Farsiders

thumbnail

Ver van goed

Wat maakt een game goed? Die vraag kan je je wel eens stellen wanneer je niet precies weet waarom je van een bepaalde game geniet. Is het het meeslepende of diepgaande verhaal, het spektakel, de gameplay of wellicht zelfs de muziek? Er zijn tal van redenen te verzinnen. Farsiders werd omschreven als een soort “Hadesachtige” game met flitsende actie en RPG elementen. Na urenlang zoeken naar gameplay die op Hades (een game waar ik geen genoeg van kon krijgen) lijkt liep ik weg met de gedachte wat Farsiders nou leuk zou moeten maken.

Farsiders is een lineaire hack & slash game met een sterke focus op het verhaal. Althans, dat is wat de game initieel beloofd. Je speelt als Cassandra die in de verre toekomst een poort vindt waarmee ze terug kan reizen in de tijd. Daar maakt de game gebruik van door technologie en magie te mengen. Technologie om je uitrusting te verbeteren en magie om je meerdere speciale aanvallen te geven in de vorm van kaarten. Er zit natuurlijk wat meer achter dit hele gegeven, want Cassandra heeft een redelijk mysterieus verleden. Het probleem van het verhaal is helaas dat het script bijzonder slecht is vertaald. Spelfouten, zinnen die nogal slecht zijn opgebouwd en op verscheidene plekken woorden die niet echt thuis horen in de zin. Ik heb hier geen bewijzen voor, maar het leest vaak alsof de game door kunstmatige intelligentie is vertaald. Het verhaal is daardoor niet echt waarom je deze game leuk kan vinden.

Met je fiets door het water

Heb je vroeger als klein(er) kind ooit wel eens met een fiets door een rivier proberen te fietsen of was ik één van de weinige? Wel eens mee gedaan aan een mudrun? Zo voelt de gameplay aan. Je hebt een combo met standaard aanvallen, een dodge die vaker tegenwerkt dan helpt, een knop om mee te verdedigen en een aantal speciale aanvallen met extreem lange cooldowns.  Alles beweegt alsof men permanent in een slowmotion scenè van een Zack Snyder film zit. Alleen dan met minder spektakel. Vijanden lopen als Lemmings op je af om ten onder te gaan aan je simpele drie hit standaard combo. Er zit vrij weinig variatie in de gameplay die stukken beter zou zijn als er meer tempo inzit, kortere cooldowns en meer manieren om je speciale aanvallen te combineren met je standaard aanvallen.

Farsiders heeft een redelijk uitgebreid systeem om je statistieken te verbeteren. Je hebt meerdere magische aanvallen, je kan zelf bepalen welke stats je verbeterd, je uitrusting is aan te passen en je hebt een heel skillsysteem waar bepaalde passieve skills vrij gekocht kunnen worden. Door de simpliciteit van de combat komt dit allemaal alleen niet echt verder dan louter wat getalletjes laten groeien. Wat wordt dan de essentie van combat? Je standaard drie aanvallen uitvoeren, weglopen, weer je standaard combo uitvoeren en een speciale aanval gebruiken om het af te ronden. Als deze tenminste niet weer aan het afkoelen zijn.

Dit geheel wordt nog wat minder plezant door de niet responsieve controls. Zowel je aanval als je dodge hebben een bizarre vertraging. Je dodge is zelfs zo onbetrouwbaar dat je er totaal niet op kan rekenen. Niet dat dat erg is, want gewoon uit de weg lopen werkt net zo goed. Het loopt gewoon allemaal niet lekker. Door dit allemaal is de gameplay dus niet echt waarom je deze game leuk kan vinden.

Dan maar annuleren

Wat blijft er dan over? De muziek en graphics zijn wel okay en ik ben vrijwel geen bugs tegengekomen. Veel positiever kan ik niet zijn. Zelfs het control schema is bizar te noemen. Wellicht niet heel breed bekend, maar wat wij hier kennen als bevestigen en annuleren op een controller is in het verre Oosten precies omgedraaid. Daar zijn de symbolen op een PlayStation controller ook op gebaseerd. Kruisje is bij ons bevestigen en rondje annuleren. In Japan is dat dus andersom. Deze game gebruikt het Japanse schema en het is niet aan te passen. Veel geluk met het herprogrammeren van je hersenen om daar aan te wennen.

De ontwikkelaars beloofden met hun kickstarter campagne veel en tijdens interviews leek het erop alsof het iets bijzonders kon worden. Daar is helaas niet veel van gemaakt. Farsiders schittert in middelmatigheid en ik heb nog steeds moeite met bedenken waarom iemand deze game leuk zou kunnen vinden. Lekker laten liggen dus.


  • Auteur: Peter Derks | Genre: Hack & Slash | Release: 19-07-2023 | Uitgever: Gambit Ghost Studio | Ontwikkelaar: Gambit Ghost Studio
    Graphics: 6.5 | Geluid: 6.7 | Gameplay: 4.0 | Besturing: 3.0 | Replay: 2.0
    4.0
    + Muziek en graphics zijn wel okay
    +
    +
    - Controls niet responsief
    - Standaard control schema raar en niet aan te passen
    - Schittert in middelmatigheid

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx