FIFA 19

thumbnail

Wisseling van licenties

De Champions League is alweer in volle gang en er is dan ook geen beter moment om de nieuwe FIFA-game uit te brengen. EA pakt dit jaar flink uit met vele licenties ten opzichte van Pro Evolution Soccer, welke veel heeft verloren. Dit jaar vinden we dan eindelijk de Champions League in volle glorie in de nieuwe FIFA-game. Met dit jaar Ajax en PSV in dit prestigieuze toernooi lijkt er voor de Nederlander geen beter moment te zijn dan een introductie van het toernooi in deze editie van FIFA. Is dit een schot in de roos? Of heeft EA zich er te makkelijk van af gebracht?

FIFA 19 brengt dit jaar dus enige nieuwe features. Deze features zijn vooral gericht op de content, en niet zozeer op de gameplay. Al snel zul je merken dat de gameplay van de game niet zozeer is gewijzigd ten opzichte van het vorige jaar. Wel nieuw is het schietsysteem, dat wat gevoeliger is gemaakt en zorgt voor iets meer verrassende schoten dan voorheen het geval was. Ballen kunnen dan ook sneller langs het doel gaan wanneer je te ruw met je analoge stick overweg gaat, waardoor je vooral bij afstandsschoten goed moet richten om de bal in de kruising te krijgen. Verder is vooral de algehele gameplay flink verfijnd. Loopacties zien er soepeler uit, passes gaan sneller en dieptepasses gaan beter dan voorheen. Toch lopen spelers van je eigen team nog wel eens redelijk in de weg, wat ervoor kan zorgen dat je ze liever uit de weg ziet gaan, dan dat ze proberen in de weg te lopen om je te helpen. Het zijn soms redelijk statische positiewisselingen van spelers die hun eigen positie in de opstelling proberen te vinden, terwijl jij hun kruist met een loopactie. Die statische, gescripte handelingen zie je helaas wel meer in FIFA, en beginnen soms alleen maar meer op te vallen. Zo lijkt het computergestuurd te zijn dat een kans op een goal een stuk groter is in blessuretijd. Zo kwam het geregeld voor dat wanneer ik met een maat speelde dat in de laatste minuut plots 2 goals vielen, vaak 1 aan beide kant, waardoor het alsnog spannend werd terwijl de rest van de wedstrijd volledige controle heerste. Daarnaast lijken ook tackles en momenten waarin je de voet dwars probeert te zetten sneller te mislukken wanneer de computer niet wil dat je de bal afpakt. Daardoor lijkt er soms geforceerd te worden dat iemand een bepaalde kans moet krijgen, iets wat niet hard te maken valt, maar wel erg opvalt. Nieuw in de game is verder het active touch systeem, waarmee je schijnaannames en nieuwe aanname-mogelijkheden zult hebben. Het zijn allemaal zeer lichte aanpassingen en optimalisaties, die wat mij betreft te weinig merkbaar zijn in de gameplay zelf.

Vooral nieuwe speelmogelijkheden

Wat betreft content kunnen we het redelijk uitgebreid hebben. Er is namelijk best wel wat toegevoegd aan de nieuwe FIFA-game. Het gaat niet zozeer om content is toegevoegd aan huidige modi, maar meer om nieuwe mogelijkheden. Te beginnen met de leukste mogelijkheid wat mij betreft; Het spelen van ‘No-rules’. Hierin zijn er geen regels tijdens het spelen van een wedstrijd. De scheidsrechter zal dus niet fluiten voor overtredingen of buitenspel, waardoor je af en toe best bizarre situaties zult krijgen in het spel. Ook de commentatoren zijn redelijk verward tijdens het spelen van deze mode, en zullen zich veelal verbazen over de overtredingen die niet bestraft worden. Vooral leuk hierbij is dat spelers als Costa van Atletico Madrid flink buitenspel gaan staan waardoor je lekkere dieptepasses achter de verdediging kunt leggen. Naast deze spelmogelijkheid zijn er ook nog andere opties. Zo kun je instellen dat elke kopgoal uit een voorzet dubbel telt, of dat bij elke goal die je scoort er een speler van het veld gaat, waardoor de incasseerder van de goal iets meer kans krijgt om het spel te maken. Het zijn leuke opties in de game die het spelen een stuk meer casual en grappig maken. Daarnaast kun je ook direct wedstrijden van finales spelen, bijvoorbeeld een bekerfinale of een Champions League finale, waarmee je direct de sfeer kunt proeven van zo’n toernooi. Nu we het toch over de Champions League hebben; Heel veel anders dan in PES ziet deze er eigenlijk niet uit. Natuurlijk komt de welbekende hymne vaak voorbij en zien we voor de wedstrijd een leuke introductie met veel Champions League logo’s voorbij komen, maar echt heel veel anders is het allemaal niet. Het is vooral de sfeer die gezet wordt en natuurlijk de manier van opzet van het toernooi die een leuke toevoeging vormen als speelmodus. Deze speelmogelijkheid wordt bijvoorbeeld ook in The Journey toegevoegd. Hierin kan Hunter de Champions League in, net als zijn collega-voetballer. Ook kun je het avontuur van z’n zus gaan beleven, waarmee je dus zelf de keuze hebt welk avontuur je wilt beleven. Natuurlijk komt Hunter zijn vrienden/familie nog diverse malen tegen in de game, en ga je jezelf nog meer omhoog werken om zo de grootste ster van de wereld te worden. The Journey voelt dit jaar weer redelijk vergelijkbaar aan in vergelijking met het verleden. Je moet soms ingrijpende keuzes maken, maar zult ook aparte gebeurtenissen meemaken. Zo zul je onder andere een klassieke match spelen die je vader in zijn vroegere jaren meemaakte. Dat ziet er leuk uit. De modder op alle spelers en de knipperende ‘HERHALING’-tekst in de rechterbovenhoek zoals dat vroeger op TV eruit zag maken het spelen erg sfeervol. Daarnaast kun je klassieke matches ook willekeurig spelen, dus niet exclusief in The Journey. Hoewel het avontuur van The Journey zo nu en dan wat in het slop valt, en soms wel erg veel neer komt op de opeenvolging van het uitvoeren van trainingen en wedstrijden spelen, is het leuk dat men nu net iets meer features in de mode heeft gestopt. Zo heb je onder andere mentoren in je team die je het goede voorbeeld moeten geven, en kun je net wat meer tijdens de conversaties, die voorheen wel erg statisch en saai over kwamen.

Wat we al kennen…

Naast de nieuwe modi zijn er natuurlijk ook de oudere modi, waaronder het welbekende FUT. In deze modus kun je nu gebruik maken van de Division Rivals, dit zijn spelers in een andere divisie. Verder zijn er de FUT icons, beroemde spelers uit het verleden waaronder Johan Cruijff natuurlijk. En het kan niet uitblijven; De Champions League en Europa League zijn ook volledig geïntegreerd in FUT. Echt heel veel nieuwe features zijn er verder niet, naast de kleine details, waarmee FIFA Ultimate Team gewoon blijft doen waar het goed in is; Mensen het tegen elkaar opnemen om zo je beste team ooit te creëren. Ook de career-mode is niet bijster vernieuwend in deze game, en is zelfs nog minder aangepast dan FUT, welke nog enigszins wat aanpassingen en toevoegingen kent. EA lijkt zich daarmee niet zozeer meer te richten op deze game mode op dit moment.

Op het gebied van audio en visueel vlak is er niet veel gewijzigd in FIFA 19. De spelersgezichten zien er net wat beter uit en de aparte vieringen van goals zijn goed nagemaakt, wat de beleving iets intenser maakt met de realiteit. Daarnaast is het spel net een tikkeltje scherper hier en daar, vooral wat betreft de gezichten van spelers, al lijken de spelers van Ajax bijvoorbeeld nog altijd niet. Huntelaar bijvoorbeeld, heeft op hoofdvlakken wel redelijk hetzelfde gezicht, maar daar is ook wel alles mee gezegd. Of dat ooit gaat veranderen is dan ook de vraag. Ook het ingame commentaar van de presentatoren is weinig veranderd. Er zijn wat uitspraken toegevoegd nu de Champions League is toegevoegd, maar verder zullen Evert en Youri veelal hetzelfde blijven uitbraken als ze voorheen deden. Echt imponerend is het niet en een frisse wind op dat gebied zou wel eens welkom zijn. Wel is opvallend dat de herrie die supporters maken tijdens Champions League wedstrijden van een stuk hoger geluidsniveau is. Dat is op zich een prima detail, aangezien je dat ook vaak in echte Champions League wedstrijden ziet gebeuren. Al met al mag FIFA 19 zich een realistische game noemen die vooral op het gebied van contrast en presentatie meer imponerend is dan Pro Evolution Soccer. Ook de menu interface is lekker clean dit jaar, en minder rommelig dan voorheen. De balans tussen drukte en overzichtelijkheid is dan ook prima.

Je kunt lang praten over FIFA 19 en elk jaar komen er weer nieuwe dingen bij, en wordt een en ander verbeterd, maar toch zijn er ook veel mensen die blijven zeggen dat het een minieme, jaarlijkse update betreft. FIFA 19 is dat echter niet helemaal. Qua gameplay moet ik wel zeggen dat de franchise dit jaar minder is dan PES, met ongeveer enkel het schietsysteem dat licht gewijzigd is en iets meer om timing draait dan voorheen. De AI is nog steeds voor verbetering vatbaar, en ook het gevoel van veel gescripte ingame momenten zijn soms vrij irritant en voorspelbaar. Daarnaast blijven vaste minpunten als het commentaar en niet lijkende spelers in de onbekendere divisies onbehandeld, iets dat waarschijnlijk ook nooit echt aangepakt zal worden. The Journey brengt echter een leuk nieuw avontuur, met enkele nieuwe features die het net wat levendiger maken. Verder is de Champions League natuurlijk een welkome licentie in de game en zijn vooral de speciale huisregel-opties, waaronder no-rules, erg goed verzonnen. FIFA 19 is daarmee een goede vooruitgang, die nog voor verbetering vatbaar is, maar wel weer een goede basis neerlegt voor alle voetballiefhebbers.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Sport | Release: 02-10-2018 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: EA Sports
    Graphics: 8.5 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 8.0 | Besturing: 8.5 | Replay: 9.0
    8.3
    + Huisregels-modus
    + Champions League-licentie
    + Hier en daar de lichte verbeteringen
    - Voelt erg gescript aan
    - AI van medespelers kan beter
    - Commentaar, gezichten onbekendere spelers

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx