbelang, want de beesten komen van alle kanten op je af. DOOM doet dus weer wat we van DOOM verwacht zijn, en de moeilijkheidsgraad lijkt daarbij ook weer wat opgeschroefd te zijn. Je kunt nu zelfs levens verzamelen in de game en zult spaarzaam moeten zijn met de kogels, want die krijg je niet onbeperkt. Verre van zelfs. Je zult tegenstanders op bepaalde manieren moeten executeren om meer loot te krijgen waaronder health en ammo, en dat maakt het spel soms ook een klein beetje meer tactisch. DOOM zal voor iedere speler een flinke uitdaging worden, maar dat is ongetwijfeld waar de fans ook op hopen eind dit jaar. De shooter komt in november op de markt voor de PC en console.
Dying Light 2
Zombiegames zijn al tijden bekend in de games community en zijn nog altijd populair. Franchises komen en gaan, waaronder die van Dead Rising en Dead Island, maar Dying Light is toch wel één zeer populaire game gebleken. Nu komt er dan eindelijk een vervolg en op de GamesCom konden wij het spel uitgebreid aan het werk zien. Maarliefst drie kwartier duurde de demo die we te zien krijgen in het loeihete hok van Koch Media, maar het waren alle seconden waard. Wat opviel waren direct de geweldig goede graphics van de game. Alles ziet er haarscherp uit en ook de omgevingen zijn uniek en mooi in elkaar gezet. In de missie die werd gespeeld was het de bedoeling om een opponent in een hoog gebouw een bezoekje te brengen. Allereerst moest je op een bus gaan springen om in de basis van de tegenstander zien te komen. Hoewel het busje op de weg langzaam rijdt, rent de speler via gebouwen er als een malle naar toe, en dat zorgt voor heel wat vette actie. Zo staan er zombies in diverse kamers waar je doorheen rijdt en zak je door de vloer om vervolgens in een kelder vol met zombies terecht te komen. Nadat bijna al je melee-wapens kapot geslagen zijn door de harde hoofden van de zombies is het rennen voor je leven. De manier waarop dit alles in elkaar lijkt gezet is bijna filmachtig te noemen. Hoe een speler daarnaast in Godsnaam zou moeten verzinnen waar je precies overal heen moet rennen lijkt ook een raadsel, al kan dit komen doordat de UI grotendeels was uitgeschakeld. Je kunt allerlei alternatieve wegen nemen die je maar net moet zien te weten of te vinden, maar de ontwikkelaar liet ons mooi zien wat er allemaal mogelijk is in de wereld van Dying Light. Het spel komt in de lente van 2020 uit maar lijkt wel al erg af. De bombastische sfeer straalt uit dat het een zeer actievolle game is in een schitterend vormgegeven wereld vol agressie. Het spel speelt zich zo’n 50 jaren na het eerste deel af, waarmee dus ook de zombie-achtige verschijnselen geëvolueerd zijn. Daarnaast wordt het spel voor vele jaren ondersteund en kun je in werelden van andere spelers duiken, om te zien hoe hun consequenties hebben uitgewerkt, want beslissingen die je maakt in de game hebben veel impact op de uitwerking van de wereld. Word je wereld nog meer hostile? Of weet jij te overleven in deze wereld vol vijandigheid? Dying Light 2 is een game om echt naar uit te kijken.