Uit recent onderzoek van G DATA Security Labs is gebleken dat online gamers een steeds belangrijker doelwit vormen voor cybercriminelen. In augustus 2007 liet G DATA al weten dat cybercriminelen het steeds vaker hebben gemunt op gamers. Recent onderzoek van G DATA Security Labs naar de risico’s van ‘filesharing netwerken’ ondersteunt deze eerdere berichtgeving. Dit onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat het percentage potentieel schadelijke bestanden, vermomd als software voor gamers, snel toeneemt.
Voor online gamers zijn peer2peer netwerken zoals eMule, een populaire manier om cheats, patches en andere gaming gerelateerde software te downloaden. Wat veel gamers echter niet weten, is dat de meerderheid van de aangeboden software op filesharing netwerken schadelijk is. Het percentage schadelijke software, vermomd als goedaardige gaming gerelateerde software, is de afgelopen paar maanden alleen maar toegenomen. Zo was in januari 58% van de gaming gerelateerde software schadelijk, in februari was dit 62% en in maart maar liefst 67%.
Volgens G DATA duidt dit er dan ook op dat gamers een steeds aantrekkelijker doelwit vormen voor cybercriminelen. Met dit in het achterhoofd is het geen verassing dat gestolen online gaming accounts op de zwarte markt van het internet meer opbrengen dan gestolen creditcard gegevens.
G DATA roept online gamers dan ook op om zich bewust te zijn van de risico’s van cybercriminalitiet en zich hiertegen te beschermen door gebruik te maken van een uitgebreid computerbeveiligingspakket speciaal geoptimaliseerd voor online gaming, zoals G DATA’s eigen TotalCare 2008.