Feature: Xbox 360 preview (deel 2)

thumbnail

Je krijgt bij het spelen op de Xbox 360 echt het gevoel alsof je op een getunede Xbox speelt. Het is allemaal bijzonder maar toch ook niet echt vernieuwend. Vooral de graphics moeten het doen, ik zie het meer als een soort van upgrade van de Xbox, geen vernieuwende opvolger. Voor de presentatie en de mogelijkheid om te spelen wist ik al wat uren rond te komen met Xbox games als FIFA 2006, hierdoor kon een vergelijking tussen beide consoles erg goed mogelijk gemaakt worden. Natuurlijk merk je wel degelijke de nodige verschillen en zijn deze in het voordeel van de Xbox 360 maar de wijze van spelen heeft veel weg van de huidige generatie en weet niet echt opvallende nieuwe functies met zich mee te brengen.

Veel vragen ontstonden toen Microsoft wat weifelend naar buiten bracht dat de Xbox 360 backwards-compatible zou zijn met de huidige Xbox games. Nu blijkt dat onder andere toppers als Halo en Halo 2 succesvol op de nieuwste generatie van Microsoft draaien. Veel games dienen echter deels hergeprogrammeerd te worden om op de nieuwe console te kunnen draaien wat dus weer veel geld kost voor de consument aangezien er een nieuwe versie gekocht moet worden.

Het Xbox Live netwerk zal een grotere factor dan ooit gaan spelen. Door een aankoop te veroorloven die eventueel een Xbox Live abonnement met zich mee brengt is het mogelijk om online tegen vrienden (of juist vijanden) te spelen. My Xbox, zoals het genoemd wordt, stelt je in staat een account te creëren waarin je games getrackt worden en waarin je persoonlijke aanpassingen kunt toepassen. Alles wordt dan opgeslagen in systemen en kan bekeken worden in een statcenters online. Ook kan er content gedownload worden voor games zoals nieuwe maps en characters. Op zich is dit nu ook al mogelijk (extra maps voor Doom III en Halo 2 bv) maar het scala zal een stuk breder gaan worden en misschien zelfs wel wekelijks patches en updates gaan aanbieden die je dan kan downloaden en installeren op de console. De poort tot het hedendaagse internet dat we vooral kennen op de PC staat dus weer een stuk verder open, of je het nu leuk vind of niet.
Het nieuwe netwerk dat op 24 oktober aangepast zal worden gaat officieel op 22 november in de lucht en zal ruim voor de Amerikaanse release in werking zijn gesteld.

De Xbox 360 wordt niet alleen een game machine, ook op multimedia gebied moet het een uitgebreid pakket gaan worden. Door de communicatie tussen een desktop PC met Windows MediaCenter aan boord en de Xbox 360 is het mogelijk om muziek, video’s en foto’s via de PC naar de Xbox 360 te sturen en deze dan weer op de TV te kunnen bekijken. Zelfs het opnemen van TV shows en het streamen van content naar de Media Center extenders zou mogelijk gemaakt kunnen worden.

Uiteraard hebben consolegames ook de nodige rekenkracht nodig, dit zal gaan komen van de IBM PowerPC-based cpu die draait op een frequentie van 3.2 Ghz. Het gaat in dit geval echter op 2 cores die dus meerdere threads kunnen behandelen in een kortere tijd door een soort van taakverdeling die gerealiseerd wordt. Dit zie je ook in het pc tijdperk dat nu is aangebroken bij bijvoorbeeld de X2 cpu’s van AMD die een dual core bevatten.
Waar al lange tijd over gediscussieerd is en wat voor sommige nog niet duidelijk zal zijn is de interne schijf die aanwezig zou zijn (of juist niet) in de Xbox 360. J. Allard van Microsoft maakte enkele maanden terug bekend dat er ook exemplaren zonder harde schijf zullen verschijnen voor een wat lagere prijs. Nadeel aan deze exemplaren is het ontbreken van opslagcapaciteit, ook zullen enkele games zelfs niet zonder harddisk gespeeld kunnen worden. Voordeel dan weer van de schijf is de extra content die het zou bevatten, veel minigames zouden standaard aanwezig zijn, veel waarde zal hier echter niet aan gehecht worden, het gaat namelijk om soortgelijke games als ‘Tetris’ en dergelijke. Er wordt dan ook benadrukt dat het alleen maar een soort van show off is van wat de console kan. “Voor een gedeelte is het de bedoeling dat gamers leren kennen wat je allemaal met het systeem kan doen en dat ze op die manier aangemoedigd worden om nieuwe dingen te ontdekken.”, aldus Allard. Voor iedereen die geen harde schijf bezit zijn er 2 Memory Units die ondersteuning bieden voor geheugenkaartjes die een capaciteit hebben van minstens 64MB. In totaal zullen er 3 USB poorten aanwezig zijn die weer ondersteuning zullen bieden voor (toekomstige) randapparatuur.

ATI leek het, om verder in te gaan op de hardware, zo goed als voor elkaar te hebben. De grafische chip voor de Xbox 360 leveren. Nvidia deed dat vorig jaar nog voor de huidige Xbox. Ditmaal zijn de rollen omgedraaid en mag Nvidia de kant van Sony gaan verdedigen.
ATI probeert de concurrentie in ieder geval met alle mogelijke krachten te verslaan. Met maarliefst 48 shader pipelines, een nieuwe shader architectuur en 10MB aan embedded videogeheugen aan boord zal er een poging genomen worden om de opponenten bij voorbaat het veld uit te slaan. Vooral de 48 shader pipelines spreken voor zich, niet gek dat de console ook coolers bezit die soms dan ook op volle toeren moeten draaien. Hier heb je overigens vrij weinig last van als de console afgedekt achter een glazen bol staat zoals bij ons het geval was. Over het aantal geproduceerde decibels kunnen we dus nog vrij weinig zeggen.
Er zullen heel wat accessoires beschikbaar gesteld worden voor de Xbox 360, uiteraard is dit alles niet kosteloos te verkrijgen, daarom heb ik een kort overzicht gemaakt met producten en (geschatte) prijzen in Amerikaanse dollars:

Xbox 360 (draadloze controller): $49.99
Xbox 360 Play and Charge Kit (oplader voor je draadloze controller): $19.99
Xbox 360 Hard Drive (20 GB): $99.99
Standaard Xbox 360 controller: $39.99
Xbox 360 Headset: $19.99
Xbox 360 Faceplates: $19.99 (per stuk)
Xbox 360 Wireless Networking Adapter: $99.99
Xbox 360 Universal Media Remote (afstandsbedienig): $29.99

Als afsluiting nog een overzicht van de bundels, er zijn namelijk goedkopere en uitgebreidere, maar duurdere bundels verkrijgbaar. Zo bestaan er 5 pakketten: Xbox 360 Core, Silver, Gold, Ultimate en The Omega bundle.
Meer info hierover kun je op deze website vinden. Aangezien het meer om de inhoud gaat (iets wat net zo goed gekopieerd kan worden) lijkt het me net zo handig dit alles met een directe link duidelijk te maken in plaats van simpelweg de gehele handel hier onlogisch te kopiëren.

Voorlopige conclusie

De Xbox 360 wordt absoluut een nieuwe revolutie. De PS3 en de Revolution mogen dan wel lekker veel functies omvatten en gevarieerd zijn. De werking en de populariteit van Xbox Live, de multimedia functies, de samenwerking tussen console en PC en het aantal games dat gaat verschijnen voor de toekomstige console zal meer dan ooit te bieden hebben. Gebruikers kunnen in elk opzicht iets doen met de console en voor verschillende doeleinden gebruiken. De relatief hoge prijs zal sommige doen afschrikken maar persoonlijk verwacht ik een soortgelijke prijs voor de PS3, al dan niet hoger. Vooral het bredere aanbod van games dat zal gaan komen zal menigeen een positieve benadering bezorgen. Of het dit jaar wel een succes wordt in Japan betwijfel ik, door het vrij brede publiek dat toch instemt voor de PS3. Vooral in grafisch opzicht heeft Microsoft mijn verwachten bij vlagen voorbij gestreefd.
Ik ben in ieder geval benieuwd en ik hoop vooral op een wat mooiere strijd in Japan, daar waar de huidige Xbox verre van populair blijkt te zijn. Laten we dus hopen op een groot succes, niet alleen in Europa, maar ook in landen als Japan, wat toch een grootmacht is.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx