PES trapt het voetbalseizoen weer af
Het is weer september, en dus is het voetbalseizoen weer in volle gang. Tijd dus om ook de voetbalschoenen virtueel weer uit de kast te halen. Op de GamesCom konden we al volle bak aan de gang met de nieuwe Pro Evolution Soccer (eFootball PES 2020) en toen konden we in de gameplay al enkele wijzigingen verwachten. In een presentatie werden deze ook uit de doeken gedaan.
Allereerst is er op gameplay-gebied dus van alles veranderd. Zo speelt het spel nog soepeler dan voorheen en is de AI ook sterk verbeterd. De AI van scheidsrechters bijvoorbeeld, is direct iets dat opvalt wat mij betreft. Zo kom je een stuk minder makkelijk weg met spijkerharde tackles en krijg je nu sneller een gele kaart of zelfs rode kaart. Vooral dat laatste kwam in vorige games niet heel vaak en snel voor, maar wordt nu harder afgestraft. Verder zijn je teammaten ook een stuk slimmer geworden. Zo lopen ze diep en steken ze hun arm veelvuldig op wanneer ze een steekpass verwachten. Ook lopen ze minder vaak in de weg wanneer je in de kleine ruimtes aan het pingelen bent en proberen ze meer ruimte te creëren voor zichzelf. Nieuwe features zijn het 1st touch principe, waarmee je beter kunt anticiperen op een bal die naar je toekomt. Timing is hierbij iets meer cruciaal dan voorheen, iets dat erg fijn werkt in de game. Het lijkt een beetje op hoe het werkt in FIFA, waarin je ook voor je de bal ontvangt al kunt bepalen wat je ongeveer wilt gaan doen qua acties. Verder is het verdedigen een tikkeltje lastiger geworden. Enkel druk zetten op de bal is niet meer voldoende om deze snel te veroveren maar je moet naast het druk zetten ook beter gaan timen wanneer je een tackle of interceptie moet inzetten. Dat maakt de game een stukje lastiger om te spelen.
Verrassingseffect is hoger
Wat PES wat mij betreft nog altijd anders maakt dan FIFA is vooral het verrassingseffect; Het schieten in PES is vaak verrassender, en de wijze waarop tegenstanders reageren is ook net wat meer verrassend. Daar waar in FIFA een schot vaak beland tegen een been van de tegenstander, daar gaan in PES ballen sneller en vaak ook harder naar de goal. Dit zorgt voor tevens ook meer variabele resultaten wat betreft de uitwerking van een schot. De ene keer laat de keeper de bal los, een andere keer weer niet. Hoe een keeper een bal bokst is ook weer eens variabel waardoor je meer verschillende resultaten op het veld te zien krijgt. Ook het postuur van de speler, hoeveel druk er op de speler gezet wordt en de positie bepalen de uitwerking van een schot. Daarmee is PES een stuk minder voorspelbaar, iets wat vind ik goed is, aangezien in het echte voetbal ook niet alles te voorspellen is en hetzelfde verloopt. De gameplay is wat mij betreft een groot pluspunt geworden, en heeft meer finesse dan ooit. De controle over de bal, het maken van flinke loopacties en het schieten van de bal, het voelt gewoon erg realistisch aan.
Een probleem van PES is elk jaar weer de licentie. Konami verliest teams, en voegt nieuwe teams toe, maar dit jaar mogen we best wel tevreden zijn. Topteams als Juventus, Bayern Munchen, Manchester United en FC Barcelona zijn aanwezig. Met 3D-scanning toegepast zien spelers er realistischer dan ooit uit, maar ook stadions zijn middels 3D-scanning tot in details uitgewerkt, en dat valt te zien. De sfeer in de game is daarmee echt een niveau omhoog gegaan, maar dat komt ook deels doordat Konami de grauwere sfeer uit het verleden heeft weggepoetst. Het veld en lichteffecten hebben nu meer kleur gekregen en ook gezichten en tenues van spelers steken meer af. Naast de genoemde licenties wordt ook UEFA Euro 2020 toegevoegd aan de game middels toekomstige DLC, iets waarmee Konami weer een voordeel heeft ten opzichte van de concurrentie.
In Master League is er ook weer wat verbeterd, en wel in positieve zin. Je kunt nu op en naast het veld alles beleven en kiezen met welke trainer je het avontuur aangaat. Dit kunnen bijvoorbeeld Johan Cruijff en Ruud Gullit zijn. Vervolgens heb je persconferenties en interne gesprekken met het management waarbij doelstellingen, verwachtingen en prestaties worden doorgenomen. Dit wordt ondersteund middels diverse cut-scenes om wat meer intensiteit aan je werkzaamheden te geven. De keuzes die je hierbij maakt in conversaties hebben een effect op het verloop van het seizoen, al zijn resultaten in de competitie, beker en Europa natuurlijk het belangrijkste. Vooral de manager models zien er goed uit en brengen meer realisme naar de cut-scenes. Ook naast de lijn zie je bijvoorbeeld bij een doelpunt deze character models voorbij komen, waarmee je meer betrokkenheid krijgt en meer het gevoel zult hebben dat jij aan het roer staat bij een club.
Kleurrijker, lichter en sfeervoller
Waar PES ook aandacht aan heeft gegeven is de presentatie van de UI. Alles is nu erg strak en zeer overzichtelijk. Het paarse kleurgebruik is op zich wel goed toegepast net als de buttons op het hoofdmenu naar alle verschillende game modi is flink opgepoetst en simplistisch gehouden. Verder is de manier van stats weergeven in MyClub ook flink aangepast en meer overzichtelijk gemaakt. Ook zijn in deze mode spelers van nationale teams toegevoegd. Spelers die goed presteren in de echte voetbalcompetities worden nu weergegeven als ‘Featured Players’ waarbij de ratings aangepast worden op de daadwerkelijke prestaties van de spelers. De Matchday Mode is de meest speciale mode van de game dit jaar. Dit is een mode waarin belangrijke events gelijk met het echte competitieschema gelijklopen, waaronder belangrijke derby’s en topwedstrijden. Daarnaast kun je rewards winnen in deze modus. Je wordt als speler rechtstreeks op het veld gezet waarbij je een kant kiest. Met elke goede pass of goed schot, of zelfs goal kun je punten verdienen. Je werkt hierbij samen in een competitie om uiteindelijk de finale te bereiken met je medespelers. De modus is erg toegankelijk en het voelt leuk om met z’n allen een einddoel te bereiken.
Het is jammer dat PES 2020 ook nog oud zeer uit het verleden heeft dat nooit echt verbeterd is. Het gaat onder andere om het audiocommentaar in de game, dat nog altijd niet geweldig is, al neemt men wel statistieken uit eerdere wedstrijden en resultaten mee naar actuele wedstrijden. Verder is veel commentaar erg herhalend en lijkt het elk jaar weer precies hetzelfde, met hier en daar lichte toevoegingen. Daarnaast zijn de soundtracks ook wat matter dit jaar, met weinig spectaculaire songs in de game. Wel is de sfeer in de stadions fors verbeterd, met betere graphics, meer contrast, maar ook vooral meer ambiance om en rond het veld. Onder andere de draaiende topview camera die boven het midden van het veld gecentraliseerd staat zorgt voor een net wat andere beleving in 3D. De manier waarop de presentatie wordt neergezet is dus flink verbeterd. Ook de gameplay van PES 2020 heeft weer een aardige stap gemaakt, met daarbij de AI die goed meelift met alle andere verbeteringen. Ook de lichte aanpassingen in de Master League zorgen voor meer sfeer en realisme in PES. Pro Evolution Soccer 2020 heeft daarmee weer een flinke verbeterslag gemaakt, waarmee men het niveau weer een stuk hoger brengt dit jaar. De concurrentie zal hier een flinke kluif aan hebben dit jaar!