Call of Duty: Ghosts
Op de gamescom ontbrak de grootste titel die Activision elk jaar uitbrengt natuurlijk niet, Call of Duty: Ghosts . Ze breken jaar na jaar records en het is dus niet verrassend dat ook dit jaar Activision een nieuw deel in de franchise gaat uitbrengen. Call of Duty: Ghosts wordt geproduceerd door het team van Infinity Ward in samenwerking met Beachheadstudios die verantwoordelijk zijn voor het second screen gebeuren. Dit jaar zijn er weer een aantal zaken veranderd en verbeterd ten opzichte van de voorgaande delen. Beachheadstudios is gevraagd een app te maken voor iOS, Android en Windows Phone om zo een extra dimensie aan CoD te geven. Via deze app kun je de loadout van je karakter wijzigen in real time. Dus er zijn geen menu’s meer nodig om andere wapens te selecteren. Infinity Ward heeft geluisterd naar de community en heeft hierop ingespeeld. De grootste verandering in het nieuwe deel is customization. Het online karakter wat gebruikt wordt kan naar smaak worden gekleed. Er zijn immens veel keuzes, zoals geslacht, kleding, hoofddeksels. Door te combineren zijn er veel mogelijke samenstellingen en zul je online dus iedereen rond zien rennen met hun eigen samengestelde karakter. De klasse indelingen zijn her en der getweaked. Zo zijn de kill streak rewards veel beter toegespitst op de keuze van klasse, als er gekozen wordt voor support zijn er echt alleen ondersteunende rewards terwijl je als de assault veel meer aanvallende rewards hebt.
Een aspect dat ze hebben toegevoegd door te kijken naar de community zijn granaten die in mid-air ontploffen. Er zijn veel mensen online die C-4 gooien en meteen laten ontploffen, dit idee hebben ze gepakt en in een granaat gestopt zodat deze niet meer handmatig tot ontploffing gebracht hoeft te worden. Infinity Ward heeft een aantal nieuwe speltypen bedacht waarvan er een me erg aansprak. Het is een speltype dat wanneer je iemand doodschiet je 30 seconden krijgt om de volgende kill te scoren en anders explodeer je. Dit zorgt voor erg snelle gameplay en run and gun gevechten. Ook is de survival mode uit Modern Warfare 3 weer terug. Natuurlijk zal de nieuwe CoD geen extreme veranderingen met zich meebrengen. De gameplay blijft zoals in voorgaande delen heel erg goed en de veranderingen die doorgevoerd zijn zullen ervoor zorgen dat CoD: Ghosts weer de lat hoger legt.
Dead Rising 3
Waar bij de lancering van de Xbox360 Dead Rising zorgde voor een groot succes probeert Capcom dit nu te doen met de lancering van de Xbox One. Door de rekenkracht van de X1 te gebruiken was al snel duidelijk hoe ze de game beter konden maken dan de voorgangers. Het motto ‘Bigger is better’ gaat voor Dead Rising 3 helemaal op. In plaats van een winkelcentrum of casino heb je nu een hele stad tot je beschikking met een aantal zombies waar geen eerdere game aan kon tippen, letterlijk duizenden zombies. Het mooie van deze stad is dat er nergens laadtijden zijn en je dus ongestoord zombies kunt afslachten zonder onderbreking. Net als in voorgaande delen is alles een wapen, van benen tot een stuk ham. Om variatie in de game te krijgen kun je weer van alles combineren, dit doe je door blauwdrukken te zoeken met daarop de onderdelen die benodigd zijn om iets te maken. Bijvoorbeeld een stuk ijzer en een accu zorgen ervoor dat je een lasersaber krijgt. Doordat het zich nu in een open wereld afspeelt zijn er ook wagens, deze zijn ook te combineren. Wanneer je bijvoorbeeld een stoomwals combineert met een motor krijg je een retesnelle motor met een wals als voorwiel. Alle wapens die je hebt opgepakt of gecombineerd worden in je safe house opgeslagen, dus je hoeft nooit op zoek naar onderdelen voor wapens. Dead Rising 3 moet het vooral hebben van de eindeloze variatie en de fun factor. De vraag is wel hoe lang dit leuk blijft, hersenloos zombies afslachten. Het antwoord weten wij helaas pas in 2014.
Oculus Rift
Een persoonlijke verrassing op de Gamescom was de aanwezigheid van de Oculus Rift VR bril, de toekomst van het gamen voor velen. Deze was speelbaar met het spel Hawken. Het duurt even voordat je klaar ervoor was, eerst de bril op, headset en dan de controller in de handen en je bent compleet van de buitenwereld afgesloten. In Hawken speel je met een mech in een grote wereld. Wanneer je bijvoorbeeld achter je kijkt zie je gewoon de achterkant van de cabine. Zo kun je door je hoofd te draaien de hele mech van binnen zien. Wanneer je met de mech gaat vliegen en dan naar beneden kijkt krijg je echt het gevoel van damn, niet veel anders dan je dat krijgt als je ergens op een wolkenkrabber staat. De oculus rift is een erg vette toevoeging wanneer meer games dit zullen gaan ondersteunen. Vooral het feit dat je zo dicht op de game zit is erg vet. Enige minpunten zijn wel dat in eerste instantie je misselijk wordt en dat het vermoeiend is voor de ogen, om zo dicht op het scherm te zitten. Waarschijnlijk zal dit beter gaan wanneer je ogen eraan wennen dat er 2 HD-schermen een paar centimeter van je lens afzitten. De Oculus Rift zou een erg leuke toevoeging zijn voor veel games, bijvoorbeeld een racegame waar je echt de bocht in kan kijken. Of een FPS waar je niet je hele lichaam moet draaien maar even snel naar de kant kunt kijken. Zoveel mogelijke toepassingen dat de Oculus Rift wel een succes moet worden.