Net wat anders
Nu de review van Far Cry 6 al enige tijd uit is, wordt het natuurlijk tijd voor enkele downloadbare content voor de game. Ubisoft had het idee om charcters uit eerdere games in deze DLC te proppen, en dat is nu voor het eerst gebeurd. Vaas is de eerste die aan de beurt is. Hem kennen we natuurlijk uit Far Cry 3. Het is niet de persoon die je zou willen tegenkomen op een zaterdagnacht, in een donker steegje. Gelukkig bevindt hij zich echter op een eiland en is hij ver van ons allen verwijderd. Maar nu is het zo dat hij onderworpen wordt aan heel wat vurige tegenstanders, die hem flink dwars zullen zitten.
In deze game speel je weer in een open wereld, echter is deze wat kleiner dan in Far Cry 6 het geval was. Ook kun je niet zomaar fast-travelen, maar kun je door middel van deuren van de ene kant naar de andere kant van het eiland stappen. De bedoeling is dat je 3 stukken van het zilveren drakenzwaard weet te vinden om zo te ontsnappen van het eiland. De DLC kent een rogue-like gameplay, waarbij de dood betekent dat je opnieuw moet beginnen. Echter is het net niet zo dramatisch als dat het klinkt. bepaalde RPG-elementen behoud je namelijk. Zo behoud je wapens die je vrijgespeeld hebt en zijn er de permanente traits. Hiermee kun je bijvoorbeeld elementen aanschaffen waarmee je na elke dood standaard weer een bepaalde hoeveelheid resources krijgt, of waarmee je health kunt verhogen, of de hoeveelheid health-regeneration spuiten kunt verhogen. Dit zijn tevens skill-trees, waarbij je steeds betere elementen kunt aanschaffen, waarmee het langzaam iets makkelijker wordt om de moeilijke dungeons te verslaan, om het zo maar even te benoemen. Er zijn namelijk bepaalde poorten en trials waarin je het op zult moeten nemen tegen een bepaalde hoeveelheid tegenstanders. Kom je hier levend van af, dan unlock je bijvoorbeeld een wapen of behaal je simpelweg een deel van de missie. De permanente traits kun je in je hoofdbasis kijkend in de spiegel vrijspelen met een soort van geld. Dit geld kun je verdienen door onder andere kisten te openen op het eiland, of door opponenten neer te knallen. Zij hebben namelijk ook veelal geld in hun handen.
The fuck?!
Verder zijn er de Mindfuck missies. Dit zijn ruimtes waarin je aan het hallucineren bent en waarbij de grafische aspecten van het spel een stuk verwarrender worden voor de speler. Ook zijn er de Citra Trials, wat erg uitdagende missies zijn in het spel en je speciale krachten kunnen geven. Deze raak je echter wel weer deels kwijt als je dood gaat. De poorten/gevechten worden gemarkeerd met een bepaalde moeilijkheidsgraad, waarmee je dus zelf redelijk goed kunt inschatten of je al toe bent aan een gevecht of niet. Dat voorkomt dat je onverwacht snel de dood zult vinden omdat de waves aan vijanden te groot zijn.
De omgevingen zijn lekker gevarieerd, net als in Far Cry 6 eigenlijk het geval was. De contrasten zijn echter wat groter. Zo zijn er stenen gebergten die eruit zien als vulkanen, maar heb je ook gele stranden en groene bossen. De sfeer in de game is uitstekend en ook de vijanden zien er net wat anders uit dan in Far Cry 6. Het zijn een soort van zombies die verdwijnen zodra je ze neer knalt, maar gelukkig wel geld en ammo achter zullen laten. Qua audio lijkt het spel identiek aan Far Cry 6. Wat dat betreft dus weinig bijzonders en opmerkelijks.
Far Cry 6 – Vaas: Insanity DLC is een welkome DLC die niet echt voort borduurt op Far Cry 6, maar net wat anders is. Het is een beetje meer rogue-achtig en net wat uitdagender dan normaal. De vijanden voelen als zombies en Vaas is net wat anders dan het main character in de main game. Je hebt echter wel deze main game nodig om deze DLC te spelen. Dat het verder vrij lineair is, en soms wat frustrerend kan zijn als je dood gaat, omdat je deels weer opnieuw je resources moet aanvullen, dat is zo, maar als je jezelf daar over heen kan zetten, dan is dit DLC die in ieder geval wel wat toegankelijker zal zijn dan vele andere rogue-like games. Het gameplay-element moet je echter wel liggen, wil je er goed in kunnen komen, en het leren van de abilities en de spelvorm onder de knie krijgen, kan enige tijd vergen. Zit je eenmaal erin, dan wil je ook snel verder en deze uitdaging uitspelen!
Kan het wel waarderen als ze wat anders met de dlc doen.Bij zo een lange game is het een beetje jammer als het teveel van het zelfde is.Vind het in ieder geval erg tof dat ze wat met Vaas gedaan hebben.