For Honor (closed alpha)

thumbnail

Toen Ubisoft in 2015 op de E3 For Honor liet zien waren een hoop gamers enthousiast, waaronder ik. Een prachtig uitziende melee action game, dat zich afspeelt in de tijd van ridders en samoerai. Het lukt Ubisoft keer op keer ons enthousiast te maken over aankomende titels, maar de uitkomst is niet altijd hetzelfde. Nu mochten we deelnemen aan de closed alpha van For Honor om te kijken of Ubisoft ons weet te verrassen.

Nu al overtuigend

Hier kan ik kort en krachtig in zijn, ja ze weten me te verrassen. In de korte tijd dat ik had te spelen hebben ze mij overtuigd dat ze met For Honor goud in handen hebben. De game schotelt je drie verschillende facties voor, de Vikings, de Ridders en de Samoerai. Elke factie heeft daarnaast verschillende classes met elk hun voor- en nadelen. Je hebt classes die erg shortrange en snel zijn, maar ook heb je een class met een gigantisch twohanded wapen en sterke armor die alles om zich heen wegmaait. Aan jou de keuze wat jij het fijnste vindt spelen. Ik besloot om me vooral te richten op de Vikings en dan met name de snelle Berserker. Met twee kleinere bijlen is het een class die enorm snel kan aanvallen, echter ben ik wel makkelijk te raken van dichtbij.

Elke klasse heeft een paar vaardigheden die je in de loop van een match vrijspeelt. Zo had ik bijvoorbeeld met mijn Berserker op een gegeven moment een bom die ik neer kon leggen en die afging op het moment dat iemand in de buurt kwam. Behalve vaardigheden om vijanden pijn te doen heb je ook vaardigheden die jou en je teamgenoten kunnen healen. Na elke pot worden deze vaardigheden weer gereset en moet je tijdens het volgende potje deze weer vrijspelen. Hoe langer jij met een bepaalde class speelt, hoe verder je deze characters uit kan bouwen. Je kunt na elk potje bepaalde “loot” krijgen, die je dan kunt toepassen op jouw soldaat. Om weer terug te komen op mijn Berserker, ik kreeg een aantal verschillende upgrades voor mijn bijlen en elke upgrade had een voor- en nadeel, waardoor je moet kiezen wat het beste past bij jouw speelstijl. Behalve je wapens kun je ook je gehele armor verbeteren, en natuurlijk ook veranderen qua uiterlijk zodat je jouw favoriete character kunt maken.

Combat

Dan kom ik aan bij het meest interessante aspect van het spel, de combat. Gelukkig is er een uitgebreide tutorial aanwezig want het is even flink wennen. Het is dan wel een actie game, maar zodra je een speler (of AI) tegenkomt verandert het al gauw in een Dark Souls game. Met één druk op de knop ga je in een soort duel mode, waarin je je aanvallen alleen concentreert op je directe tegenstander. Het is nu geen kwestie van knoppen rammen maar strategisch inkomende aanvallen blokken, en op het juiste moment toeslaan. In het begin begon ik met volle overtuiging op spelers in te rammen, maar zodra je zelf vergeet aanvallen te blokkeren ben je redelijk snel tegen de grond gewerkt. Ik speelde met muis en toetsenbord, wat best lukt maar ik raad aan om For Honor te spelen met een controller. Om aanvallen te blokkeren krijg je kort een pijltje te zien die wijst naar links,rechts en boven en op dat moment moet je met je muis naar links, rechts of boven wijzen zodat je kan blokkeren. Echter voelt het vreemd om te doen met de muis en kan ik me voorstellen dat het met de poke van een controller een stuk soepeler gaat.

De combat is dus lastig maar wel erg leuk. Wel was er een groot nadeel in de alpha, een 1 op 1 gevecht is prima te doen, maar wanneer je bezig bent met een tegenstander en er komt een tweede bij dan is de kans vrijwel 100% dat je dood gaat. Het is niet te doen om elke keer te schakelen tussen de tegenstanders waardoor je constant in je rug wordt geraakt en uiteindelijk snel dood bent. Hopelijk vinden ze hier een oplossing voor, want het is erg frustrerend wanneer je aan de winnende hand bent en je opeens vanachter wordt geraakt door een andere tegenstander. Wel is er een game mode waar je alleen 1 tegen 1 vecht (Duel), zonder anderen erbij. Maar in de overige twee game modes in de alpha, Brawl (2 tegen 2) en Dominion (4 tegen 4) liep ik regelmatig tegen dit probleem aan.

Uiteindelijk heb ik Dominion het meeste gespeeld. Bij deze mode speel je dus 4 tegen 4 en heb je punt A,B en C op de map. Deze punten moet je veroveren om als eerste bij het puntenlimiet te komen. Buiten de acht spelers, zijn er ook steeds hordes AI soldaten die om de zoveel tijd de map op komen rennen om je te helpen. Echter zijn deze met één aanval dood te maken en voelt het heerlijk om een combo uit te voeren waardoor je meerdere van deze soldaten wegslingert met je wapens.

Teamwork is het belangrijkste in For Honor waardoor het een ideale game wordt om samen met vrienden te spelen en samen te domineren, maar het was ook erg vermakelijk om in je eentje in een match te springen en er op los te slaan. Ubisoft heeft met For Honor iets speciaals en ik hoop dan ook ontzettend dat ze geen rare dingen gaan doen waardoor ze dit alsnog verpesten. For Honor staat op dit moment gepland voor 14 februari 2017, een datum waar ik nu al enorm naar uitkijk.


  • Auteur: Daan Nijboer | Genre: Actie | Release: 21-09-2016 | Uitgever: Ubisoft | Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx