Empire: Total War

thumbnail

Oorlog is iets dat al sinds mensenheugenis bestaat. Elke beschaving kent oorlog, en er zijn ook altijd oorlogen geweest. Men voert oorlog om zijn conflicten op te lossen. Eigenlijk is het gewoon een ruzie van een kleine groep politici, waar de gewone mens in betrokken raakt. Die politici zijn het brein achter zo’n oorlog. Ze besluiten welke acties er ondernomen worden, ze beslissen in feite over leven en dood.

In Empire: Total War ben jij in feite zo’n politicus. Eigenlijk ben je nog meer een strateeg. De Total War serie laat gamers al lange tijd grote veldslagen uitvechten. Je positioneert je troepen, bedenkt hoe je het probleem gaat oplossen en stuurt je mannen er op uit. In de Total War games waan je je dus een echt tactisch meesterbrein waarvan Julius Caesar nog wat kon leren.

Tactiek

Het nieuwste deel van de Total War serie, Empire: Total War, brengt naast de bekende spelelementen een aantal grote vernieuwingen met zich mee, maar laat ik het eerst maar even hebben over wat de basis van Total War precies inhoudt. Total War speel je eigenlijk vooral op een grote wereldkaart. Hierin houd je je bezig met het bestuur van je volk. Je doet onderzoek naar nieuwe technische ontwikkelingen, bouwt nieuwe gebouwen en produceert nieuwe legertroepen. Jij bent natuurlijk ook niet alleen op de wereld, en dit zal regelmatig verschillende conflicten tot gevolg hebben.

Die conflicten kunnen op een aantal manieren opgelost worden. Bijvoorbeeld door simpelweg vrede te sluiten, maar natuurlijk ook door je vijanden van de aardbodem weg te vagen. Dit laatste is dus waar het om draait in iedere Total War game, en dat heeft prachtige veldslagen tot gevolg.

Voordat het gevecht daadwerkelijk begint krijg je meestal een aantal opties. Denk hierbij aan jezelf overgeven, of juist aanvallen. Wanneer je bijvoorbeeld een stad wilt aanvallen zijn er ook opties als de stad te belegeren. Als het dan op een gevecht uitdraait begin je eerst je troepen te positioneren. Wanneer je dan tevreden bent over je opstelling begint het gevecht. Hierbij is het niet verstandig om als een kip zonder kop op de vijand af te rennen. Je moet goed nadenken hoe je het probleem aan gaat pakken. Kies je ervoor om een aantal grondtroepen in een open veld te laten wachten, terwijl de rest van je troepen zich in de bosjes verschuilen, of kies je er juist voor om ze frontaal aan te vallen terwijl een ander deel van je leger bezig is zich achter de vijand te positioneren. Als je dit allemaal goed doet, win je de veldslag met gemak.

Buskruit

Wat Empire op dit gebied anders maakt is het feit dat het spel zich afspeelt na de uitvinding van het buskruit. Dit betekent dus dat gevechten zich over langere afstanden afspelen en er opeens een heleboel nieuwe dingen tevoorschijn komen waar je rekening mee moet houden. Zo is het opeens heel handig om cover te zoeken achter een aantal omgevallen bomen, of je troepen in een lange lijn te laten gaan staan, omdat dan iedereen tegelijk kan schieten. Gelukkig zijn er ook nog genoeg oude bekenden aanwezig, en daarbij was gelukkig ook mijn geliefde cavalerie. Het blijft gewoon prachtig om te zien hoe zo’n troep mannen op paarden door een kluitje hulpeloze mannetjes heen rent als ze hun geweren aan het herladen zijn.

Naval Battles

Wat echter helemaal nieuw is in Empire zijn de Naval Battles (de gevechten op zee dus…). Hierbij moet je compleet anders te werk gaan als op het land en dat brengt dan ook compleet andere strategieën met zich mee. Denk maar eens aan het feit dat schepen altijd van opzij moeten schieten, of dat ze niet zomaar kunnen stoppen en omdraaien. Ook zijn er nog verschillende kanonskogels beschikbaar, namelijk de gewone rond balletjes, die bedoeld zijn om het schip aan gort te schieten, of twee kleinere kogels die met een ketting aan elkaar zijn verbonden, waarmee je de masten vernietigt. Als laatste heb je nog een salvo van kleinere kogeltjes, waarmee je de bemanning van het schip helemaal overhoop haalt.

De details hebben details

Als laatste kun je, wanneer een schip stil ligt, dat schip enteren. Hierdoor voeg je dat schip toe aan je eigen troepen en bespaar je zo weer wat kosten. Dit brengt me ook op een ander punt: de graphics. Wanneer je dat desbetreffende schip entert, is het heel erg de moeite waard om eens in te zoomen. Je ziet dat elk mannetje op het schip bezig is met iets, en het ziet er dan ook nog eens prachtig uit. Wanneer je net begint je actie uit te voeren, klimmen de units in de masten om vervolgens naar het andere schip toe te slingeren.

In de gevechten op het land is dit ook heel mooi om te zien. Zo zie je je mannen hun geweren herladen en ook hun zwaard trekken wanneer de vijand op melee over gaat.
Als dan ook nog de cavelarie naar binnen stormt en de chaos compleet is, trekken de vijandelijke troepen zich terug. Dit gebeurt niet in mooie groepjes, maar je ziet ze ook echt alle kanten op rennen.

Road to independence

Ook nieuw in Empire: Total War is de Road to independence gamemode. Hierin speel je een verhaalgedreven campagne waarin je de kolonisatie van Amerika meemaakt. Zo zul je in het begin problemen hebben met de indianen, en als er vervolgens meerdere landen naar Amerika komen zul je het ook met hen aan de stok krijgen. Deze gamemode kan ook min of meer als uitgebreide tutorial worden opgevat, aangezien je ten alle tijden wordt bijgestaan door een raadgever in de linker bovenhoek van je scherm. Deze vertelt je wat je het beste kunt doen en geeft je ook informatie over de dingen waar je mee bezig bent.

Naast de Road to independence is er natuurlijk ook de gewone campaign. Hierin neem je de leiding over een van de belangrijke Europese landen (waaronder Nederland!) en speel je hun geschiedenis na, of juist niet. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat die Vlamingen nooit bij Nederland weg zullen gaan, of dat New York nog steeds Nieuw Amsterdam heet. Als laatste is daar nog de multiplayer, die is niet al te uitgebreid en omvat eigenlijk alleen het spelen van de veldslagen en ook de nieuwe naval battles.

Al om al is Empire: Total War een prachtspel geworden en heb ik er eigenlijk niets op aan te merken. Naja, misschien zou een level editor leuk zijn geweest en een iets uitgebreidere multiplayer had geen kwaad gekund, maar die kleine gebreken vergeet je meteen als je ziet wat het spel wel goed doet. De gameplay is ongekend, de graphics zien er prachtig uit, en als kers op de taart kun je met Nederland nog de gehele wereld veroveren. En zeg nou zelf, welke zichzelf respecterende Nederlander had het nou niet leuk gevonden als New York nog een deel van Nederland was?


  • Auteur: Joost Verplak | Genre: RTS | Release: 08-03-2009 | Uitgever: Sega | Ontwikkelaar: The Creative Assembly
    Graphics: 9.6 | Geluid: 9.3 | Gameplay: 9.6 | Besturing: 9.4 | Replay: 9.6
    9.5
    + Prachtige graphics
    + Met Nederland de wereld veroveren
    + Details in de details
    - Flinke PC aangeraden
    - Multiplayer had iets uitgebreider gemogen
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx