Formula One (hands on)

thumbnail

Eindelijk is het zover!

Formule 1, het trekt me figuurlijk al jaren, en ook dit jaar heb ik natuurlijk met tranen in de ogen afscheid genomen van Michael Schumacher, een legende in de autosport. Het leven gaat natuurlijk door, en dat dacht ook Sony. Zij hebben tenslotte de licenties om dergelijke games die zich baseren op de Formule 1 te ontwikkelen. We hebben het op de Xbox 360 nog niet gezien in die mate, de PC is niet meer jaarlijks verzadigd door het stoppen van Microprose, en de reeks die afgebrokkeld is bij EA keert niet meer glansrijk terug. Over de GameCube hoeven we al helemaal niet meer te spreken en op de PS2 is het aanbod schaars. Een mooie kans dus om wat te laten zien op de PlayStation 3.

Ik kreeg de kans op de Gameplay om 3 quick races te doen waarin ik in totaal 9 rondes kon rijden. Één race werd echter al snel door mijzelf onderbroken aangezien ik na de start in de eerste bocht al direct verwikkeld raakte in een grootse crash, in feite dus 4 races waarvan een enkele incorrecte. De trailer, die voor het spelen tentoongesteld werd op de GamePlay, liet al het een en ander zien. De buren zullen niet blij zijn met dat aankomende geweld want bij een crash krijgen de trommelvliezen het moeilijk. Uiteraard hoort dat ook zo, want in het echt komt er ook het nodige lawaai (zo wordt het door de meeste echter ervaren) van de bolides af als er een crash gerealiseerd wordt. In ieder geval stond mij het nodige te wachten. Opvallend was overigens wel dat iedereen direct de PS3 controller aangreep om Resistance: Fall of Man te spelen. Ik stelde mezelf meer dan zeer tevreden bij het spelen van F1, een game die ik al tijden aanbidt. Waarop ik persoonlijk zeer veel hoop is een vergelijkbare gameplay die in de huid van Grand Prix 4 past. In feite is dat ook deels het geval. De gameplay was echter wel heel simpel ingesteld aangezien er zelf terug geschakeld werd met daarbij het remmen van dien. Uiteraard kun je dat zelf ook wel forcen, zoals dat ook in GP4 kon op de PC. Dat deed ik dan ook zeker aangezien ik zo goed als alle banen nu wel uit m’n hoofd ken. Het kapot spelen van een aloude PC game heeft dus toch zijn vruchten afgeworpen zo lijkt het.

In ieder geval, ik begon dus aan de quickrace, wat de enige speelmogelijkheid was op dat moment. Het mogen genoeg zijn voor een goede impressie. De start laat al direct het karakter van de game zien: Schitterende graphics, een mooie weergave van het aantal toeren dat de bolide realiseert en een lekkere gameplay. Je gaat misschien in het begin nog niet al te soepeltjes door de bochten, maar het spel went fenomenaal snel. Je hebt het na een paar ronden al doorzien en de verschillende camera posities, die door middel van het driehoekje veranderd kunnen worden, zijn erg duidelijk en goed bruikbaar. Zo kun je ervoor kiezen om in de bolide plaats te nemen, het meest realistisch, of de camera juist vanaf de zijkant of van achter de bolide te laten plaatsnemen. Dit laatste is voor de meeste het makkelijkste wennen en maakt het allemaal een stuk makkelijker aangezien je alles op tijd op je af ziet komen. Overigens is het ook mogelijk om de camera op de voorste punt van de wagen te laten zetten, al is dit niet echt gemakkelijk rijden. De bochten komen hierdoor snel op je af, waardoor je vaak al te laat bent voor een bocht ook maar naar je gluurt. Concluderend wat betreft de genoemde punten mag ik vertellen dat dit zeker een goede game betreft die voor de F1 fans zeker niet onderschat mag worden. De driving aids stonden echter te simpel ingesteld om een 100% impressie te kunnen geven rondom de gameplay van het spel. In ieder geval ben ik vooralsnog wel overtuigd van een goed resultaat dat men zal gaan uitbrengen volgend jaar. Ook voor de instappende racers een goed spel om alvast inzicht in de banen te krijgen. Waar kan je vol gas? Waar niet? Waar moet je scherp insturen? Het zijn allemaal aspecten die je op een makkelijke wijze kunt leren. Natuurlijk kun je door het instellen van de driving aids het een ander wat moeilijker maken waardoor de uitdaging des te groter wordt. In ieder geval hoef je niet direct te treuren als instappende beginner, het is erg goed te doen als je nog nooit eerder een dergelijk spel aangeraakt hebt.

Wat misschien nog wel het meest zal opvallen voor de meeste zijn de graphics. In GP4 zag je het al, de bolides moeten glanzen, licht weerkaatsen en realistisch overkomen. Hier heeft men met wat HDR-effecten het een en ander weten toe te voegen wat resulteert in bijna adembenemende graphics. Sony heeft dan ook op elk detail gelet, al mogen de aanrakingen met medestanders wel iets mooier in beeld gebracht worden. Als je bijvoorbeeld langs iemand rijdt en een stiekem duwtje weggeeft, lijkt het soms alsof je er niet helemaal tegenaan zit en voelt het niet realistisch aan. Uiteraard had de, ik benadruk het nog maar eens, rumble kunnen bijdragen aan wat meer realisme, al had dat nog wat verbeteringen mogen bezitten. Wel positief zijn de echte crashes en de omgevingen, met daarbij uiteraard de track en de bolides zelf.

Trillende muren

Het geluid is iets dat elke F1 fan zal aanbidden. In Zandvoort had ik het zelf in lichte maten al mogen beluisteren, maar ook in deze game lijkt het net alsof je echt aanwezig bent bij het spektakel. De crashes worden zeer duidelijk in beeld gebracht, maar laten dus ook de schade goed herkennen door de klap geluiden van allerlei materialen die in de rondte vliegen. Natuurlijk een belangrijk iets dat bij een F1 game moet horen en karakteristiek verduidelijkt is in deze titel. Ook in de trailer werd dit dus zeer goed verduidelijkt. Kom je dus op de Gameplay, denk je toch nog binnen kunnen te komen in de PS3 stand (waar ik overigens ellenlange rijen verwacht), dan hoef je je oren niet wijd open te zetten om de chaos waar te nemen.

Formula 1 wordt ongetwijfeld een echte topper die mijn aanschaf zeker zal verdienen. De game ziet er grafisch goed uit, heeft geluid als een beest en de gameplay gaf me direct een goed gevoel. Het instapniveau is zeer goed door onder andere de hulp die geboden kan worden met daarbij de simpele controls, al moeten we nog even afwachten hoe de geblokkeerde game modes uitgewerkt zullen worden. Met championsship, free practice, time trial en non-championsship modi zal ik meer dan content zijn in ieder geval, wat kan leiden tot een van de meest gewilde titels voor de PS3, maar dat is voor iedereen natuurlijk persoonlijk. Mijn voorlopige (!!!) conslusie is in ieder geval als volgt, al kan ik nog weinig zeggen over de replaywaarde van het spel.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Race | Release: 24-11-2006 | Uitgever: SCEE | Ontwikkelaar: SCEE
    Graphics: 8.5 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 8.0 | Replay: X.X
    8.5

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx