Dat kleine ontwikkelaren en uitgevers ook goede games kunnen maken geloofde ik niet zo sterk in. Tenminste, een week geleden dacht ik er nog zo over. Want afgelopen vrijdag, 5 oktober, ben ik naar het Lighthouse evenement in Scheveningen geweest waar deze kleine maar toch interessante Nederlandse uitgever het twee-jarig bestaan vierde. Dit ging samen met de pre-launch party van één van de games die dit jaar nog moet verschijnen; de RTS SunAge. Zoals ik al zei geloofde ik voorheen niet echt in kleine studios en dergelijke, omdat ik die meestal associeerde met slechte budget games. Maar na het bezoeken van Lighthouse heb ik toch een kleine verandering in mijn mening aangebracht.
Het evenement begon wanneer er een kleine toespraak werd gehouden over wat Lighthouse nu precies inhoudt. Want vele, waaronder ik, kenden Lighthouse niet zo verschrikkelijk goed. Er werd onder andere duidelijk gemaakt dat het ging om een uitgever, en niet een ontwikkelaar van games. Kleinere studio’s worden dus geholpen om games uit te geven, waaronder Vertex 4, de ontwikkelaar van SunAge. Na wat meer technische praat kwam er een korte demonstratie van het spel, hoogstwaarschijnlijk om ons allemaal lekker te maken voor het spel. Waarmee we overigens na de demonstratie mee aan de gang konden.
SunAge is een real strategy game in een 2d jasje. De reden waarom ze voor 2d en niet voor 3d hebben gekozen is simpel; volgens hen draaien de wat mooiere games toch wat meer om de graphics dan om de gameplay, en als ze dus SunAge ook in 3d doen gaan ze als het ware concurreren met de rest. Zij vinden het beter en vooral leuker om voor een Starcraft-achtige look te kiezen. Hoewel deze wel trekjes heeft van 3d door uitstekend design werk, blijft deze stijl toch wel uniek.
In het spel is er de keuze uit drie verschillende facties; de Federacy (menselijk), Sentinel (bio-cyborg) en de Raak-zun (cyborg). Elke factie heeft een handvol aan eigen unieke specialiteiten, hoewel er een enkele keer een zelfde gebouw of unit terugkomt onder een andere naam maar toch dezelfde werking heeft. Er zit uiteraard een single-en multiplayer in, hoewel ik alleen de multiplayer zelf heb gespeeld heb ik toch wat minieme details over de singleplayer weten te bemachtigen. Ik weet echter niet wat het verhaal achter SunAge is, maar heb enkel wel wat bijzondere missies kunnen bewonderen die precies bij de setting passen. Deze missies zullen qua structuur uniek van elkaar zijn, vooral door de setting en de manier van aanpak is dit mogelijk.
Ik heb alleen over een LAN netwerk kunnen spelen, samen met een andere medespeler. In het begin vooral tegen de A.I, waarbij ik meteen al van kant kan maken dat deze erg pittig en agressief is. Tijdens de eerste potjes werd ik dan ook volledig de grond in geboord. Mijn medespeler ging gelukkig dan wel tactischer te werk dan ik, daardoor was ik ook vaak gered toen ik op het punt stond op verpletterd te worden. De A.I was ook aardig aangezien deze namelijk aanpast aan de keuzes van de speler. Toen ik bijvoorbeeld mijn basis volledig op grondtroepen concentreerde kwam de tegenstander aanzetten met een heel leger van luchttroepen. Wel zaten er nog wat onzuiverheden aan. Toen bijvoorbeeld de basis van de computer werd aangevallen trekte hij niet terug om zijn kamp te verdedigen. Na een gesprekje met een Lighthouse medewerker ben ik echter wel te weten gekomen dat ze nog bezig zijn met een moeilijkheidsgraad en het verbeteren van de A.I, zodat ook de beginner ook zonder veel moeite een match kan winnen van de computer. Er werd ook gezegd dat als je meteen aan de slag gaat met een skirmish potje dat je veel minder kans hebt dan wanneer je de tutorial eerst gaat spelen. Voordat er met een multiplayer match begonnen wordt mag de map van te voren goed bestudeerd worden, want om echt profeit te halen uit de wat waardevollere resources zul je wel moeten weten waar deze liggen. Dit wordt niet tijdens het spel op de speelkaart aangegeven, en het is dan bij een nieuwe map vooral ook zoeken naar resources.
De algehele bedoeling in SunAge is het opbouwen van een basis om zo steeds uitgebreider te worden. Dit klinkt standaard, maar er komt meer bij kijken. Zo moet je voordat elk gebouw dat geplaatst wordt actief is zogehete Transmitters aan het gebouw worden gelinkt. Zonder deze torens heeft een gebouw geen power, en daarmee wordt ook gelijk het Power Plant concept volledig weggevaagd. De units in SunAge zijn erg gevarieerd, dit komt mede dankzij de verschillende facties. Elke factie heeft zogezegd één specefieke stijl, zoals bijvoorbeeld cyborg’s en dergelijke, maar het aanbod aan units is bij elke factie groot. Ook heeft elke unit een alternative functie, waardoor de gevechten nog strategischer en uitgebreider worden.
Na het spelen met SunAge tot een uur of zeven ’s avonds werd voorgesteld om te gaan eten. Dit was niet zomaar een maaltijd, maar een geheel Italiaans buffet. Binnen enkele seconden bevond ik mij rondom de tafel waar al het lekkernij te vinden was waaronder Pasta, Spaghetti en Lasanga. Na een half uur gesmikkeld te hebben was het al bijna tijd om te gaan. De helft van de menigte dat zich verzameld had was al weg, er zat bijna niemand meer achter de computer en ik besloot ook om maar te gaan. Voordat ik wegging kreeg ik nog wel een mooie goodie bag, met daarin enkele leuke spulletjes. Kortom; een leuke dag, een goede game en heel veel plezier met de mannen van Lighthouse. De game SunAge ligt eind oktober in de winkels voor de PC.