Al vanaf het begin bezoekt Evilgamerz jaar in jaar uit de GamesCom. Na heel wat jaren Keulen en een Leipzig Games Convention is het nu 2015 en dus weer tijd voor het grootste gamesevent van de wereld. We werden woensdag tot en met vrijdag weer verwend door heel wat vette titels. In deze en nog meer aankomende specials blikken we terug op de games die we speelden, zagen en die ons opvielen!
Ubisoft VR
Natuurlijk was Oculus Rift ook aanwezig op de GamesCom. Het was dan ook opvallend hoeveel bekijks de virtual reality gadget kreeg op het event. Vorig jaar was het nog erg lastig om binnen te komen, maar dit jaar was Oculus echt toereikend, ook voor publiek. Ubisoft is echter ook bezig met Oculus op dit moment en liet ons in ieder geval ervaren dat men aan het experimenteren is. Het ging allereerst om een blokkerige, kale omgeving (Parijs) waar we konden rondvliegen. De omgeving was nog niet gemodelleerd en verre van af, maar het ging puur om de ervaring die we mochten beleven. In een soort van minigame experiment konden we met Oculus gaan vliegen als vogel zijnde. Allereerst even oefenen door met je hoofd bewegingen te maken en daarna kregen we ook een controller. Hiermee konden we snelheid toe en af laten nemen en schieten op elkaar. Daarna werd een 2 vs. 2 capture the flag modus gespeeld waarbij we simpelweg een vlag aan moesten raken en transporteren. Dit werkte erg vet, al was het uiteraard slechts een experiment en dus niet echt representatief. Daarnaast liet Ubisoft ook zien hoe je Far Cry kunt ervaren. In de game ervaar je een pittig gesprek waarbij je uiteindelijk naar beneden van een ravijn wordt gegooid. Vooral de intimiterende wijze waarop je wordt aangesproken is erg indrukwekkend. Het lijkt echt alsof je van dichtbij flink aangepakt wordt. Dat maakt de beleving van verhalen en dialogen of monologen een stuk intenser. Het zijn niet meer die saaie dreigementen die geforceerd aanvoelen. Je voelt je nu echt aangesproken. Wel vielen de graphics erg tegen. Alles was onscherp, je zag om elke pixel een soort van border zitten als je goed keek en bijvoorbeeld planten in de omgeving waren volledig ‘flat’, wat er natuurlijk niet uit ziet. Ubisoft benadrukt dat het slechts nog gaat om wat experimenten, maar het lijkt er in ieder geval wel op dat de uitgever/ontwikkelaar zich focust op wat voor nieuwe revolutie er misschien wel echt komen gaat.
Mafia 3
There is a house in New Orleans, they call the Rising Sun, daar begon de trailer van Mafia 3 mee. Natuurlijk heeft iedereen deze al gezien deze week. De trailer laat Lincoln Clay zien, een flink getinte Vietnamsoldaat die getekend is door de oorlog. Hij raakt zijn ‘familie’ kwijt en zint op wraak op de Mafia. Je bent ditmaal dus geen lid van de Mafia maar zult strijden tegen bendes. De Black Mob waar hij bij aangesloten zit wordt uitgemoord door de Mafia en Lincoln zet een klein team op dat het nodige wil veranderen in New Orleans. Hangar 13 heeft nog nooit een game uitgebracht en dit is dan ook een flinke vuurdoop. Mafia 3 is direct een flink project en men lijkt flink uit te gaan pakken. De gameplay die we mochten bewonderen was dan ook een grootse schok voor iedereen. We waren al bijna naar huis gegaan maar deze game wilden we uiteindelijk toch nog meepikken. We hadden er geen spijt van. Met open mond stonden we dan ook te kijken naar de actievolle gameplay. De melee attacks en shoot-outs zijn meer dan bruut en doen zelfs soms lijken op die van Manhunt. De schietmomenten zijn bombastisch met fantastische geluidseffecten en de graphics zijn meer dan indrukwekkend. Hoewel de framerate nog niet optimaal is, valt er verder nog weinig op te merken op de kwaliteit. Gezichten van omstanders zijn levensecht en elke straat lijkt weer anders te ogen. Cassandra, Burke en Vito zijn je compagnons die je kunnen helpen met bijvoorbeeld het kwijt raken van politie die naar je op zoek is. Hoewel de setting wat gewijzigd is tov. deel 1 en 2 zit de spanning er constant goed in, al liet men uiteraard ongetwijfeld één van de meest actievolle gameplay van de game zien. De actie is erg over-the-top met immense shoot-outs en auto’s die ontploffen en over de kop vliegen, en de muziek die stamt uit de Vietnamoorlog (denk aan Full Metal Jacket, Platoon, The Doors, dat soort muziek), maken Mafia 3 dan ook tot één van de grootste toppers van de GamesCom 2015. Komt bij dat 2K Games flink heeft uitgepakt met het decor, wat rechtstreeks uit de game leek te komen (Jazz club waar ook de shootout plaatsvindt). Mafia staat weer op de kaart!
Fallout 4
Elke objectieve reviewer is wel een beetje fan van welke game dan ook. Fallout 4 is zo’n game waar ongetwijfeld veel mensen fan van zijn. Vault Boy was dan ook zowel in Keulen als op de GamesCom volop aanwezig. Je haar kleuren om een Fallout 4-shirt te kunnen krijgen, wie doet dat nu niet? Wij waren van de partij en met Vault Boy alleen al trek je veel mensen aan op je stand. Vault Boy is dan ook niet alleen een mascotte, maar vooral een icoon. Overal in Keulen kom je het blonde karakter tegen. Fallout 4 lijkt sprekend op Fallout 3. Grafisch is de game opgepoetst en valt vooral op dat er meer kleur zit in de omgevingen en alles wat lichter is geworden. Echter, de gameplay lijkt sprekend op die van Fallout 3. Wel nieuw is het nieuwe perk-systeem, wat bestaat uit 70 perks met 275 ranks. Elke keer dat je level-up gaat kun je één perk kiezen. De perks zijn verdeeld in groepen van 10 van de 7 SPECIAL skills. De perks zijn stuk voor stuk geanimeerd in een soort van flatgebouw/ladder, wat misschien wat verwarrend oogt, maar voegt zeker wel meer RPG-mogelijkheden toe. Daarnaast heb je nu ook een hond bij je die je vooruit kunt sturen en andere simpele commando’s kunt geven. Daarnaast jaagt je hond ook mee op vijanden waar mogelijk. Echt concrete details omtrent het verhaal konden we nog niet opmaken uit de gameplay beelden, maar duidelijk is dat de fans van Fallout 3 en Fallout: New Vegas weer flink aan hun trekken gaan komen. Vooral als je van een mix van beide zou houden met niet constant avonturen in vaults, dan lijkt Fallout 4 hier zeker aan tegemoet te komen.