Na het bijna wereldomvattende fenomeen Fallout 3, kon er natuurlijk geen vervolg uitblijven. De ontwikkeling van de game, waar je nu de review van leest, lag ditmaal in handen van Obsidian Entertainment. Deze ontwikkelaar is voor de grote massa vrij onbekend, maar heeft wel degelijk goede mensen in huis. In de loop van de tijd naar de release kregen vele mensen hoge verwachtingen. Nu ikzelf de game al sinds twee dagen voor de release heb, is het natuurlijk de vraag of die hoge verwachtingen waar zijn gemaakt.
New Vegas baby
Wanneer de game begint bevind je je in een kleine dokters post. Je komt er al snel achter waarom je daar terecht gekomen bent. Het neemt echter al zijn eerste verrassende wending bij het samenstellen van je personage. Wat ben je, man of vrouw, hoe heet je, en vooral, hoe zie je eruit? Dit is totaal anders dan in de voorganger van deze game. Het plezierige er aan vond ik dat je minder zinloos in een vault zit zoals dat in Fallout 3 het geval was. Je hebt nu gelijk een meer directe introductie, i.p.v. dat je eerder geen flauw benul had van wat er zich om je heen afspeelde. Dat kon niet anders, omdat je in Fallout 3 nog maar een kind was.
Nadat je uiteindelijk hersteld bent door de vriendelijke dokter, is het zaak erachter te komen waarom je bij die dokter beland bent. Ik ga niet teveel bederven. Eenmaal op pad beland je al snel in het eerste dorpje van de game. Vanaf dat dorp krijg je de eerste kans om eens goed naar de omgeving te kijken. Je bevindt je midden in de woestijn, en hier zijn een hoop strijdende partijen die beweren er de baas te zijn. Het zijn die omgevingen die helaas sterk doen denken aan die van Fallout 3, en dat geldt ook weer voor het interieur van de nodige gebouwen en/of onderkomens van partijen. Het is vervelend te noemen dat de wereld middels kapotte snelwegen, asfaltresten etc. zoveel weg heeft van Fallout 3. Ook de kleine dorpjes hebben hier en daar veel weg van het vorige deel. Komt nog bij dat de omgevingen grafisch gezien ook nog eens achterlopen op zijn voorganger. Deze zag er echter toch beter uit.
Qua uiterlijk lijken de personages soms wel een playmobil of een lego-achtig chroom kleurtje te hebben. In een aantal gevallen, van wat losse NPC’s, ziet dit er echt matig uit. Nee, grafisch doet de game de serie bepaald geen goed. Er zijn echter wel positieve dingen te noemen. Zo vind ik wapens er dan weer wel beter uit zien en hebben de kleine dorpjes en New Vegas echt een levende indruk op mij gemaakt. Ook de stilte in de woestijn is goed uitgewerkt en dit wordt vooral versterkt doordat je in de buurt van gebouwen of kleine plaatsjes weinig of geen vijanden tegen komt. In de stadjes zelf is dat echter wel anders. New Vegas is de plaats waar ik nu ben aanbeland. Ik moet eerlijk zeggen dat ondanks dat de stad aan gort geschoten is, deze nog schoonheid heeft. Er spelen zich een hoop missies af in deze stad en je komt er ook niet zonder slag of stoot binnen. Maar genoeg gepraat. Deze stad ziet er mooi, nieuw en cool uit.
Even iets anders
Bovenstaande laat natuurlijk een hoop kritiek zien die je kunt verwachten in aanloop naar een release. Ik ga niet zeggen dat Fallout: New Vegas de lelijkste graphics ooit heeft, alleen dat het achterloopt op zijn voorganger en dus wat gedateerd is. Er is echter wel een positief punt en dat is dat je niet zo’n idioot stadscentrum hebt zoals dat in Fallout 3 het geval was. Je zult het zelf moeten ontdekken.
In de tijd dat ik de game nu heb mogen spelen ben ik een hoop positieve en de nodige negatieve dingen tegengekomen. Ik ga daar later in de review verder op in. Ik wil hier even in het kort duidelijk maken dat ik wel razend enthousiast ben over de game, maar dat ik de problemen die anderen ervaren natuurlijk niet ongehoord kan laten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan standaard klachten zoals de A.I. Bovenstaande moet al hebben aangetoond dat ik niet helemaal tevreden ben. Je bent nu bij het punt waar de belevenissen van mij worden uitgediept, als ook de klachten die ik en anderen hebben ervaren. De zeer positieve punten en minder goede punten of ronduit slechte punten.Misschien zul je denken: Waar in de aars van Balou heeft die gast het over? Het is echter van belang wil ik iedereen zoveel mogelijk van dienst zijn bij het beslissen over een mogelijke aankoop. Vandaar dat ik in onderstaande de nodige uitleg zal geven. Dat is voor mij nodig om het beeld in mijn hoofd van dit verslag compleet te krijgen.
Krankzinnig veel content…maar!?
Als je vond dat er in Fallout 3 al veel content zat, dan ken je New Vegas niet. Deze game heeft twee tot drie keer zoveel content en gameplay als zijn voorganger. Dit wordt nog weer eens extra duidelijk weergegeven door een behoorlijk aantal quests. De meeste herken je eigenlijks niet uit het vorige deel. Ik heb ze dan nog niet allemaal gehad, maar kan na een aardige serie wel vertellen dat dat heel goed zit. Je wordt namelijk zowel bij de content als de gameplay van hort naar her gestuurd. Dit is een uiterst goed teken, aangezien je in Fallout 3 al snel klaar was met het verhaal. Er werd mij laatst door een bekende gezegd dat hij Fallout 3 al zo’n lange game vond. Houd je hart maar vast: Hier ben je nog veel langer mee bezig. Hoewel ik toch moet zeggen dat het grafisch niet meer kan, wordt dat dubbel en dwars goed gemaakt door de content en gameplay. Die staan dan ook als een in beton gegoten bunker. Natuurlijk zitten jullie aan die maar in deze subtitel te denken. Lees verder!
Die maar is dan vooral de A.I. die ik soms te achterlijk voor woorden vind. In zo’n groot open, bijna vlak landschap, weten ze het nog voor elkaar te krijgen tegen een kleine rots aan te lopen. Zo zijn er nog wel meer van die momenten. Ook zijn er een aantal echte glitches en bugs die niet te ontkennen vallen. Hier komt het stuk ”Even iets anders” meer tot zijn recht. Na een tijdje te hebben rondgelopen begon mijn geweer ineens raar te doen. Ik hield hem in eens hoog boven mijn hoofd zonder dat ik ook maar mijn controller had aangeraakt. Naast dat willen een aantal zware voorwerpen soms als lichte veertjes door de lucht vliegen. En zo zijn er ook nog wat meer bugs en glitches bij de A.I. en dat maakt het er allemaal niet veel beter op.
Begrijp me niet verkeerd. De game is wel weer helemaal top op gebied van gameplay, content en bijvoorbeeld besturing. Er zijn een aantal fouten die gewoon niet in dit spel hadden mogen zitten. Nu komt er wel een patch aan, maar dat is geen excuus om dit spel een perfecte eindscore te geven. Het zal er zelfs vrij ruim onder zitten. Hoewel een aantal dingen die ik noemde de fouten grotendeels wegpoetsen, zijn de missers die in het spel zitten niet altijd klein. Een aantal heb ik al zelf ervaren, over andere fouten heb ik van anderen gehoord. Ik zou echter wel even wachten nog, tenzij je deze dingen wel voor lief wilt nemen. Het is niet zo dat je er frustrerend veel last van zult hebben, maar je betaalt er wel voor. Je mag dus voor je geld een degelijk product terug verwachten. Als je de fouten voor lief neemt, dan kun je heus nog wel een prettige ervaring hebben. Je komt ze echter zeker tegen zolang er nog geen patch beschikbaar is.
Speelt wel lekker
Ik moet wel zeggen dat de game Fallout 3 lekker speelt. De fysieke kracht van je eigen ik zit wel goed. Je springt een stukje realistischer dan in Fallout 3. Naast dat werkt de besturing ook goed mee met het werk wat op het scherm wordt weergegeven. Dat de A.I. dan misschien niet goed is, neem ik als Fallout 3 liefhebber dan wel voor zoete koek. Ik heb genoeg games gespeeld waar de A.I. en dergelijk ook niet goed was, maar die desondanks wel een goede ervaring gaven. Fallout: New Vegas is zo’n game. Er zitten de nodige fouten in, maar hij speelt wel lekker weg.
Ik zou echter wachten tot een patch, tenzij je Fallout 3 zo leuk vond en de fouten voor lief neemt. Het bekende zinnetje ”War never changes” komt hier ook weer in voor. Echter heeft dat hele zinnetje weinig of geen doel, want de oorlog is allang voorbij. De wereld van Fallout wordt nu vooral gedomineerd door kleine splinter groeperingen. Het mooie aan New Vegas is dat je er nu een Factie systeem in hebt zitten. Je zult het allemaal ontdekken in de game en leuk is het zeker. Wie moet ik dan aanspreken voor de fouten en minpunten die in de game zitten? Ik zou Obsidian echt niet de schuld willen geven. Nee, de uitgever in dit geval. Bethesda heeft de licentie in handen, dus zij zijn in mijn ogen ook eindverantwoordelijke voor het product Fallout New Vegas.
Ik denk dat ik deze game wel een goed einde kan geven, maar dat is dan alleen omdat de besturing goed is. Ook omdat er krankzinnig veel content en gameplay in zit en je originele quests en leuke mini games hebt. New Vegas zou immers niet Vegas zijn als je niet kon kaarten. Die moet je namelijk verzamelen. Het is echter duidelijk dat de game nog wel een poetsbeurt kan gebruiken. Grafisch loopt de game achter op zijn voorganger, die twee jaar geleden verscheen, maar op veel andere gebieden loopt Vegas dan weer dik voor. Het is aan jou als Lone Wanderer om te bepalen of je dat allemaal wilt.