De futuristische shooter F.E.A.R wordt uitgesteld van de zomer naar de herfst van dit jaar, zo meldt men op de site van uitgever Vivendi Universal. De verwachtingen van F.E.A.R zijn dat het een vernieuwende shooter zal worden met goede graphics, strakke gameplay en een flinke dosis horror.
First Encounter and Recon, kortweg F.E.A.R zal draaien op de door Monolith ontwikkelde engine. Deze zal alle functies van DirectX 9 ondersteunen. De verhaallijn zal zich baseren op een aantal ‘encounters’ op terroristen. Qua hitpoints is er goed naar games zoals Max Payne en Soldier of Fortune gekeken. schiet je een terrorist een kogel in zijn been dan zal hij eerst gaan hinken en een 2e schot zal hem waarschijnlijk zijn been gaan kosten. Alle objecten in de ongeving worden onderworpen aan de wetten van de zwaartekracht door de Havoc 2.4 physics engine.
Ook zal er in de game het ó zo overbekende bullet time aanwezig zijn. Nog een leuke functie: heb je last van een vervelend terroristje?? Dan trap je ‘m toch gewoon even in zijn maag?? je zult 3 verschillende melee-aanvallen uit kunnen voeren. 2 met je benen en 1 met de kolf van je geweer. Afhankelijk van de lichtval zullen er op de aanwezige voorwerpen de benodigde schaduwen komen te vallen. Dit geeft natuurlijk weer een extra bijdrage aan het realisme van deze game.