Gamekings Live V

thumbnail

Het Gamekings Live evenement begint onderhand een vast games evenement te worden, want we zijn alweer toe aan de vijfde editie van dit preview festijn. Afgelopen zaterdag 15 mei konden we 7 uur genieten van diverse games voor de release via een korte vooruitblik op het grote scherm van de Must See bioscoop in Delft. De zaal zat wederom barstensvol met 400 man die allemaal waren gekomen om aan de ene kant ongetoonde gameplay beelden te zien en aan de andere kant voor het feest eromheen. De lijst games was zeker niet mis met de titels Split/Second: Velocity, Blur, Alan Wake, Modnation Racers, UFC Undisputed 2010, Transformers: War for Cybetron en Red Dead Redemption. Wat eigenlijk meteen opviel was dat er heel veel race games voorbij kwamen allemaal in het kart genre met het oppakken van wapens. Hier een (korte) impressie van de games die voorbij zijn gekomen en het evenement:

Modnation Racers

Modnation Racers is de eerste in de rij games die strijden om de titel de beste party kart game van het jaar. Er werd ons getoond welke mogelijkheden er allemaal zijn omtrent het maken van je personage. Zo kwamen onder andere Bassie en Adriaan, Ernie, Jak en Purno de Purno voorbij, allemaal snel in elkaar gezet met de makkelijke editor. Interessant is hier dat blijkbaar diverse bekende personages nagemaakt mogen worden. Daarnaast werd er even snel een baan in elkaar gezet om te laten zien hoe makkelijk het is om een baan in een paar minuten in elkaar te zetten. De game biedt een enorm mod gehalte en zal hierdoor veel ondersteuning gaan krijgen lang na de release. Het argument dat de banen snel eentonig worden, gaat niet op doordat je alle banen van iedereen kunt downloaden. Wel blijkt dat er tijdens de release maar 3 omgevingen zijn en dit eigenlijk het enige is waardoor de levels op elkaar gaan lijken. Maar de grote lege ruimte bij het kiezen van de omgevingen geeft toch wel aan dat we binnenkort meer omgevingen kunnen verwachten. Gedurende de gehele dag werden er potjes gespeeld (Christiaan werd zelfs uit het publiek gehaald om een potje te spelen, maar faalde jammerlijk) en de winnaar kreeg de game mee naar huis aangeboden door de welbekende Dave van Sony. Hier bleek al snel dat de game voornamelijk tot zijn recht komt met zijn vieren op de bank, iedereen staat te gieren en te brullen als hij of zij die cruciale fout maakt.

Alan Wake

De game Alan Wake werd ook gepresenteerd en dit is een game die in tegenstelling tot de andere games al wel uit is. We wisten hierdoor al erg veel van de game en dit werd nogmaals getoond. Zo speelt licht een belangrijke rol en neemt het verhaal een groot deel van de game in beslag. Vooral de sfeer, level design en omgevingen maakten een erg grote indruk op ons op het grote scherm. De game is redelijk rechtlijnig en speelt zich af per hoofdstuk die elk een speelduur hebben van ongeveer 2 uur. Omdat de game al uit is, willen we het kort houden omtrent deze game.

Transformers: War for Cybetron

Transformers: War for Cybetron was de laatste game die bekend gemaakt werd voor dit evenement en was hierdoor ook de meest interessante. We hebben nog erg weinig gezien van deze game en er is ook nog eens erg weinig bekend over wat we allemaal kunnen verwachten. De eerste pluspunt is dat de makers rekening hebben gehouden met de fans en de ontwerpen van de transformers erg trouw zijn aan de serie en we te maken hebben met de originele stem van Optimus. De game zal een multiplayer en singleplayer gaan bevatten, wat we alleen maar toejuichen. De singleplayer blijkt voor flink wat uurtjes gameplay te gaan zorgen en er is de mogelijkheid om het verhaal van zowel de Decepticons en Autobot kant mee te maken. De gameplay beelden die we te zien kregen liet weinig actie zien en dit is wel jammer. Maar wat we te zien kregen zag er erg goed uit. De gameplay zal vanuit de derde perspectief gebeuren en de grootste toevoeging is natuurlijk het veranderen van een robot naar een auto of vliegtuig. Hierdoor krijg je een erg interessante manier van spelen doordat je op elk moment kan wisselen en in een flow van brute acties terecht komt. Het is in ieder geval een game die nu bij ons hoog op het verlanglijstje staat.

Split/Second: Velocity

Een van de games die vrij uitgebreid werd besproken was de game Split/Second: Velocity. Split/Second: Velocity is een racing game waarbij de speler de tegenstander kan verhinderen door het triggeren van ontploffingen, sloopkogels, instortende gebouwen en andere manieren om de omgeving te slopen. De game is net uit in de Verenigde Staten en ligt 21 mei ook bij ons op de planken. Er was een designer van de game aanwezig om ons wat over de game te vertellen en vragen te beantwoorden. Zijn algemene taak was het verzinnen van zo veel mogelijk vette manieren om de omgeving te slopen (wat een baan!). Het spel zag er veelbelovend uit met goede graphics, snelle gameplay en natuurlijk veel ontploffingen. Tijdens de presentatie werden de verschillende mogelijkheden van het spel getoond, en veel vragen beantwoord. Er werd uitgelegd dat er in een level veel verschillende punten zijn waar iets kan ontploffen of instorten. Het hangt echt van de spelers af welke en in welke maten de punten afgaan. Als een ontploffing is gebruikt, blijft dit de hele race zo, wat tot gevolg heeft dat de laatste ronde het hele parcours een puinhoop is. Zo is elke race en elke ronde verschillend, wat zeker een pluspunt is. Ook de HUD was leuk gedaan, alles bevind zich op of achter de auto´s om zo veel kijkruimte over te houden. Naast de “gewone” race-mode hebben we een paar leuke andere modes gezien. Zo hebben we een mode gezien waarbij de speler het parcours moet afleggen, terwijl hij door aanvalshelikopters wordt gebombardeerd met raketten. Dit zag er erg leuk en spectaculair uit. Ook was er een survival mode waarbij de speler brandende olietonnen moest ontwijken die van een vrachtwagen werden gegooid. Beide modes leken ons erg leuk, en bovendien zien we dit soort modes niet vaak in race games. In het menu zaten nog veel meer onderdelen en banen, dus variatie genoeg! Na de presentaties hebben we ook zelf nog even de game gespeeld. De game speelde lekker, het voelde arcade aan en het driften door de bochten met 1 tap van de schouderknop voelde goed aan. Het triggeren van de ontploffingen was alleen iets minder intuïtief. Er verschenen wel iconen zodra je een trigger kon activeren maar deze stonden boven de auto´s in plaats van in de omgeving, dus wist je niet echt wat er zou gaan gebeuren. Alhoewel het triggeren van de ontploffingen niet enorm veel diepgang aan de gameplay lijkt toe te voegen, lijkt Split/Second: Velocity ons een leuke spectaculaire race game met een vette twist en een paar leuke modes.

UFC Undisputed 2010

Een game die onverwacht veel aandacht trok was UFC Undisputed 2010. Alhoewel worstelen en de UFC in Nederland niet echt een grote sport is, waren er best veel fans van deze game in de zaal. Deze game is het vervolg van UFC Undisputed 2009, die vorig jaar redelijk goed werd ontvangen door de pers. Hij werd vooral geprezen om de diepgang van de gameplay. Het vervolg is daar natuurlijk geen uitzondering op. De acties die de speler kan uitvoeren zijn zeer uitgebreid, er zijn veel verschillende vechtstijlen en het slaan en schoppen is heel verschillend van het worstelen op de grond. Wij hebben allebei niet veel verstand van vechtsporten dus de daadwerkelijke grepen waren niet makkelijk te volgen, maar net als in zijn voorganger zijn er weer veel combinaties en tactieken mogelijk en dat zorgt voor diepe gameplay. Om ons te laten zien hoe je het spelletje ECHT moest spelen was niemand minder dan Stefan Struve, de jongste en enige Nederlandse deelnemer van de UFC in de zwaargewichtklasse naar de presentatie gekomen. Hij beantwoorde wat vragen van fans en natuurlijk ging hij een potje spelen op het grote scherm. Het was meteen duidelijk dat hij had geoefend, hij wist vrij snel te winnen van rasechte gamer Dennis van Gamekings. Het werd meteen al duidelijk dat er goed na is gedacht over de balans tussen de verschillende fighters. Stefan speelde met zijn eigen karakter. Deze was ook zo gebalanceerd dat zijn specialiteiten binnen de sport ook naar voren kwamen in het spel. Stefan is mede door zijn lengte erg sterk op de grond, en dit was dus ook de tactiek die hij toepaste in het spel. Alle deelnemers van de UFC zitten in het spel, dit is dus niet alleen visueel uitgewerkt maar ook qua speelstijl. De graphics waren erg indrukwekkend. De fighters leken erg goed en het detail van de lichamen, tot aan het zweet op de huid aan toe zag er realistisch uit. Er werd vertelt dat de grootste probleempunten uit UFC Undisputed 2009 zijn verholpen, dus de kritiek die er was zal bij deze versie grotendeels verholpen zijn. Al met al hebben we dus hoge verwachtingen van deze game en we denken dat dit bij de UFC fans goed ontvangen zal worden.

Blur

Na Modnation Racers en Split/Second is Blur de derde race game op de lijst. Blur is wederom een race game waarbij het oppakken van wapens een belangrijke rol speelt. Blur ademt duidelijk een wat meer volwassen sfeer uit dan de andere games en vooral de neon-achtige kleuren zorgen voor een erg flitsende game. De gameplay die we te zien kregen was een aantal races waarbij enkele power ups voorbij kwamen. Het grootste verschil met bijvoorbeeld een Modnation racers is het feit dat je maximaal 3 power ups kan vasthouden en je ook nog eens kan bepalen welke je gaat gebruiken. Hierdoor is het een veel tactischer spel geworden. Ook heb je te maken met een schademodel. Dit schademodel is er niet alleen voor de show maar zorgt er ook voor als jij teveel schade hebt, je game over gaat en een paar seconden moet wachten. De voortgang in deze game zal gebeuren met een perk systeem wat we kennen van Modern Warfare. Deze perks geven je dan extra mogelijkheden om zo een voordeel op je tegenstander te verkrijgen. Opmerkelijk is ook dat er een 4 speler split screen aanwezig is en dit een groot pluspunt is in vergelijking met andere race games.

Red Dead Redemption

De dag sloot af met de game Red Dead Redemption en aan de reactie van de toeschouwers was goed te zien dat het grootste gedeelte voor deze game naar dit evenement was gekomen. We kregen twee onderdelen te zien en dit was zeker niet mis. Ten eerste werd er een korte missie getoond en hoe dit dan in elkaar steekt. Je zult gedurende het spel diverse belangrijke personages tegenkomen die je opdrachten geven. De getoonde missie speelde zich eerst af te paard en terwijl jij een persoon moest volgen, werd jouw snelheid aangepast aan de andere persoon en creëerde de game zo een moment om via dialogen meer verhaal naar voren te laten komen. Een erg goede oplossing. Bovendien viel ook op dat de game er geweldig uit ziet. Er zijn geen laadtijden en omgeving is ondanks een woestijn erg interessant te noemen. Vervolgens was er een kleine shoot out tussen enkele bandieten en ging jij vervolgens een mijn in. Je moest hier je een weg banen door diverse vijanden om uiteindelijk een gatling gun te vinden. Je pakte de kist met de gatling op en gooide die in een mijnkarretje waar jij ook aan ging hangen. Terwijl jij hing aan dit karretje reed het karretje terug naar de uitgang en had jij de mogelijkheid om vanaf dit karretje vijanden die voorbijkwamen neer te schieten. De besturing oogde lekker soepel en één actie viel meteen op. Je kunt in een soort slow motion punten selecteren die jij wilt raken met je gun. Als de slow motion is afgelopen schiet het personage heel snel naar die punten. Een actie die voor erg brute beelden zorgt. In het tweede deel werd een korte indruk gegeven als jij gewoon een beetje wat ging rondlopen en wat maar deed. Zo kun jij ingrijpen op bepaalde momenten. Ook zijn er diverse minigames in deze wereld te vinden die variëren van poker tot armpje drukken. Er is eigenlijk zoveel interessants te melden dat we pagina’s vol kunnen schrijven en dat is een erg goed teken. Maar dat bewaren we (helaas) voor de recensie van deze game.

Gamekings Live V was door de goede line-up een erg geslaagd evenement. Het is natuurlijk wel jammer dat het voornamelijk kijken naar korte gameplay beelden blijft. Maar de presentatie werd erg leuk gedaan en er waren genoeg pauzes zodat je diverse games zelf kon spelen. Er was in ieder geval genoeg ruimte voor vragen en er waren regelmatig ontwikkelaars, pr mensen of uitgevers aanwezig om antwoorden te geven op moeilijke vragen. Na een paar uur, onze handen vol met een paar goodiebags inclusief een geweldige Modnation Racers pet, stonden we voldaan weer buiten de Must See bioscoop te Delft.

guest
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties

Naar boven