Er is heel wat heisa geweest over de grafische mogelijkheden van de Playstation 3, XBox 360, en de Revolution.
Sony overweldigde op de E3 menigte met ongelofelijke beelden van killzone ,Fight Night 3, Motor Storm, en meer.
Later werd er geroepen dat het allemaal fake was en niets van dit alles werkelijk op de PS3 was gemaakt. Maar wat getoond werd, en een gedeelte daarvan was gemaakt alleen op de Cell de rest op hardware die in de buurt komt van de uiteindelijke power van de hardware van de PS3. En dan bedoel ik hoofdzakelijk de RSX, de GPU van Nvdia.Wat getoond werd is wat op de PS3 mogelijk is, en wordt in de nabije toekomst. Ik zal proberen uit te leggen waarom ik dat denk.
Onlangs werd geroepen door ATI dat hun chip de beste zou zijn en dat de graphics van de xbox360 beter zouden zijn dan
die van de PS3.
Dit zou een heel indrukwekkende prestatie zijn. Zeker zou Microsoft de killerconsole hebben als zij voorsprong hadden op graphics gebied, toch? Hadden ze dit niet ook al bij de xbox?
Ik denk dat graphics niet alleen afhangen van de GPU, er komt meer bij kijken.
PS3 zal verbazingwekkende verwerkingscapaciteit onder de kap hebben. De Cell zal 2,0 TFLOPS kunnen uitpoepen in vergelijkingmet XBox 360’s 3 dual cores die 1 TFLOP kunnen berekenen.
Maar dat is niet belangrijk, dat heeft geen effect op de graphics, toch?
Dat is precies wat ATI en Microsoft de mensen willen laten geloven.
Sony heeft in deze een zeer weloverwogen beslissing genomen met deze realtime berekeningen.Dit had voor Sony hoge prioriteit.
Als dit vermogen gebruik door gamedevelopers zullen we werelden in PS3 games zien die veel meeslepender en echter werken als in de games op de 360.
“Other companies may have HD [high definition] graphics, but the internals are the same,” zei Ken Kutaragi.
“For the most part, they don’t do calculations. For the most part, they don’t do
physics — they just add movement through motion capture. Even if you can’t tell the difference with a quick glance
at the visuals, this difference is something that can be immediately understood.”
”
Neem bijvoorbeeld een E3 demo en bekijk die eens even wat nader, om een beetje het idee te krijgen wat hij bedoelde.
Sony toonde een tankstation wat ontplofte en alle berekeningen, de explosie de rook het vuur,het rondvliegend materiaal
(wat allemaal heel realistisch uitzag) was geen scripted event,allemaal berekend in real time door de Cell processor
Plaats nu de bron van de explosie eens een beetje naar de achtergrond.Kijk nu eens naar waar het puin allemaal naartoe vliegt, omdat dit in real time is en geen scripted event, kan het zo zijn dat als de gamer de zelfde situatie herspeelt, een stuk puin wel eens op een andere plaats zou kunnen terecht komen als bij de eerste keer.
De games zijn niet meer voorspelbaar. Dit is wat Sony gaat
introduceren in games,Maar dit is nog maar het begin van de visie van Sony.
In spel zoals Tekken werd een gamesfiguur gewond op de plaats waar de speler geraakt werd en het was voorgeprogrameerd, en de reactie op de slag of stoot ook. Maar daarna stond de geraakte speler weer op en knokte verder alsof er niets aan de hand was. Zou dit in real time gedaan worden en zeg de tegenstander was aan zijn knie geraakt zou hij daar nog een paar minuten last van kunnen hebben en zijn knie niet goed kunnen gebruiken, dit gegeven opent nieuwe gameplaymogelijkheden.
Ook zijn er heel veel mogelijkheden om de AI (Kunstmatige Intelligentie) in games te verbeteren. De dubbele processor kracht maakt een betere AI mogelijk, nog slimmere vijanden met eigen (verschillende) strategieën.
De dubbele verwerkingscapaciteit betekent dat de Cell zal veel complexere AI routines kan berekenen.
De XBox 360 kan de zelfde hoeveelheid militairen op het scherm kunnen tonen en ze zullen ook mooi uitzien, maar zij zullen een beetje dommer zijn, en een beetje voorspelbaarder.
Ik zeg niet dat deze dingen niet al in games aanwezig zijn in mindere mate . Maar Sony is van plan dit nu uit te werken zoals hierboven beschreven, en met de rekenkracht van de Cell is dit ook goed mogelijk.
Het zal niet gelijk zo gebruikt worden, dat zal even duren, maar de potentie is er.
Ze leggen niet alleen de nadruk op graphics maar willen ons onderdompelen in een interactieve en veranderlijke wereld.
Het creëren van deze variërende werelden en ervaringen in real time van games zal wel wat tijd vergen voor de ontwikkelaars van de PS3 games om dit te realiseren.
Het is nog nooit gedaan, tenminste niet op deze schaal.
Hideo Kojima gaf al aan dat niet alle developers dit snel onder de knie zouden krijgen, maar hij droomt ook van een levende wereld in games.
Hij had al aangegeven dat hij dat zijn visie is: “een levende en veranderde wereld in games te willen creëren, die de speler nog meer in een game onderdompelen.”
Door de rekenkracht van de Cell heeft hij een handvat hiervoor aangereikt gekregen.
Mijn bewering van het belang van de Cell werdt al eigenlijk onderstreept door Factor 5 die de xbox 360 inruilde voor de PS3 zei zeiden:
According to a story on C|Net, Julian Eggebrecht, president of Factor 5, has confirmed that the company will no longer support the Xbox 360 and instead it will create games exclusively for the PlayStation 3. The following paragraph is an extract from the article:
The choice boiled down to performance, Eggebrecht said at E3 in Los Angeles. His company has worked with Microsoft’s Xbox 360, but found PlayStation 3’s 3.2GHz Cell chip offered more processing power. The additional performance allows the gang at Factor 5 to more easily simulate the real world for a better game experience, he said.
In de eerste generatie van games voor beide systemen zal niet veel verschil te zien zijn, maar zodra de PS3 ontwikkelaars
beginnen te leren hoe uit de ontzagwekkende verwerkingscapaciteit van de Cel voordeel te halen valt zal het zichtbaar worden.
Ik schat in dat na 2-3 jaar een verschil te zien zal zijn in de games voor de PS3 en de Xbox360 door de enorme rekenkracht van de Cell, het dubbele van de xbox 360.
Laat ATI en Microsoft opscheppen over unified shaders en graphics voordeel van de xbox 360. Zij missen denk ik de essentie van wat veel gamers willen. Zeker mooiere graphics maar dat went.
Wat gamers echt willen is ondergedompeld worden in levende interactieve wereld en tegenstanders met een goede niet voorspelbare AI.
Microsoft probeert met de xbox360 te doen wat ze ook al met de xbox deden kom met de “beste” console met de mooiste graphics en het beste online verhaal en je bent er.
Kom je er met de xbox niet pleur hem weg en maak een xbox maar dan beter steek vooral geen geld in inovatie. Ontwikkel niks zelf en speel gewoon op zeker.
Maak je console de goedkoopste, bezuining op dingen zoals een inovatieve processor, steek vooral niet je nek uit ga voor techniek die al voorhanden is.
Gelukkig zijn de bedrijven zoals Sony met toekomstvisie om nieuwe dingen in te leiden en te proberen. Gelukkige zijn er bedrijven die wel hun nek uitsteken en risico durven te nemen en innoveren. En wij zouden gamers daar dankbaar voor moeten zijn.
Conclusie:
Niet alleen een GPU met unified shaders (ATi)maakt de graphics, nee graphics ontstaan door een samenwerking en overdracht van informatie tussen de GPU en de CPU, en de kracht van beiden.
De RSX van Nvdia zal weer andere kwaliteiten bezitten die de GPU van ATi niet heeft.
Maar als je puur kijkt naar de combinatie van de Cell en de RSX zal moeilijk te ontkennen zijn dat de hardware van de PS3 meer onder de motorkap heeft dan de xbox 360.
En ik ben er van overtuigd dat zich dat in de nabije toekomst zal uitwijzen.
De kwaliteiten van de RSX bekijk ik later als deze officieel bekend gemaakt worden, en hardwarekenners zich erover hebben uitgelaten.