Fire Emblem: Radiant Dawn

thumbnail

Fire Emblem is een goed gewaardeerde gameserie in Japan. De spellen stonden altijd bekend om het feit dat je personages niet meer terugkomen als ze doodgaan. Helaas is de serie nooit heel erg naar buiten gekomen. In 2004 werd gelukkig eindelijk besloten om ook het westen kennis te laten maken met Fire Emblem. Fire Emblem Rekka no Ken werd hier gereleased zonder subtitel en was het eerste Engelse deel op de Gameboy Advance. Het jaar daarna kwam de serie al een stuk meer in bloei. In 2005 werden namelijk twee spellen uitgebracht in het westelijk halfrond. Op de GBA kwam het spel Fire Emblem: The Sacred Stones uit en op de Gamecube verscheen Fire Emblem: Path of Radiance. Deze laatste maakte ook voor het eerst de stap naar de drie dimensies en voor het eerst was er full motion video geïntegreerd in een Fire Emblem spel.

In Path of Radiance speelde je als Ike (die nu ook in Super Smash Bros. Brawl komt). Hij is de zoon van Greil, de leider van de huurlingengroep Greil Mercenaries. Zij zijn ingehuurd voor een paar klusjes in het land Crimea. Crimea wordt bestuurd door mensen, die in Path Of Radiance de Beorc worden genoemd. Aan de zuidelijke grens van Crimea ligt de natie Gallia. Dit is een natie die wordt bewoond door de Laguz. Dit zijn mensachtigen die kunnen veranderen in dieren zoals, leeuwen, vogels of draken. Na een paar hoofdstukken begint een andere Beorc natie Crimea binnen te dringen. Ike vindt tijdens een gevecht met Daein een mooie dame bewusteloos in het bos. Dit blijkt later Princess Elincia Ridell Crimea te zijn. Greil is ondertussen bezig met het leiden van zijn troepen om ze weg te krijgen uit Crimea. Dit loopt echter uit op een gevecht met een beruchte generaal uit Daein, The Black Knight. Greil raakt hierbij dodelijk gewond en Ike mag het dus van hem overnemen. Ike besluit samen met Elincia en de Laguz om het op te nemen tegen koning Ashnard van Daein en weet hem uiteindelijk te verslaan.

Na drie jaar gaat het gewoon weer verder.

Drie jaar later is de spanning nog steeds hoog in Tellius (het continent waar alle naties op liggen). Daein wordt nu bezet door de bezettingstroepen van Begnion, ook een natie die meevocht aan de kant van Crimea. Een groepje van dieven wil de Koninklijke bloedlijn van Daein weer herstellen. Deze groep, de Dawn Brigades, weet nog maar net levend uit Daein te ontsnappen. Ze zijn op weg naar de Desert of Death. Het gerucht gaat dat de zoon van Ashnard daar verstopt zit. Als ze daar aankomen, vinden ze echter de koningin van een nieuwe Laguz-stam, de wolven, een overlevende van een slachting op een ander zeldzaam Laguz-ras en Pelleas, de erfgenaam van de troon. Met zijn allen gaan ze terug naar Daein. Ondertussen geeft de keizerin van Begnion de opdracht om onderzoek te doen in Daein, wat een probleem is voor de bezettingstroepen. Hun leider verlaat namelijk het land en geeft alle verantwoording aan een generaal die er alleen maar op uit is de Dawn Brigade tegen te houden. Zodra deze generaal, Jarod, hoort van het onderzoek probeert hij bij de Dawn Brigade binnen te sluipen.

Één van de leden, een jong meisje die Micaiah heet, loopt eventjes weg bij de groep en wordt gelijk aangevallen door Jarod. Micaiah wordt gelukkig gered door de Black Knight, van wie iedereen dacht dat hij was vermoord door Ike. Jammer genoeg weet Jarod te ontsnappen, maar Micaiah en Black Knight kunnen dan wel weer terugkeren naar het kamp. De volgende dag begint Jarod met de laatste aanval op de hoofdstad Nevalla. De Dawn Brigade weet echter het kasteel binnen te dringen en de aanval van Jarod te stoppen. Dit luidt het begin in van een herboren Daein. Pelleas wordt namelijk gekroond tot koning van Daein en het land is weer eens een vrij land. Niet iedereen is hier blij mee, want koningin Elincia is bang dat Daein voor de tweede keer de oorlog aan Crimea verklaart. De eerste tekenen van rebellie beginnen dan ook al vrij snel. Het lijkt er dus op dat Crimea alweer voor een oorlog komt te staan.

Oud, maar verbetert.

Deze oorlog is echter niet het enige wat de Radiant Dawn gemeen heeft met het vorige deel, want er is ook besloten om niks te veranderen aan de gameplay. Voor echte fans is dit dan ook geen enkel probleem, want dit was altijd één van de beste punten van de serie. We krijgen dus weer verschillende slagvelden die verdeeld worden in vierkantjes. Als een soort van schaakspel zul je dan al je manschappen over het veld moeten verplaatsen. Om de beurt zullen jij en je vijand jullie troepen moeten verplaatsen en tegen elkaar moeten laten vechten. Het spel wordt zal dan ook op dezelfde manier te spelen zijn. Het wordt zelfs mogelijk om het te spelen met een Gamecube- of Classic-controller. Zoals altijd in Fire Emblem zul je ook nu weer moeten uitkijken dat je niemand kwijtraakt, want je krijgt verloren personages ook nu niet meer terug.

Strategie is dus ook in Radiant Dawn weer een belangrijk onderdeel. Dit zul je terug zien in de vele dingen waar je rekening mee moet houden tijdens een veldslag. Je kunt namelijk weer niet zomaar iemand gaan aanvallen met het wapen wat jij wilt. De Weapons Triangle zal namelijk weer terugkomen, samen met de Trinity of Magic. Dit komt een beetje neer op steen-papier-schaar. Zwaarden zijn effectief tegen bijlen, bijlen zijn sterk tegen lansen en lansen zijn op hun beurt weer krachtig tegen zwaarden. Dit gaat hetzelfde bij magie. Vuur verslaat wind, wind verslaat elektriciteit en elektriciteit verslaat weer vuur. Dit is in Radiant Dawn maar één van de twee driehoeken der magie. Zwarte magie komt er namelijk nu ook bij en deze maakt weer een driehoek met lichte magie en anima (dit zijn vuur, elektriciteit en wind). Op deze manier zul je dus meer dan ooit tevoren alles al moeten hebben verzonnen.

Wat heeft Radiant Dawn nou eigenlijk voor nieuwigheden?

De tweede driehoek der magie is niet het enige nieuwe strategisch element. De Wii maakt het namelijk mogelijk om voor het eerst ook hoogte mee te laten tellen in een gevecht. Als je nu iemand aanvalt die lager dan jou staat op het veld, zul je meer kans hebben om hem te raken. Daar komt ook nog eens bij dat je tegenstander dan weer minder kans heeft om je te raken. Deze kleine, maar toch belangrijke verandering zal een groot verschil moeten maken in de gevechten. Je mannen onderling kunnen in Radiant Dawn elkaar ook weer ondersteunen. Dat zal nu echter wat dieper gaan dan in Path of Radiance. Er komen twee soorten ‘Support’, Buddy Support en Bond Support. Buddy Support houdt in dat je personages onderling een band kunnen vormen, wat op sommige momenten een bepaalde statistiek kan verhogen. In Path of Radiance kon dat alleen maar met bepaalde personages, maar nu kan iedereen dit met elkaar doen. Bond Support is dan wel weer afhankelijk van bepaalde personages, zoals in het vorige spel.

De Support zal waarschijnlijk veel nuttiger zijn, want Radiant Dawn krijgt echt een gigantisch scala aan speelbare karakters. Er komen tweeënveertig terug uit Path of Radiance, en er komen nog eens dertig nieuwe personages bij. Een leuke toevoeging uit The Sacred Stones is, dat alle Beorc nu drie keer van klasse kan veranderen in plaats van twee keer. In elke klasse wordt een personage sterker. In de laatste klasse zullen ze dan hun ultieme techniek (Occult) leren. Dit kan vanaf level éénentwintig in de tweede klasse. De Laguz kunnen nog steeds niet van klasse veranderen. In plaats daarvan kunnen zij nu getraind worden tot level veertig. Dit is een welkome verbetering, want met de Laguz was ik in Path of Radiance altijd heel snel uitgetraind, aangezien ze daar maar tot level twintig getraind konden worden. Er zit nog steeds een nadeel aan de Laguz, omdat je een voorwerp, de Satori Sign, zult moeten gebruiken in level dertig, voordat ze hun Occult kunnen leren.

Dit is wel weer een beetje in overeenstemming met de andere verbeteringen in het spel. Elke toevoeging brengt zowel zijn voor- als nadelen met zich mee. Hiermee lijkt het wel echt het Fire Emblem gevoel door te gaan zetten, want in Fire Emblem: Radiant Dawn zul je meer tactieken moeten verzinnen dan dat ik tot nu toe in een westerse Fire Emblem game heb gezien. In ieder geval lijken een paar punten uit het vorige deel echt goed uitgedacht te zijn, want dingen als het lage level van de Laguz waren altijd een grote ergernis en weerhielden me er altijd een beetje van om met één van hun te spelen. Ik kijk er dan ook echt naar uit om het spel met eigen handen te kunnen spelen. We zullen jammer genoeg nog wel moeten wachten, want er is nog geen Europese releasedatum bekend. In Amerika lag het spel vijf november al in de winkel.


  • Auteur: Robin Kooistra | Genre: Strategische RPG | Release: 22-11-2007 | Uitgever: Nintendo | Ontwikkelaar: Intelligent Systems
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx