Electronic Arts voegt nieuwe patenten toe aan zijn patentenbelofte om toegankelijkheid te verbeteren

thumbnail

Electronic Arts, toonaangevend op het gebied van digitaal interactief amusement, heeft in aanloop naar Wereld Gehandicapten Dag op 3 december aangekondigd dat er nog eens zes patenten worden toegevoegd aan zijn patentenbelofte om toegankelijkheid te verbeteren. De belofte, waar in augustus 2021 voor het eerst over werd gesproken, biedt concurrenten en ontwikkelaars gratis toegang tot toegankelijkheidsgerelateerde patenten en technologie. Het is onderdeel van EA’s voortdurende inzet voor ‘Positive Play’ en het verminderen of wegnemen van zoveel mogelijk toegankelijkheidsbelemmeringen in videogames.

De patenten die dit jaar aan de belofte worden toegevoegd maken het voor meer spelers makkelijker om met een videogame of console bezig te zijn. Het bevat een patent op een machine learning-systeem dat de ervaring en prestaties van een speler verbetert. Het systeem beveelt controllerconfiguraties aan op basis van de specifieke speelstijl, vaardigheid en gewoontes van de speler. Indien goedgekeurd door de speler, worden deze instellingen automatisch toegepast. Met deze technologie kunnen spelers met een handicap ontdekken welke toegankelijkheidsinstellingen het beste bij hun behoeften aansluiten.

Ook is er een technologie inbegrepen die verschillende vormen van haptische feedback (trillingssignalen) gebruikt. Deze feedback geeft zowel de inhoud die op een scherm wordt weergegeven, waaronder menu-opties en gamepersonages, als de manier waarop items kunnen worden geselecteerd door aan de speler. De patentenbelofte van Electronic Arts bevat bovendien technologieën die het voor spelers eenvoudiger maken om hun stem te gebruiken om interacties in videogames aan te gaan. Dit gebeurt eenvoudig door spraakgestuurde apparaten te authenticeren en zodoende videogamepersonages te besturen.

Een ander patent heeft betrekking op een technologie die al wordt gebruikt in FIFA Mobile. Hiermee verschijnt er een virtuele joystick die bewegingen registreert op basis van de positie van de duim van een speler op het touchscreen. Op deze manier kunnen spelers het bedieningspaneel blijven gebruiken, zelfs als hun vingers van hun oorspronkelijke positie af bewegen, bijvoorbeeld een speler met een aandoening die invloed heeft op zijn motoriek.

Het zesde patent borduurt voort op de vorig jaar toegezegde patenten voor kleurenblindheid. Het is een diagnostisch systeem dat in-game-objecten gebruikt om te identificeren welke vorm van kleurenblindheid een speler heeft. Als het tijdens een speelsessie nodig is, worden de bijpassende toegankelijkheidsinstellingen automatisch toegepast.

Naast het toevoegen van meer nieuwe patenten aan de belofte, gaat EA gebruik maken van Fonttik. Dit is een tool die tekst identificeert en automatisch bepaalt of deze voldoet aan gespecificeerde criteria voor grootte en contrastverhouding. Hierdoor wordt het voor spelers met verschillende visuele beperkingen makkelijker om teksten te lezen. De code voor de software is hier te vinden.

“Innovatie, creativiteit en inclusiviteit zijn fundamenteel voor wie we zijn. Toen we vorig jaar de patentenbelofte om toegankelijkheid te verbeteren lanceerden, waren we vereerd door de positieve feedback die we ontvingen, zowel van de industrie als onze spelers. Iedereen bij EA gelooft echt dat er niets tussen onze spelers en onze gedeelde liefde voor videogames mag komen. Om deze reden zijn we enorm blij dat we nieuwe toegankelijkheidsoplossingen aan de belofte kunnen blijven toevoegen,” aldus Chris Bruzzo, Chief Experience Officer bij Electronic Arts.

De inaugurele patentenbelofte om toegankelijkheid te verbeteren bevatte het populaire ‘Ping System’ van Apex Legends™. Dit systeem stelt spelers in staat te communiceren met één druk op de knop. De technologie wordt geprezen voor de toepassing ervan om toxisch gedrag te verminderen en de game toegankelijker te maken. Andere inbegrepen gepatenteerde technologieën zijn in staat om de kleuren, helderheid en contrast in een game detecteren. Deze worden automatisch aangepast om de zichtbaarheid van objecten met vergelijkbare helderheid te verduidelijken. Hierdoor kunnen spelers de inhoud beter waarnemen.

De patentenbelofte om toegankelijkheid te verbeteren borduurt voort op eerdere initiatieven van Electronic Arts, waaronder de lancering van zijn toegankelijkheidsportaal. Hier kunnen spelers meer te weten komen over de toegankelijkheidsfuncties in videogames van Electronic Arts en feedback direct delen. Electronic Arts heeft daarnaast langdurige samenwerkingen opgezet met liefdadigheidsinstellingen, zoals met het Britse Special Effect om barrières in videogames te breken en de industrie in bredere zin vooruit te helpen.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx