ELEX

thumbnail

ELEX wat?

Je begint de game op Magalan, een planeet waar technologie erg ver van de mensen staat. Niemand moet er wat van hebben. De planeet wordt geraakt woord een meteoor waardoor een groot deel van het leven weggevaagd is. Nu zijn er enkele civilisaties over gebleven die met elkaar de strijd aangaan. Het conflict draait om ELEX, een kostbare grondstof die met de meteoor is meegereisd om machines aan te sturen. Ook magie kan hiermee gebruikt worden. De verschillende facties vechten met elkaar om zoveel mogelijk ELEX te kunnen bemachtigen om zo de macht te vergroten. Je kunt je dan ook aansluiten bij verschillende facties, en deze vraag word je al snel in de game gesteld. Wil je alleen je pad bepalen, of wil je samenwerken met andere groepen overlevenden die hun eigen kamp en trekjes erop nahouden? Dit alles bepaal jij in deze flink uitgebreide open-wereld role playing game.

ELEX is gemaakt door de ontwerpers van Risen, en dat valt te zien. Echter, word je in deze game echt direct in het diepe gegooid. Het eerste uur is nog wel redelijk volgbaar, maar vervolgens word je echt doodgegooid met quests. Zowel main quests als sidequests/companion quests kun je uitvoeren, maar echt duidelijk wordt het niet welke je nu het eerste het beste kunt uitvoeren. Diverse quests vinden wel plaats binnen de regio, maar sommigen zijn een stuk verder weg gelokaliseerd. Zomaar afreizen naar deze plekken zorgt ongetwijfeld voor een snelle dood, want zelfs de kleinste vijanden zijn meestal al fataal voor je. Gelukkig kun je wel vluchten door je jetpack te gebruiken, al hangt het gebruik hiervan af van je energieniveau. Je hebt namelijk constant energie nodig om acties uit te voeren, waaronder sprinten en zweven. De gesprekken in de game zijn van belang, want ze kunnen zorgen voor morele beslissingen die je neemt in de game. Iemand kan je uitspraken waarderen, maar ook negatief opvatten, wat ook weer gevolgen kan hebben op je aanwezigheid. De gesprekken zijn vaak echter zo oninteressant en langdradig, dat je al in het begin van de game vaak besluit deze over te slaan. Dit heeft dan weer impact op het volgen van het verhaal. Maar omdat de conversaties zo saai zijn, zal het erg lastig zijn je echt te motiveren het te volgen. Het verhaal in Risen 2 bijvoorbeeld was dan ook een stuk minder saai.

Risen 3 – v1.0-1

De combat in de game is het primaire element wat belangrijk is. Je kunt slaan met je rechter R-knoppen, en wanneer je goede combinaties vormt kun je met driehoekje nog snellere combinaties neerzetten. Het vechten werkt wat mij betreft erg matig, waardoor gevechten er vaak klunzig en stroef uit zullen zien. Je moet er dus even aan wennen, maar zelfs als je aan de timing gewend bent, zul je het gevechtssysteem verre van goed vinden. Natuurlijk, ieder z’n ding, maar ik kan je vertellen dat het nog minder werkt dan in Risen 3, daar waar het al moeizaam werkte. De input lag is zo hoog en de handelingssnelheid is vooral in het begin zo laag, dat het al snel frustrerend wordt wanneer je langer aan het vechten bent met vijanden. Ik moet zeggen dat het wel beter gaat na verloop van tijd, en soms voelen lange combo’s ook echt goed aan, maar over het algemeen is het een moeizaam systeem waar je echt van moet houden. Het is dan ook totaal niet vergelijkbaar met dat van bijvoorbeeld Diablo, eerder The Surge, maar dan met input lag.

Qua gameplay lijkt ELEX redelijk op Risen, maar ook kwalitatief is de game redelijk gelijkwaardig. Het spel ziet er werkelijk niet uit en voelt nog altijd aan als een game die 10 jaren geleden had kunnen verschijnen. Vooral watervallen zien er werkelijk waar pijnlijk slecht uit. Maar ook mos, zandpaden en gezichten van characters zien er allemaal erg onscherp en blokkig uit. Verder zijn de dialogen en UI bijna onleesbaar klein, zelfs op een grotere TV. Het is allemaal zo kleinschalig op elkaar gedrukt, dat het erg lastig is om je missie te lezen en je RPG-skills aan te passen. Ook qua physics is het echt een game die ver terug in de tijd lijkt te gaan. Het van bergen aflopen zou in de realiteit voor heel wat kniebrekende gevolgen zorgen gezien het feit dat je benen constant gestrekt lijken te blijven. Ook de combat ziet er houterig en matig uit. De omgevingen zijn wel wat gevarieerder. Zo zie je ook woestijnachtige omgevingen en ijzige kou hier en daar in de spelwereld. Daarmee valt er wel genoeg te ontdekken in het spel.

RPG-elementen zijn het hoogtepunt

Wat betreft role playing game-elementen blinkt ELEX het meeste uit. Je hebt in het spel enkele abilities, waaronder strength, constitution (wendbaarheid), dextery, cunning en intelligence. Deze kun je bij elk level dat je stijgt verbeterd worden, waarbij je een aantal skillpoints te verdelen hebt. Daarnaast zijn er nog subabilities die je kunt verbeteren, waaronder melee, heavy en survival armor. Het betreft tal van skills die je kunt verbeteren en kunt leren van medestanders die je willen helpen. Daarnaast heb je items, wapens, een map en quests (welke verdeeld zijn onder subonderdelen van de quest). Je wapens en andere items, waaronder healing items kun je verdelen over je quick slots, die je snel kunt benaderen en dus gebruiken. Het lastige in de game is de progressie in het begin. Je moet echt alleen de missies in de buurt voltooien anders ben je gehakt voor alle tegenstanders. Soms is het ook nodig dat je gewoon resources pakt, of tegenstanders weg weet te lokken om vervolgens de benodigde resources te pakken en de missie te voltooien. Je jetpack is er dan ook niet voor niets. Je kunt ook niet het level-niveau van tegenstanders zien, waardoor het moeilijk inschatten is of je een mens of dier kunt verslaan. Dit zorgt ervoor dat je of snel dood bent, of het risico neemt om het gevecht toch te vinden.

Het is lastig om door de pijnlijke blaren van ELEX heen te prikken. De game bevat heel wat negatieve punten die al jaren in de game engine en in eerdere games geconstateerd werden met de Risen-franchise, maar er lijkt weinig te verbeteren. Een nieuwe setting brengt daar weinig meerwaarde bij. De physics zijn erg matig, de graphics zijn bij vlagen slecht, de ingame performance/framerate kakt regelmatig in, de (eerste) laadtijden zijn lang, de combat is houterig en de gameplay laat te wensen over. Daarnaast zijn de conversaties en het verhaal redelijk saai aangekleed, waardoor je nooit echt in het avontuur gezogen wordt. Dat komt overigens niet omdat de dynamiek ontbreekt in de game, want die is er zeker wel. De conversaties kunnen alle kanten op, en het spel lijkt zelfs een beetje op Fallout 4 wat dat betreft. Je hebt allerlei skills die je onafhankelijk kunt upgraden, en je kunt mensen in dialogen omkopen, of met de betreffende skills toch overtuigen van jouw mening. Maar daar moet je dus wel genoeg resources of ervaring voor hebben. Qua RPG zit de game wel prima in elkaar, en je kunt ook veel nieuwe skills leren om zo je combat of armor te verbeteren bijvoorbeeld. Wat betreft content zit de game ook erg vol en de missies stuk voor stuk oplossen heeft best een verslavende factor. De soundtrack is verder ook niet slecht en klinkt best wel prima, al stottert deze zo nu en dan redelijk door de game heen. Maar de minpunten wegen te hoog op om echt een goede game te kunnen zijn, en dat is jammer. Wat dat betreft kun je bijna net zo goed terug in de tijd gaan en Risen spelen, daar waar deze een wat beter verhaal heeft, en bijna net zo goed is qua RPG.


  • Jeroen Janssen / RPG / 20-10-2017 / THQ Nordic / Piranha Bytes
    Graphics: 4.0 Audio: 6.0 Gameplay: 5.0 Controls: 6.0 Replay: 7.5
    5.0
    + Bomvol content
    + Uitgebreide RPG-elementen
    + Grote spelwereld
    - Pijnlijke physics, combat en graphics
    - Framerate issues
    - Verhaal en dialogen worden nooit boeiend

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx